• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos komt nauwelijks vooruit!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
101 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende
Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 16 dec 2019 21:02

Het is lastig om te kijken of de carburateur luchtdicht zit omdat ik geen deo test kan uitvoeren want ik moet gas blijven geven. haha
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 dec 2019 21:17

Je kan ook iemand anders gas laten geven zodat de motor op een constant toerental draait als de motor niet gewoon stationair kan draaien. Overigens is dat laatste vaak al een indicatie dat er iets niet goed is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 15 mar 2020 23:02

De tomos rijd en loopt weer goed, ik denk dat het lag aan een verstopte demper. Ik rijd nu namelijk zonder en hij doet het goed. Nu alleen de e-start nog, deze springt dus meteen aan als ik het e start draadje tegen de nieuwe relais houd. Heel apart!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 mar 2020 06:18

Waarschijnlijk zitten de gaten dichtgekoold. Kun je met een staalborstel en passende boor wel uitkrabben.

Vwb je e-start begrijp ik niet helemaal wat je nu bedoelt wat er gebeurd. Het klonkt mij alsof je een spanningsdraad aan de verkeerde aansluiting zet van het startrelais waardoor je meteenncontact maakt ipv via de schakelaar opmhet stuur. Kijk eens via de schema's in onze wiki of je kan achterhalen waar/ welke draad je moet hebben. Kan ook zijn dat er ergens 2 draden tegen elkaar liggen waar de isolatie van weg is en zo een valse verbinding maken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 16 mar 2020 09:53

De draad die op het relais zit en naar de startknop loopt (zal een dunne draad zijn) eraf halen en meten of daar spanning op staat....Mag pas spanning op staan als je de rem inhoudt en de startknop in drukt.
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 18 mar 2020 17:38

Ik heb de multimeter gekocht en zal deze draad langslopen. Na wat filmpjes vind ik het gebruik nog steeds lastig, zou ik in dit geval de rode draad van de multimeter op het einde van de draad dat je aan de relais vast doet moeten doen. En waar moet ik de zwarte draad dan houden?
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 18 mar 2020 18:50

Door het eerder gestuurde filmpje over het testen van de relais, ben ik er achter gekomen dat de draden verkeerd op de relais zaten. Ik heb ze goed gezet en uit getest, doordat een draadje een te klein was voor het voetstuk had ik hem vast geducktaped. De e-start deed het toen even hoe hij het zou moeten doen, maar toen sprong mijn zekering. Iemand enig idee hoe?
En trouwen ik heb de draden nu zo op de relais: rode draad van de accu op 86, kabel van e-start op de 30, dun rood draadje van de start knop op 87 en bruin aard draadje op 85
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 18 mar 2020 21:03

30 en 87 zijn dikke draden want daar loopt de grote stroom-ampere doorheen.
85 en 86 zijn dunne draden ( stuur stroom...laag ampere)

30 naar accu.
87 naar startmotor
86 naar startknop
85 aan massa
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 18 mar 2020 22:17

Oké zo heb ik het nu gezet, morgen eerst even nieuwe zekering kopen
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 19 mar 2020 18:02

Hij deed het, maar dit duurde niet lang. Hij deed het perfect, maar toen ik even later de kap er weer op wilde zetten sprong die weer vanzelf aan. Dan haal ik snel de accukabel van de relais, want de uitknop werkt op dit moment dan ook niet meer. Af en toe als die het wel goed doet, blijft ie wel even hangen ook al laat ik de knop los. Het zou kunnen komen denk ik, doordat er wat witte roest op de kabel van de accu zit en dat dit het ''signaal'' verstoord.
Andere redenen wat dit probleem kan veroorzaken?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 mar 2020 18:15

Klinkt mij nog steeds als dat in de kabelboom een kortsluiting zit op meerdere kabels. Dit verklaart ook waarom de zekering eruit klapt.

Per ader proberen te meten of ergens 2 of meer kabels contact met elkaar hebben (zgn. "doorpiepen" op Ohm stand). Daarvoor moet je wel de aansluitingen losmaken als deze contact kunnen maken via het onderdeel dat ze aansturen. Anders krijg je geen goed beeld of dit kortsluiting is of niet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 19 mar 2020 18:47

Is het dan niet gek dat hij het toch wel soms doet?

En zou je dat tweede nog iets meer kunnen uitleggen hoe en wat, snap het namelijk niet helemaal.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 19 mar 2020 19:34

Uit knop heeft niets met de accu te maken, zwarte kabel van de cdi loopt naar uit knop en als je die in drukt verbind die de zwarte draad met massa....dus verbinding cdi naar uit knop kan slecht zijn, of de massa van de uit knop is slecht.

Als je de kap erop zet druk je tegen de kabels en veroorzaak je misschien sluiting-slecht contact, kabels en connectors moeten heel en onbeschadigd zijn

Connectors een paar keer uit in en elkaar steken met contactspray of wd 40 kan helpen om beter contact te maken.
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 19 mar 2020 23:14

Oké dus ik moet alles doormeten, maar ik snap na een paar YouTube filmpjes nog steeds niet helemaal hoe die multimeter werkt. Op welke stand moet ik hem bv zetten om de cdi door te meten of de startknop kabel, en waar moet ik dan de rode en de zwarte kabel op zetten?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 19 mar 2020 23:53

Om een kabel door te meten zet je de meter op Ohm, rood aan de ene kant van de kabel zwart aan de andere kant van de kabel dan moet hij bijna 0 ohm zijn.
Om te meten of de zwarte kabel sluiting maakt tegen het frame, 1 kabel van de meter op de zwarte draad de andere op het frame, meter mag dan geen getal weergeven want het circuit is onderbroken, druk je de uit knop in dan moet je bijna 0 ohm meten want het circuit is gesloten.

Stekker wel even van de cdi trekken voor je gaat meten.
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 20 mar 2020 12:14

'' Om te meten of de zwarte kabel sluiting maakt tegen het frame". Zwarte kabel uit cdi is toch alleen bougi kabel
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 20 mar 2020 12:58

Welke kleuren draden komen uit het blok, en welke kleuren zitten op de cdi (heb zelf geen quadro)
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 20 mar 2020 13:46

Uit het blok komt rood, geel, bruin en rood/wit en uit de cdi komt rood en bruin. Ik hoor trouwens wel de relais open en dicht gaan als ik de relais in druk en weer los laat, alleen gebeurt er dus niks en het accu is ook voldoende vol.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 20 mar 2020 14:19

Haal de stekker van de cdi en sluit rood van de meter op rood aan van de stekker.(meter op ohm)
Zwart van de meter tegen het frame of blok (niet op de verf-lak)
Als je de uit knop in drukt zou de meter 0 ohm moeten aangeven.

Druk je de startknop in? een relais indrukken kan niet.
Omhoog

Sep
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 nov 2019 18:09
  • Citeer

Berichtdoor Sep » 20 mar 2020 15:49

De rode kabel van de start knop geeft 00,5 ohm, de groene kabel die ook vanaf de startknop loopt geeft dat ook. De rode kabel uit de bobine geeft helemaal gaan signaal door en de bruine uit de bobine geeft 00,5
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
101 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.