• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3553 berichten
  • Pagina 87 van 178
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • …
  • 178
  • Volgende
Recoil
Tomosforummer

Berichtdoor Recoil » 10 jun 2008 22:42

Dat alles kapot kan begrijp ik, maar ik wil simpelweg niet dat door mijn acties ook dingen daadwerkelijk sneller kapot gaan.
http://www.scootbike.nl/index.php/compo ... _id,11198/
Dat moet hem zijn dan. En het afstellen heeft dan puur te maken met het stationair toerental neem ik aan. Zou er een pakking bij zitten? Qua slijtage veranderd er niets toch als je de ontsteking op brom zet?

Mc. Sim
Diehard

Berichtdoor Mc. Sim » 10 jun 2008 22:53

Ik adviseer je óf een tweedehands kop te kopen óf een puch kop. Voor 18 euro heb je een nieuwe puch hd kop en 50 euro lijkt mij een beetje veel. Pakking moet je er los bij kopen.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter

Recoil
Tomosforummer

Berichtdoor Recoil » 10 jun 2008 23:04

Als die puch ook zo past zonder mokertuning doe ik dat dan maar. 50 is wel veel inderdaad.. En betreft die ontsteking??

Mc. Sim
Diehard

Berichtdoor Mc. Sim » 10 jun 2008 23:07

Puch kop is gewoon plug&play op je standaard cilinder. Onsteking veranderen kan niet zoveel kwaad, je moet hem gewoon goed afstellen.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter

Recoil
Tomosforummer

Berichtdoor Recoil » 10 jun 2008 23:11

Wat moet er vervolgens afgesteld worden dan?

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 10 jun 2008 23:17

Lees de faq hierover even door. Wat je doet wanneer je het ontstekingstijdstip verandert is heel simpel: Je verandert het moment waarop de bougie vonkt. Door dit voor het bovenste dode punt te doen word de druk op de zuiger groter dan wanneer je het precies op het BDP zou doen. TEVEEL voorontsteking kan echter een te grote belasting op de zuiger zijn waardoor de zuiger een te hoge temperatuur krijgt. Dit kan leiden tot gaten in de zuiger en kapotte lagers.

Recoil
Tomosforummer

Berichtdoor Recoil » 10 jun 2008 23:28

Als ik in de FAQ kijk kom ik niet verder dan een handleiding waarin staat welk streepje brom/snor is en eentje die stelt dat elke millimeter kan verschillen en vervolgens zegt dat je hem moet testen door hem te laten lopen.. Wat test ik dan?

sanderkelder
Tomosforummer

Berichtdoor sanderkelder » 10 jun 2008 23:31

beste is handmatig afstellen. een brommer heeft 2 mm voor ontsteking
dit kan je meten door je linker kap er af te halen en een schuifmaat. je moet eerst even opmeten waar de zuiger 2 mm staat voor hij helemaal boven is. op dat moment hoort die wip op je ontsteking te openen
opent hij eerder schuif hem dan een stukje naar links. doe dit net zo lang tot de voorontsteking max 2 mm is. iemand corrigeer me als ik het verkeerd heb. dit heb ik te horen gekregen van iemand die vaak zijn brom uit elkaar haalt. die weet gewoon alles, dus vertrouw het wel.

@lan
Tomos Supporter

Berichtdoor @lan » 10 jun 2008 23:33

Ja haha ik heb dus geen wip op m'n onsteking :shock: alleen een spoel en grondplaat :')
toettoet

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 10 jun 2008 23:42

Dan heb je als het goed is een electronische ontsteking. Er moet dan een streepje op de grondplaat staan en twee streepjes op je carter. Snorstand is onderste streepje en bromstand bovenste.

Klaar is kees.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 10 jun 2008 23:46

Ik vroeg me af of het normal is bij de a35 ( oudere versies dus ) dat die dingen snel ophouden met vonken?
Ik heb nu deze maand al 4 tomosjes binne gehad om te fixen en allemaal vonken ze dus niet meer.
Is dit een bekende kwaal bij deze types?
En ik vroeg me af, kan een 3 ster onsteking wel kapot gaan? Ik bedoel het zijn toch alleen maar wikkellingen? Zou het dan alleen aan de bobine of verdeel kastje kunnen liggen? ( ja kabels en bougy etc zijn gecheckt )

Kan iemand me ff met dit ophelderen? ALvast bedankt
Vaak ligt dit aan de punten, die inbranden (niet goed ontvet na montage), of de condensator lek raakt, oploopnokje van de punten sneller wegslijt door gebrek aan smering (viltje op onstekingsplaat) waardoor tijdstip verloopt of de punten niet meer of niet ver genoeg meer openen op het goede moment (zwakke stroom). Met bobines geschroeft op het carterdeksel ipv op het frame hebben vaak een massaprobleem naar het motorblok/ frame. Schoonnmaken van de pasvlakken (olie/ vet van de ketting) helpt hierbij. Anders ff een massadraadje leggen naar frame.

3-ster ontsteking?? Nooit van gehoord, of bedoel je die nieuwe electronische ontsteking met 4 spoelen. In principe kan er altijd wel een spoel doorbranden, maar dat is te meten. Wat betreft de kastjes die hierbij horen kunnen idd ook defect raken (elektronica). Verdeelkastje of spanningsregelaar heeft alleen met verlichting te maken en niet met ontsteking.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

@lan
Tomos Supporter

Berichtdoor @lan » 11 jun 2008 10:45

Merk je verschil als je voor een tomos een originele zuiger koopt ( zonder sleuven ) 50cc voor 30 euro
OF
als je een tomos zuiger koopt, goedkopere versie voor 15 euro?
Allebei met 2 zuigerveren en pistonpen 12. Merk je groot verschil? en is het misschien zelfs schadelijk?
toettoet

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 11 jun 2008 11:27

Die sleuven werken alleen voor tomossen mete een membraaninlaat. Dit werkt als een extra spoelpoort en de inlaat duurt langer. Kortom: Je kan meer mengsel aanzuigen.

In de praktijk leid dit voornamelijk tot wat beter optrekken dacht ik.

@lan
Tomos Supporter

Berichtdoor @lan » 11 jun 2008 13:29

Mmm okee bedankt voor de informatie.. wist ik nog niet. Maar wat ik eigenlijk wou weten is of het uitmaakt of je een merk zuiger koopt of een goedkopere zuiger. Beide zonder sleuven trouwens, en beide met 2 zuigerveren.
toettoet

Thomazzi
Oldschool
Oldschool

Berichtdoor Thomazzi » 11 jun 2008 13:54

Als dit geen verschil met zich meebrengt over het uiterlijk en de kwaliteit van de desbtreffende zuiger, zal het niet uitmaken
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen

t0m0s16
Pindabrein

Berichtdoor t0m0s16 » 11 jun 2008 17:23

ik heb net me 15/15 carb binnen maar nu zit er aan de luchtfilter kant een zwart kapje op wat in een soort punt een beetje naar voren steekt. Afbeelding
moet ik hier mijn luchtfilter nu gewoon overheen schuiven? maar volgens mij gaat dat niet echt passen.

Erik
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor Erik » 11 jun 2008 18:06

nee, dat kapje haal je eraf, dan zie je een gaasfilter zitten (zo'n klein gaasachtig rondje :P ) die kan je erafhalen als je je normale er weer op zet maar mag je er ook weer op laten zitten voor meer prestatie (en geluid :P ) Dan moet je wel de sproeier vervangen met 2 of 3 hoger.
te koop: viewtopic.php?f=4&t=9810&p=124863#p124863" onclick="window.open(this.href);return false;
veel onderdelen.

Mijn polini sprinter:
viewtopic.php?f=19&t=10014" onclick="window.open(this.href);return false;

sanderkelder
Tomosforummer

Berichtdoor sanderkelder » 11 jun 2008 18:07

de keuze is aan jouw. is dezelfde maat als normale carberateur. je kan het kapje er gewoon op laten zitten. je kan ook je normale luchtfilter er op aansluiten of een powerfilter. is gewoon normale aansluiting

revivalTS
Pindabrein
Contacteer:
Contacteer revivalTS
Website

Berichtdoor revivalTS » 11 jun 2008 19:21

Mijn ketting is er toennet afgelopen, maar aan de voorkant. Verder geen schade. Ik denk wel dat ik mijn tandwielen+ketting zoizo ga vervangen, zijn erg aan het slijten (is mss ook de rede waarom de ketting erafgelopen is). Maargoed. Hoe krijg ik mijn ketting het simpelste om mijn voorste tandwiel (in het blok)?
WANTED:
A tall well-built woman with good
reputation, who can cook frogs
legs, who appeciates a good fuc-
schia garden,classical music and tal-
king without getting to serious.
please read only lines 1,3 and 5

@lan
Tomos Supporter

Berichtdoor @lan » 11 jun 2008 19:28

Is heel makkelijk ketting vervangen, maar denk je er wel aan? wil je alleen de achtertandwiel vervangen en ketting? Als ik jou was zou ik ook voortandwiel vervangen, want alles moet op elkaar inslijten ja. Dat is wel het beste, maar of het nou heel veel uit maakt weet ik niet. Ketting nog zonder verbindingsstukje aan de bovenkant van je voortw leggen en dan die tw een beetje rollen.. dan rolt je ketting er zo overheen ;) daarna kan je de boel aan je atw, en de rest lijkt me vanzelfsprekend. xd Als het echt niet lukt kan je eventueel ook je linker carterkap eraf halen, maar daarvoor moet ook weer je kickstart eraf 8)
toettoet

Gesloten
  • Afdrukweergave
3553 berichten
  • Pagina 87 van 178
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 85
  • 86
  • 87