Pagina 2 van 3
Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 31 jan 2009 22:59
door 7P_
Laatst betaalde ik 8,80 voor een buitenband

Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 01 feb 2009 20:40
door Thomazzi
een kut band zeker?

Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 01 okt 2009 21:41
door BramvT
Ja, dat is de kickstarter veer.
Deze kan je gewoon vervangen zonder verdere problemen, en kost een eurootje of 5.
Welkom terug trouwens

We zijn weer ruim 8 maanden verder....en dacht, ik laat nog eens wat van me horen.
Die veer is toen meteen door mij gemaakt, mede door de aanwijzingen op het forum...dus dat heeft geholpen.
Verder is het gewoon een PERFECTE Snorbrommer (en boodschappen-beul

)...ook met die strenge vorst van een paar weken geleden (hij staat altijd in de tuin onder een afdak, maar wel buiten) was het 1x trappen en meteen mooi stationair lopen.
Moet wel hoognodig eens een nieuwe achterband hebben, is al zeker een jaar een soort slick
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BF7XKEP8.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik dacht....laat weer eens wat van mij horen na alweer 3/4 jaar...de Ferrarirode Tomos Snor doet het na bijna 2,5 jaar nog steeds prima
1X Starten en rijden (en dus niet lopen

)...alleen heb ik de laatste weken wat last van schokkend rijden in z'n eerste versnelling bij lagere toerentallen...hoor dan een soort geratel (soort KLAK KLAK geluid) uit het blok, maar geef ik meer gas dan trekt hij vloeiend op.
Waar zou dit aan kunnen liggen ?
PS :
er is van de zomer een nieuwe achterband op gekomen bij een brommerboer....kostte mij 60 euro incl ARBL.
Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 02 okt 2009 15:27
door Woutah
Als hij slecht overschakelt van z'n 1 naar ze 2, dan kan het zijn dan je de blok olie ff moet verversen.
Zo flesje kost iets van 4 euro en is makkelijk zelf te doen.
Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 06 okt 2009 00:14
door BramvT
Als hij slecht overschakelt van z'n 1 naar ze 2, dan kan het zijn dan je de blok olie ff moet verversen.
Zo flesje kost iets van 4 euro en is makkelijk zelf te doen.
Oke, dank je voor de tip.
Dus het lijkt niet op een technisch mankement of zo.
Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 06 okt 2009 01:18
door Dudel
Nu ik het zie over dat flesje versnellings olie, je draait die onderste bout uit je carter weg dan loopt t er uit..draai je em weer vast bovenste er uit en vullen maar!
Maar moet dat hele flesje er in?
@BramvT,
Ik was 20 euro kwijt voor nieuwe buiten + binnenband..Gewoon wat zeep op de velg en je wipt em er zo op/af.
Greetz!
Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 06 okt 2009 12:54
door steeksleutel
Nee niet het hele flesje. Er zit een peil gat aan de zijkant van het blokje. Rechter kant, vlak boven je voetsteun. Dit boutje draai je er uit. Dan zorg je dat de brommer recht staat en vul je hem in het bovenste vulgat tot er olie uit het peilgat komt.
Het verstandig om na het vullen en een stukje gereden te hebben, het oliepeil nog eens te controren en eveltueel bijvullen.
Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 06 okt 2009 13:27
door Dudel
oke bedankt!
Weer on-topic..Is een mooie tomos..!
En die achterbrug enzo echt goedkoop gekocht :O
Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 18 jul 2010 00:47
door BramvT
Inmiddels zijn we al weer een aantal maanden verder...de rode snor Tomos heeft inmiddels een nieuwe ketting en tandwielen (gewoon origineel), er zit al een nieuwe achterband op, wat ik allemaal heb LATEN doen, alleen kleine reparaties doe ik zelf (lampje, bougie e.d.)...verder start hij bij 1 trap, of het nu 10 graden vriest of niet (dus ben dik tevreden met mijn rode brommer)
Maar ik had die ketting laten vernieuwen omdat hij bij het optrekken een soort ratelend geluid maakt...dus bij weinig gas geven of als ik in de eerste versnelling weinig toeren maak...geef ik vol gas dan pakt hij wel op.
Zowel hier als bij de brommerboer zeiden ze dat ik er nieuwe bakolie in moest doen....dat is gebeurd (tot hij overliep), maar nog steeds dezelfde kwaal
Lijkt mij meer uit de koppeling of versnellingsbak te komen....weet iemand wat er aan zou kunnen mankeren ?
DIT schreef ik overigens al vorig jaar oktober :
alleen heb ik de laatste weken wat last van schokkend rijden in z'n eerste versnelling bij lagere toerentallen...hoor dan een soort geratel (soort KLAK KLAK geluid) uit het blok, maar geef ik meer gas dan trekt hij vloeiend op.
Waar zou dit aan kunnen liggen ?
Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 18 jul 2010 04:40
door dirkvanpol
Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 18 jul 2010 13:54
door BramvT
Zo te zien, lijkt het er wel op ja.
Dat is me nogal een klus.....dat kan ik niet meer zelf doen
Mee leren leven dan maar ?
In ieder geval dank voor de link

Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 18 jul 2010 21:36
door pim961
volgens mij kan het geen kwaad.
maar is aleen irietand
Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 18 jul 2010 21:51
door dirkvanpol
volgens mij kan het geen kwaad.
maar is aleen irietand
Wel,….. er mankeert niets aan het Tomosje. Het is een motorconstructie aangelegenheid.
Dus het kan geen kwaad!
En @ BramvT mee leren leven is een goed plan denk ik !
Mooi tomosje trouwens

Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 19 jul 2010 19:07
door BramvT
Mooi tomosje trouwens

Eh...ja, maar zo mooi als hij 3 jaar geleden was, (toen ik hem kocht)....is hij niet meer hoor.
Het voorspatbord is aardig aan het roesten (de lak bladdert er steeds meer vanaf), maar daar rijdt hij natuurlijk niet minder om
Je kunt het op pagina 1 al zien, had 3 jaar geleden dat meteen moeten aanpakken.
Pleeg ik aan mijn auto dus veel onderhoud, de Tomos moet het daarin helaas ontgelden (schaam mij diep)
Het is echt een boodschappending voor mij, geen racemonster

Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 19 jul 2010 19:12
door dirkvanpol
Roest is een grote vijand van de tomos
Maar bij mij geld het altijd Liever wat roest, als n slecht lopend tomosje

Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 20 jul 2010 21:40
door BramvT
...als n slecht lopend tomosje

Wat dat betreft mag ik Tomos toch wel een grote PLUIM geven hoor

....wat voor weer het de afgelopen 3 jaar ook geweest is...of het nu 15 graden vroor of hooste uit de hemel...altijd aanslaan in 1 trap !
Heb van 1966 t/m 68 verschillende brommers gehad (vooral met JLO motor, zoals de Batavus Whippet), maar die hadden toen nogal eens carburateurproblemen of ontstekingsperikelen...de tegenwoordige contactpunt-loze ontstekingen zijn een uitkomst.
Het enige waar ik mijn Tomos elk jaar mee verwen, is een nieuwe bougie...omdat die na 1 seizoen blijkbaar al op is

, daarom heb ik wijselijk nu in de fietstas een reserve bougie + sleutel zitten.
Ik mag gerust zeggen dat de Tomos de mercedes onder de (snor) bromfietsen is, qua betrouwbaarheid....maar misschien denken anderen hier er anders over ?

Dat geratel in de bak vergeef ik hem

Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 27 feb 2011 17:41
door BramvT
Zo, mijn Ferrari-rode A35 standaard, die gisteren is verkocht (na bijna 4 jaar trouwe dienst), is sinds vandaag opgevolgt door een donkerblauwe Quadro uit 2004 met 6900 km op de teller....uiteraard met E start en richting aanwijzers.
Eens kijken of deze het ook weer 4 jaar kan uithouden....wellicht zal ik wat meer vragen hebben vanwege de accu e.d.
Ik heb overigens al meteen een vraag : zit er in de startmotor soms ook meteen een Dynamo, die de accu weer oplaad....of zit er ook nog een aparte dynamo in ?
En als de startmotor er eens mee zou ophouden, kost dat dan veel om die te vernieuwen en is dat zelf te doen ?
Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 27 feb 2011 21:42
door Alex..
Zo, mijn Ferrari-rode A35 standaard, die gisteren is verkocht (na bijna 4 jaar trouwe dienst), is sinds vandaag opgevolgt door een donkerblauwe Quadro uit 2004 met 6900 km op de teller....uiteraard met E start en richting aanwijzers.
Eens kijken of deze het ook weer 4 jaar kan uithouden....wellicht zal ik wat meer vragen hebben vanwege de accu e.d.
Ik heb overigens al meteen een vraag : zit er in de startmotor soms ook meteen een Dynamo, die de accu weer oplaad....of zit er ook nog een aparte dynamo in ?
En als de startmotor er eens mee zou ophouden, kost dat dan veel om die te vernieuwen en is dat zelf te doen ?
79180915_2_large.jpeg
leuk om je topic helemaal door te lezen bram, net een (jaar)-boek van een tomos
en mooie tomos die je heb gekocht, ziet er nog mooi uit.
Met je startmotor kan ik je niet helpen, heb er zelf 1 zonder e-start

Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 28 feb 2011 12:11
door brombertje
De startmotor zit onder de linkerkap, bij het vliegwiel van de ontsteking. Dat is redelijk makkelijk zelf te doen. De accu wordt opgeladen door de lichtspoelen in de ontsteking en de spanningsregelaar die naast de bobine/cdi zit. Geen extreem ingewikkelde zaken.
Op sctootbike.nl staan veel tekeningen van Tomos hoe alles zit en hoe het heet.
Daar kijk ik altijd als ik iets wil weten van mijn brommertje.
Voor Quadro 2004 is
http://www.scootbike.nl/index.php/compo ... op.browse/
Re: Nieuw hier.
Geplaatst: 28 feb 2011 12:29
door klein_opdondertje
mooi dingetje hoor.goed onderhouden ook zo te zien.