Pagina 39 van 178
Geplaatst: 23 jan 2007 18:38
door Kevvv
oki, bedankt:) ga ik wat anders verzinne:D
Geplaatst: 25 jan 2007 23:25
door jroen_tomos
Ik wil ander voorlampje erin gaan doen bij me tomos maar je hebt van die ijzertjes die het glas enal op z'n plaats houden... is dr een trucje voor om die er weer goed terug in te doen? Ik loop namelijk heletijd te pielen maar ut lukt niet

( heb ronde koplamp)
Geplaatst: 26 jan 2007 09:41
door Vuile Beunkoe
hey jeroen
tis vrij simpel, je legt de buitenste uiteinden in de koplamprand, en zorgt dat het middenste deel (bolle vorm) naar het binnenste vd lamp wijst. Dan klik je hem er zo in

Geplaatst: 26 jan 2007 16:20
door jroen_tomos
Okee bedankt lucas, ik ga het ff proberen.
Geplaatst: 27 jan 2007 22:45
door mlvdk
hoi,
ik heb net mijn zuiger vervangen, alleen merkte ik dat mijn krukas speling had (alleen waar de zuiger aan zit kan ik beetje bewegen), hoort dit zo ?
mvg,
michael
Geplaatst: 27 jan 2007 22:48
door shadowranger
Je bedoelt je smaal-end lager? Ligt eraan hoeveel speling erin zit. In principe zit er een net niet voelbare speling in. Als je je pistonpen echt voelt klapperen in het lager kun je deze beter vervangen. Geeft zo'n "plok-plok" geluid tijdens stationair draaien.
Geplaatst: 27 jan 2007 22:53
door Vuile Beunkoe
zijwaarts wel, op en neer niet.
Geplaatst: 27 jan 2007 22:56
door mlvdk
zijwaarts ruime speling
als ik de bovenkant beet pak bijna een halve cm speling ...
wat moet ik dan vervangen ?, gaan zo prestaties achteruit ?
michael
Geplaatst: 27 jan 2007 23:12
door mlvdk
ik heb net ook geprobeerd mijn koppeling los te maken .. maar kan ik ook iets kapot maken als ik iets de verkeerde kant op draai of draai ?

Geplaatst: 27 jan 2007 23:40
door jroen_tomos
Zuigerstop erop zetten... en dan linksom draaien... dan draai je hem gewoon los.. Je moet wel zorgen dat je zuiger niet meer op en neer kan want anders draait die gewoon mee en krijg je je koppeling nooit los..
Geplaatst: 28 jan 2007 09:18
door mlvdk
de koppeling lijkt muurvast te zitten !! ... kracht zetten ?? of moet ik het anders aanpakken...

Geplaatst: 28 jan 2007 11:31
door jroen_tomos
mis. ff wat wd40 erop spuiten en een beetje kracht zetten mag wel...
Geplaatst: 28 jan 2007 16:36
door shadowranger
de koppeling lijkt muurvast te zitten !! ... kracht zetten ?? of moet ik het anders aanpakken...

Hoho, rustig aan.

Heb je nog een oude of een nieuw type koppeling? De moer waarmee je het koppelingshuis met segmenten op de krukas mee vastzet zit geborgd met een plaatje. Misschien heb je die nog niet vrijgemaakt? In principe hoort de moer zo los te komen (linksom) met een zuigerstop erop. Deze kan niet vastgerot zitten. Alleen de oude type koppelingen (zonder vertand hart) moet je nog met een buiten-poelietrekker loshalen. Bedoel je dat misschien?
Geplaatst: 28 jan 2007 16:40
door shadowranger
als ik de bovenkant beet pak bijna een halve cm speling ...
Een halve cm? Dat lijkt me wat overdreven. Misschien draait je krukas een stukje mee waardoor je denkt dat er zoveel speling op zit. Heb je voordat je je cilinder eraf haalde ook al problemen gehad?
Geplaatst: 28 jan 2007 19:41
door mlvdk
ok even op een rijtje
ik heb cilinder eraf gehaald zuiger eraf gehaald, dan kan ik die pin waar de zuiger aan zit toch bijna een halve cm naar de andere kant doen ..
maar waar die aan de krukas zit beweegt ie msichien 1-2 mm
dan krijg ik mijn koppeling er niet af .. zit geen borg plaatje op maar wel een moer en een stuk van de ''bout'' komt door de moer heen zodat ik niks aan de dopsleuter 17 heb.
wat naast mijn koppeling zit ... 2 tandwielen ... daarvan zit in de grootste ook speling... ? wat is dit ?
ook kan ik de zuiger alleen nog maar bewegen door de ontsteking te draaien ... koppeling en die tandwielen maken raar geluid.
zitten er dingen los ?, en zou het een vraagtekenveertje kunnen zijn ? (waar kan ik dit kopen ? is niet duidelijk in die tutorial)
(ow ik weet niet wat voor cilinder ik heb .. de bouten van de uitlaat zitten in mijn blok..)
mischien is het niet meer echt wat voor het kleine vragen topic

, maar elke hulp is welkom
Geplaatst: 28 jan 2007 20:29
door shadowranger
ok even op een rijtje
ik heb cilinder eraf gehaald zuiger eraf gehaald, dan kan ik die pin waar de zuiger aan zit toch bijna een halve cm naar de andere kant doen ..
maar waar die aan de krukas zit beweegt ie msichien 1-2 mm
Als het goed is heb je een naaldlager in je small-end zitten. Dan zijn deze waarden ok.
dan krijg ik mijn koppeling er niet af .. zit geen borg plaatje op maar wel een moer en een stuk van de ''bout'' komt door de moer heen zodat ik niks aan de dopsleuter 17 heb.
Kwestie van een ringsleutel 17 erop zetten die geen hinder heeft van het krukas-uitsteeksel, of een langere dopsleutel.
wat naast mijn koppeling zit ... 2 tandwielen ... daarvan zit in de grootste ook speling... ? wat is dit ?
Als je ? veertje gebroken is kun je je 1e versnellingstandwiel (dat is de grootste) heen en weer bewegen. Dan worden de rollen niet meer aangedrukt in de kooi die ervoor zorgen dat de 1e versnelling aangrijpt.
ook kan ik de zuiger alleen nog maar bewegen door de ontsteking te draaien ... koppeling en die tandwielen maken raar geluid.
Dat is normaal als je je carterdeksel eraf hebt. Normaal worden de assen aan beide zijden ondersteund door lagers (in het deksel en in de midden carters). Gewoon deksel weer monteren.
zitten er dingen los ?, en zou het een vraagtekenveertje kunnen zijn ? (waar kan ik dit kopen ? is niet duidelijk in die tutorial)
Nee er is niets kapot (al heb ik twijfels bij het ?veertje). Maar ernaar kijken kan nooit kwaad als je het spul toch open hebt liggen
(ow ik weet niet wat voor cilinder ik heb .. de bouten van de uitlaat zitten in mijn blok..)
Zal wel een standaard A5 cilinder zijn (38mm boring)
mischien is het niet meer echt wat voor het kleine vragen topic

, maar elke hulp is welkom
Bij deze. De antwoorden staan vet tussen jouw post.

[/b]
Geplaatst: 28 jan 2007 20:42
door mlvdk
uhm maar over die speling heeft niets met die naaldlager te maken
zo duidelijk ...

Geplaatst: 28 jan 2007 20:59
door shadowranger
Ok, zo bedoel je. Ik heb dit even nagekeken op twee andere blokken die ik nog heb liggen, maar ik kom niet zover. Hooguit 1-3 mm, waarbij ik zeker weet dat die met 3 mm versleten is. Zal bij jouw krukas dus ook wel zijn.
Maar laat het voor de zekerheid even beoordelen bij een brommerboer. Grote kans dat je aan een nieuwe krukas moet, want revisie is kostbaarder.
Maar heb je anders geen problemen gehad? Anders rij je er toch nog een tijdje mee als er geen schokkende geluiden uit het motorblok komen?
Geplaatst: 30 jan 2007 11:46
door McPatatbakker
Als je je cillinder eraf heb gehaalt, dan zie ik
dat de kant waar je uitlaatgassen uitgaan een
heel klein gat zit veel kleiner dan de mond
van mijn uitlaat? hoort dit zo of is
me cilinder dichtgekoolt?
Geplaatst: 30 jan 2007 14:26
door jroen_tomos
ff met je vinger voelen of er koolaanslag zit,, zo ja? ff eruit halen..