Pagina 63 van 68
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 29 mei 2010 13:10
door tomostefan
Ik geloof dat hij nog hoogtoeriger wordt maar je trekkracht wordt niet ineens minder.
Zelf geen ervaring mee dus verbeter me als ik fout zit
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 29 mei 2010 15:08
door Sebastiaankl
Verbreden van de uitlaatpoort zorgt voor meer koppel, met verhogen wordt hij hoogtoeriger en krijgt hij minder kracht onderin.
Nou is mijn vraag of hij met verbreden dan ook laagtoeriger wordt, en dus minder kracht bovenin krijgt, of dat je er.gewoon meer koppel mee krijgt zonder verdere nadelen.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 29 mei 2010 22:07
door michabooij
je krijgt minder toeren, zit zo : je uitlaat poort mag niet te groot zijn want dan raak je je tegen druk kwijt,
tegendruk zorgt er voor dat er niet onverbrande gassen kwijt raken door de uitlaat port
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 01 jun 2010 22:40
door Badmuts
Hallo,
Ik ben bezig met het maken van een poortmap van mijn cilinder. Nu wil ik mijn membraan verwijderen maar hij wil niet los laten.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 01 jun 2010 22:45
door Pascal
Lief vragen. Of gewoon pulken met een kleine schroevendraaier.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 01 jun 2010 22:54
door boy-1993
Lief vragen werkt beter.
Geloof me.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 01 jun 2010 22:55
door tim_11
hallo,
wie kan mij een beetje vertellen hoe je cilinder kan tunen als ik bijv zoals ik net begin hoe kan ik het beste leren en wat zou ik als eerste gaan doen dan?
mvg
tim
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 01 jun 2010 22:57
door Pascal
Als eerste het spijltje in je inlaat weghalen.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 01 jun 2010 23:02
door boy-1993
ja wat pascal zegt het spijltje bij je inlaat weg halen en daarna als je hebt geoefend op een oefen cilinder en meer verstand er van hebt kan je ook je inlaat gaan veranderen en je uitlaat
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 01 jun 2010 23:16
door tim_11
Als eerste het spijltje in je inlaat weghalen.
hallo,
kun je mij precies uitleggen hoe dat spijltje eruit ziet
ik bezit over een dremel dus kan altijd oefenen en als ik dat weg wat voor meerwaarde heeft dat op me cilinder?
snelheid?
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 01 jun 2010 23:18
door Pascal
Trekkracht. Kijk bij je inlaat, dan zie je wel wat een spijltje is. Een dwarsstukje in je inlaatpoort. Ga niet meer vragen daarover maar kijk eerst. Je ziet het wel.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 01 jun 2010 23:19
door boy-1993
kijk door het gat waar je membraam op gaat daar zie je als het goed is een spijltje zitten dat kan je weg halen als je standaard cilinder hebt want in een airsal zit die al niet meer en de rest weet ik weinig vanaf over tunen
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 01 jun 2010 23:29
door Sebastiaankl
Fout, een standaard cilinder heeft 2 'verticale' inlaatpoorten naast elkaar in de cilinder, het 'spijltje' hiertussen kan je niet weghalen, dan gaan je zuigerveren happen. Een Airsal cilinder heeft 2 inlaatpoorten boven elkaar, hier kan je het spijltje wel weghalen.
EDIT: Zie hier:
50cc standaard:

65cc Airsal:
Bij de 50cc kan je het 'spijltje' bij de inlaat niet weghalen, bij de Airsal wel.
Als je wilt beginnen met tunen en je wilt advies moet je eerst:
Je verdiepen in tunen en de werking van 2takt;
Een poortmap maken en duidelijk vermelden om wat voor cilinder het gaat;
Zeggen wat je wil bereiken, trekkracht of top.
Dan kunnen we je verder helpen.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 01 jun 2010 23:38
door boy-1993
ok weer wat geleerd:P
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 01 jun 2010 23:44
door tim_11
Fout, een standaard cilinder heeft 2 'verticale' inlaatpoorten naast elkaar in de cilinder, het 'spijltje' hiertussen kan je niet weghalen, dan gaan je zuigerveren happen. Een Airsal cilinder heeft 2 inlaatpoorten boven elkaar, hier kan je het spijltje wel weghalen.
EDIT: Zie hier:
50cc standaard:

65cc Airsal:
Bij de 50cc kan je het 'spijltje' bij de inlaat niet weghalen, bij de Airsal wel.
Als je wilt beginnen met tunen en je wilt advies moet je eerst:
Je verdiepen in tunen en de werking van 2takt;
Een poortmap maken en duidelijk vermelden om wat voor cilinder het gaat;
Zeggen wat je wil bereiken, trekkracht of top.
Dan kunnen we je verder helpen.
hallo,
nou mijn top ligt nu rond de 85/90 maar wil dan nog wel iets meer trekkracht gaat dat dan ten koste van mijn top?
en voor trekracht wat moet ik allemaal weghalen en ik begin net dus een poortenmap zeg me ook niks
ik begin met een *standaard cilinder!
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 01 jun 2010 23:56
door Sebastiaankl
Tja, ik kan niet zomaar zeggen wat je weg moet gaan halen, je zult echt een poortmap moeten maken:
viewtopic.php?f=58&t=1875
Als je serieus wat aan je cilinder wilt doen moet je je er wel even in verdiepen, en daar is geduld voor nodig. Kijk bijvoorbeeld even in de faq, daar is alles redelijk simpel en kort uitgelegd:
viewtopic.php?f=58&t=7377
viewtopic.php?f=58&t=1875
viewtopic.php?f=58&t=1876
Makkelijker kunnen wij het niet maken.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 02 jun 2010 00:45
door tim_11
jammer genoeg krijg ik het niet voormekaar om een poorten map te maken snap daar niks van is er hier op forum niet eentje van een *standaard tomos cilinder
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 02 jun 2010 09:36
door tomos
Fout, een standaard cilinder heeft 2 'verticale' inlaatpoorten naast elkaar in de cilinder, het 'spijltje' hiertussen kan je niet weghalen, dan gaan je zuigerveren happen. Een Airsal cilinder heeft 2 inlaatpoorten boven elkaar, hier kan je het spijltje wel weghalen.
EDIT: Zie hier:
50cc standaard:

65cc Airsal:
Bij de 50cc kan je het 'spijltje' bij de inlaat niet weghalen, bij de Airsal wel.
Als je wilt beginnen met tunen en je wilt advies moet je eerst:
Je verdiepen in tunen en de werking van 2takt;
Een poortmap maken en duidelijk vermelden om wat voor cilinder het gaat;
Zeggen wat je wil bereiken, trekkracht of top.
Dan kunnen we je verder helpen.
spijltje kan wel weg, maar alleen aan de achterkant van de cilinder ( dus bij de krukas zeg maar)
maar ik zou eerst beginnen met de uitlaatpoort te verbreden/verhogen. net wat je wilt. spoelpoorten zou ik zo laten of je moet een goede frees/dremel hebben.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 02 jun 2010 09:49
door Sebastiaankl
Oke, dat wist ik niet. Is dat omdat de zuigerveren daar niet komen of? Lijkt mij namelijk niet dat je zuigerveren zo'n brede poort lang overleven.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 02 jun 2010 09:59
door tomos
Oke, dat wist ik niet. Is dat omdat de zuigerveren daar niet komen of? Lijkt mij namelijk niet dat je zuigerveren zo'n brede poort lang overleven.
ik weet niet precies tot hoever die spijl weg kan, maar je zuigerveren komen daar niet i.i.g,
ik heb het ook gedaan met mijn 50cc en liep als een malle. maar aan die cilinder was niks meer standaard
