• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Maakt bij rijden schurend geluid en valt uit

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
117 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende
debeunhaas
Tomosforummer
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 okt 2022 12:32
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 26 jan 2023 15:14

Dan kan het zijn dat het mengsel te arm of te rijk is. Met mijne kan ik niet vol gas geven tot er een klein beetje temperatuur in zit, al is dit in de ergste gevallen hooguit 400 meter...

Wellicht mogelijk dat je vlotternaald niet goed sluit en daardoor te rijk loopt lager in de toeren? loopt hij goed stationair en op een laag toerental?
Stationair lopen doet de brommer nog niet. Vanmiddag ga ik vaststellen waar hij valse lucht zou kunnen trekken. Tijdens de choke loopt hij heel even stationair, en dan loopt hij inderdaad op een wat lagere toerental. Stationairschroef is voor mijn gevoel al aardig ingedraaid, dus denk dat de brommer dan valse lucht trekt.
Omhoog


Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 26 jan 2023 15:22

Dat de stationair schroef aardig is ingedraaid maakt niet persee iets uit. Maar als hij met choke wel stationair loopt en zonder (warm) niet dan zou het zeer goed valse lucht kunnen zijn. Mocht daar niks uit komen carburateur schoonmaken kan geen kwaad en wellicht membraan bekijken.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

debeunhaas
Tomosforummer
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 okt 2022 12:32
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 26 jan 2023 15:25

Dat de stationair schroef aardig is ingedraaid maakt niet persee iets uit. Maar als hij met choke wel stationair loopt en zonder (warm) niet dan zou het zeer goed valse lucht kunnen zijn. Mocht daar niks uit komen carburateur schoonmaken kan geen kwaad en wellicht membraan bekijken.
Ik gok zelf valse lucht. Carburateur is nieuw en membraam ook. Wat ik zelf denk is dat de rubberen ring in de carburateur niet aanwezig is.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 26 jan 2023 18:10

Een nieuwe carb zonder rubber ring, is het een imitatie carb??

Welk merk membraan heb je, als de 2 boutjes van de klep te lang zijn komen ze tegen het spruitstuk en zuigt hij valse lucht.
Omhoog

debeunhaas
Tomosforummer
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 okt 2022 12:32
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 27 jan 2023 08:25

Een nieuwe carb zonder rubber ring, is het een imitatie carb??

Welk merk membraan heb je, als de 2 boutjes van de klep te lang zijn komen ze tegen het spruitstuk en zuigt hij valse lucht.
Zou zo maar kunnen dat het een imitatie is.

Membraan: https://www.tomos-parts.nl/standaard-me ... -tomos-a35
Membraan pakking 2 stuks: Membraan pakking Tomos A35


Membraan bout set: https://www.tomos-parts.nl/boutset-memb ... -tomos-a35
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 27 jan 2023 10:25

Als ik naar het membraan kijk lijkt het wel op het klepje maar een heel klein stukje open kan...is lastig te zien, anders de stopper wat verder open buigen.
Omhoog

debeunhaas
Tomosforummer
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 okt 2022 12:32
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 28 jan 2023 18:25

https://imgur.com/a/iMHsUxb

Hierbij de video's van de problemen waar ik tegen aan stuit. Het eerste filmpje laat zien dat de Tomos pas na een paar tellen reageert, en ook fel reageert. Hierbij is er ook een soort ratel geluid te horen, dat hoor je alleen wanneer je de gashendel opentrekt. Iets wat na een tijdje rijden opeens is voorgekomen.

Bij het tweede filmpje rookt de Tomos erg veel bij het opstarten. Keerringen zijn volledig vervangen en brandstof is op maat gemengd. Op het einde laat ik de gashendel los en dan valt hij ook gelijk uit. Ik heb de valse lucht check gedaan met deo, maar hij lijkt nergens valse lucht aan te trekken?
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 28 jan 2023 18:54

ik kan op de videos niet achterhalen of hij nou stationair loopt of dat je telkens gas geeft. Tevens betekend nieuw niet altijd goed werkend. Een vriend van mij had ook een nieuwe originele Dellorto 15/15 gekocht waarbij de vlotternaald lekte. Is dit ook al uit gesloten? en ik kon het niet terug vinden maar het is nog steeds de 14/9 die je gebruikt?

Het lijkt er in ieder geval op dat het mengsel niet juist is op de momenten dat hij niet reageert.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

debeunhaas
Tomosforummer
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 okt 2022 12:32
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 28 jan 2023 19:56

ik kan op de videos niet achterhalen of hij nou stationair loopt of dat je telkens gas geeft. Tevens betekend nieuw niet altijd goed werkend. Een vriend van mij had ook een nieuwe originele Dellorto 15/15 gekocht waarbij de vlotternaald lekte. Is dit ook al uit gesloten? en ik kon het niet terug vinden maar het is nog steeds de 14/9 die je gebruikt?

Het lijkt er in ieder geval op dat het mengsel niet juist is op de momenten dat hij niet reageert.
Ik hou op de video de gashendel in voor een klein deel. Als ik hem los laat valt hij gelijk uit. De carburateur ga ik morgen weer eens veranderen, misschien dat dat een verschil heeft. Ik heb nogsteeds de standaard setup carburateur. De 14/9.

Qua mengsel vraag ik mij dat af. Dat komt omdat ik precies bij 5 liter benzine, 100 ml olie er bij in heb gedaan. En natuurlijk gemengd door te schudden en daarna nadat de mengsmering in de tank zat, ook nog wezen schudden.
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 28 jan 2023 21:20

met mengsel bedoel ik het benzine/lucht mengsel dat in de cilinder aankomt en dan te rijk/arm is. Ik ga er van uit dat je benzine/olie mengsel in de tank gewoon goed is.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 28 jan 2023 23:45

Het kan aan een imitatie carb liggen, probeer eens een andere carb als je die mogelijkheid hebt.
Ook een slecht sluitend membraan geeft een late reactie op het gas en wil niet stationair lopen.
Omhoog

debeunhaas
Tomosforummer
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 okt 2022 12:32
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 29 jan 2023 18:42

Het kan aan een imitatie carb liggen, probeer eens een andere carb als je die mogelijkheid hebt.
Ook een slecht sluitend membraan geeft een late reactie op het gas en wil niet stationair lopen.
https://imgur.com/a/vn8Y7sL
De twee carburateurs die ik heb naast elkaar gelegd, en ik zie zelf totaal geen verschil. Het enigste wat mij op valt is dat de linker carburateur SHA 149P zegt en de rechter SHA 14 9 P zegt.
Omhoog

debeunhaas
Tomosforummer
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 okt 2022 12:32
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 29 jan 2023 18:45

met mengsel bedoel ik het benzine/lucht mengsel dat in de cilinder aankomt en dan te rijk/arm is. Ik ga er van uit dat je benzine/olie mengsel in de tank gewoon goed is.
https://imgur.com/a/A2VnFSN

membraam ook nagekeken, en op de foto's is het niet erg duidelijk te zien, maar de rechter membraam (die er in zat en dus nieuw is) is qua opening ontzettend klein. Dus maar de oude weer erop gezet. Daar is niks mee aan de hand.

Ik moet alleen nog de tapeinden eruit boren vanwege het doldraaien en dan kan ik hem testen :)
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 29 jan 2023 19:28

De carburateurs ogen beide gewoon origineel te zijn. verschil zal door datum van fabricage zijn. om uit te sluiten dat het probleem in de carburateur ligt gewoon weer eens omwisselen (:

Zelf heb ik ook zoon "origineel" membraan gekocht met metalen membraan plaatjes. Niet echt een fan van, Maar functioneerde wel. Ik gebruik nu ook de originele die met de brommer kwam zonder problemen.

Welke tapeinden zijn dol gedraaid?

Je hebt overigen je voetpakking verkeerd gemonteerd gehad. Op de foto van de membranen zie je de pakking aan 1 kant overlappen met de poort en aan de andere kant kun je het gietijzer zien. Je ziet ook dat de pakking daar flinder dun afdicht hierdoor. Wellicht is dit gewoon het probleem!
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

debeunhaas
Tomosforummer
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 okt 2022 12:32
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 29 jan 2023 20:01

De carburateurs ogen beide gewoon origineel te zijn. verschil zal door datum van fabricage zijn. om uit te sluiten dat het probleem in de carburateur ligt gewoon weer eens omwisselen (:

Zelf heb ik ook zoon "origineel" membraan gekocht met metalen membraan plaatjes. Niet echt een fan van, Maar functioneerde wel. Ik gebruik nu ook de originele die met de brommer kwam zonder problemen.

Welke tapeinden zijn dol gedraaid?

Je hebt overigen je voetpakking verkeerd gemonteerd gehad. Op de foto van de membranen zie je de pakking aan 1 kant overlappen met de poort en aan de andere kant kun je het gietijzer zien. Je ziet ook dat de pakking daar flinder dun afdicht hierdoor. Wellicht is dit gewoon het probleem!
https://imgur.com/a/Tfx9Y8n

Hierbij de ongelofelijk vermoeiend makende tapeinden. De tapeinden zijn volledig verroest en dolgedraaid. Ik krijg ze zelf voor geen ene meter los. Ik heb al meerder moeren geprobeerd om de twee los te draaien. Zonder succes. Ook heb ik geprobeerd de twee tapeinden door te boren met een tapeindset. Wederom zonder succes. Nu wil ik gaan lassen, alleen het lasapparaat werkt nu even niet. Iemand nog tips?

Ja, ik kwam er zonet ook opeens achter. Ontzettend dom natuurlijk. Hopelijk lost dat wel het probleem op.
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 29 jan 2023 20:53

phoe ja die tapeinden zien er goed gebruikt uit. kruipolie gebruiken en warm maken kan helpen bij de 2 volledigen daarbij een griptang of tussen de bankschroef zetten. wellicht kun je het roest ook een beetje los slaan door boven op de tapeinden te hameren.

Als de tapeinden in de carters zijn afgebroken zul je ze echt wel moeten lassen. Is "helaas" gehard staal. En met het las apparaat zul je ze ook goed warm kunnen krijgen zodat ze los schieten. je kunt meteen een moer er oplassen, heb ook een tip gezien om eerst een sluitring er op te lassen om daarna een moer op de sluitring te lassen.

ps als je straks alles weer monteert de uitlaat eerst wel los maken van het frame om te voorkomen dat de uitlaatpakking gaat lekken.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

debeunhaas
Tomosforummer
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 okt 2022 12:32
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 29 jan 2023 22:26

phoe ja die tapeinden zien er goed gebruikt uit. kruipolie gebruiken en warm maken kan helpen bij de 2 volledigen daarbij een griptang of tussen de bankschroef zetten. wellicht kun je het roest ook een beetje los slaan door boven op de tapeinden te hameren.

Als de tapeinden in de carters zijn afgebroken zul je ze echt wel moeten lassen. Is "helaas" gehard staal. En met het las apparaat zul je ze ook goed warm kunnen krijgen zodat ze los schieten. je kunt meteen een moer er oplassen, heb ook een tip gezien om eerst een sluitring er op te lassen om daarna een moer op de sluitring te lassen.

ps als je straks alles weer monteert de uitlaat eerst wel los maken van het frame om te voorkomen dat de uitlaatpakking gaat lekken.
Uiteindelijk toch maar het gehele blok losgehaald want wat zitten die tapeinden er vast in. Hoe ga ik precies te werk met de bankschroef? Duw ik gewoon het tspeind erin en ga ik draaien of is er een andere manier?

Ontzettend bedankt voor de hulp en tips trouwens. Zonder dit had ik het denk ik al opgegeven.
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 30 jan 2023 09:20

Zo zie ik het wel voor mij inderdaad. Tapeind zo dicht mogelijk bij het blok vast klemmen en dan aan het blok draaien zo ver dat wil. Lijkt mij het handigst dat de tapeinden naar beneden wijzen.

Ik heb het zelf gelukkig niet zulke vaste tapeinden gehad, maar het lijkt mij het proberen waard. Anders mocht je lasapparaat weer werken ook een moer tegen het blok van de volledige tapeinden aan lassen. Veel hitte werkt gewoon het beste.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 30 jan 2023 12:59

Beter is het blokje te verwarmen tot 200 a 250 graden, aluminium heeft een grotere uitzettingscoefficient dan staal......ga je het tapeind heet stoken dan gaat hij juist vaster zitten en sloop je het carter.

Als je netjes recht en in het midden van het tapeind kunt boren, steen-beton boortje slijpen zoals een metaal-staalboor....en snij-boor olie gebruiken met het boren.

Welke kruipolie gebruik je, en hoe lang laat je het inwerken??
Omhoog

debeunhaas
Tomosforummer
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 okt 2022 12:32
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 30 jan 2023 17:06

Zo zie ik het wel voor mij inderdaad. Tapeind zo dicht mogelijk bij het blok vast klemmen en dan aan het blok draaien zo ver dat wil. Lijkt mij het handigst dat de tapeinden naar beneden wijzen.

Ik heb het zelf gelukkig niet zulke vaste tapeinden gehad, maar het lijkt mij het proberen waard. Anders mocht je lasapparaat weer werken ook een moer tegen het blok van de volledige tapeinden aan lassen. Veel hitte werkt gewoon het beste.
Geprobeerd met de bankschroef, maar dat hielp voor geen een meter. De tapeinden draaien mee met het blok. Toch maar eens kijken voor een lasapparaat
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
117 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.