Pagina 46 van 178
Geplaatst: 29 mar 2007 23:32
door jroen_tomos
Mijn achterrem blijft de laatste tijd beetje hangen.. Als ik af rem met me achterrem.. beetje me hendel aardig in knijp dan blijft die hangen.. geef ik weer gas dan schiet die na een tijdje terug.. of ik moet eerste stukje achteruit lopen dan schiet die ook terug.
Wat zou dit kunnen zijn?
Alvast bedankt.
Geplaatst: 30 mar 2007 06:53
door Sitt
er zitten veren in je remsegment die ervoor zorgen dat hij terug schiet, even die veren vervangen
Geplaatst: 30 mar 2007 16:57
door koon127
Heb niet echt veel verstand van me Tomos,,
Heb er bromkop op zitten en tecno uitlaat.. rest standaard
rijd er maximaal 40 mee,
met meewind of van een berg naar beneden gaat die overtoeren maken als ik zo rond de 39/40 rijd,, kan ik dit voorkomen door iets te varranderen?
Geplaatst: 30 mar 2007 19:20
door sicktuning
Heb niet echt veel verstand van me Tomos,,
Heb er bromkop op zitten en tecno uitlaat.. rest standaard
rijd er maximaal 40 mee,
met meewind of van een berg naar beneden gaat die overtoeren maken als ik zo rond de 39/40 rijd,, kan ik dit voorkomen door iets te varranderen?
sproeier? vergroten
Geplaatst: 30 mar 2007 19:25
door TQ Rider
Is een toerenteller van een DNA nauwkeurig? maar daar dan ook echt nauwkeurig?
Geplaatst: 30 mar 2007 19:28
door Vuile Beunkoe
wat een onzin allemaal!
logisch dat je tomos bergaf meer toeren draait... En dit zijn geen overtoeren je gaat toch ook harder? Dit gebeurd nou eenmaal als je je motor bergaf vol belast. Waarschijnlijk hoor je de cilinder goed toeren maken, inhouden en meer van dat soort kwalen. Logisch want je setup is niet voor die toeren gemaakt, normaal zou je ze ook niet bereiken.
En dit los je niet op met een grotere sproeier, OVERTOEREN los je op met een zwaardere twv. Maar aangezien dit geen overtoeren zijn is dit simpel weg op te lossen door niet maximaal bergaf te gaan rijden.
Geplaatst: 30 mar 2007 21:42
door koon127
zeg tog dat ik er niet veel verstand van heb

Geplaatst: 30 mar 2007 23:25
door Speedy_Racer
Hey,
ff een klein vraagje.
Ik ben bezig met het reviseren van m'n blokje, en in mijn
carter kap, staat A5, maar op mijn blok zelf (buitenkant) staat A52.
Wat voor blok heb ik nou eigenlijk,een A5, een A52(Bestaat die wel?) of
een A35?

Geplaatst: 31 mar 2007 19:20
door shadowranger
Blok is A52, je cilinder is A5. Je hebt ook A35 blokken en A3 blokken.
Geplaatst: 01 apr 2007 15:16
door james
hey ik heb een vraag ik heb laatst een nieuwe zuiger een met sleuven in mijn snor gezet maar nu maakt hij een soort schavend geluid hoe komt dat
Geplaatst: 01 apr 2007 16:49
door shadowranger
Dat hoeft niet afkomstig te zijn van je zuiger. Maar het nakijken kan nooit kwaad. Misschien heb je iets verkeerd gemonteerd (zuigerveren, pistonpenveertje uit de borging geschoten). Ik heb zelf ook zo'n zuiger met inlaatsleuven gemonteerd, maar heb daar geen problemen mee.
Het kan ook een lager zijn dat kapot is of iets buiten het blok (wielen, remmen??)
Wanneer hoor je het geluid?
Geplaatst: 01 apr 2007 16:57
door james
als ik hem start en als ik ga rijden word het erger
Geplaatst: 01 apr 2007 17:03
door shadowranger
Kijk voor de zekerheid je cilinderwand eens na. Daarvoor hoef je alleen de kop eraf te halen. Druk de zuiger onderin en kijk aan de zijkanten of je krassen ziet in je cilinder.
Ik heb toch het vermoeden dat er iets anders aan de hand zou moeten zijn. Ik denk aan een losgelopen vliegwiel (schavend geluid) of iets met de koppeling. Je hoort dit geluid alleen als je de motor start of ook als je ermee heen en terug loopt (motor uit)?
Geplaatst: 01 apr 2007 17:05
door james
uit heb ik nog niet geprobeerd maar het geluid komt echt uit cilinder
Geplaatst: 01 apr 2007 17:07
door shadowranger
OK. Probeer eens met de hand op het vliegwiel de krukas rond te draaien. Misschien kun je dan iets beter horen waar het geluid vandaan komt uit de cilinder.
Ik hoor het wel, moet nu even weg.

Geplaatst: 01 apr 2007 17:07
door james
ik heb net ff gekeken als de motor uit is hoor je het niet
Geplaatst: 01 apr 2007 17:57
door thomas
ik heb /heb hetzelfde schavende geluid maar bij mij alleen op volgas
Geplaatst: 01 apr 2007 18:05
door james
sinds wanneer is dat geluid bij jou dan (wat heb je veranderd)
Spruitstuk vast op cilinder en uitlaatbouten afgebroken
Geplaatst: 01 apr 2007 18:54
door intrufix
Hallo, ik heb een tomos A35 snor en nu wil ik die begrenzer (versmallingsbus) uit mijn spruitstuk halen volgens de tutorial op
http://www.tomosforum.nl/tutorials/opvo ... enzen.html.
Ik krijg mijn spruitstuk echter niet van de cilinder af omdat mijn spruitstuk met twee uitdraaibare bouten vast aan de cilinder maar ook met twee stompe bouten, het lijken wel popnagels o.i.d.
Ik vraag me af hoe ze die bout? er uberhaupt in hebben gekregen maar heb in ieder geval ook geen flauw idee hoe die twee los te maken...
Het is nog een volledig originele Tomos A35 Snor, jaartal onbekend maar zal wel een jaartje of 8 zijn o.i.d.
Iemand die suggesties heeft hoe ik het spruitstuk van de cilinder kan afhalen? Wordt dit soms bewust door Tomos aan de cilinder gezet? Waarom zijn er dan wel twee normale afdraaibare bouten?
Het eruithalen van mijn spruitstuk begon eigenlijk omdat ik een nieuwe uitlaat had gekocht (standaard snel) en de oude eraf wilde halen maar daarbij allebei de bouten afbraken. Ik zit nu dus ook met een cilinder waarin de twee bevestigingsbouten voor je uitlaat zijn afgebroken. Ook suggesties hoe ik deze eruit kan halen worden zeer op prijs gesteld.... Ze zitten moervast en krijg ze niet los met een griptang. Ook heb ik geprobeerd om de uitstekende delen vierkant te vijlen zodat ik ze met een doppenset eraf zou kunnen halen maar er is niet genoeg ruimte om dit goed af te veilen.
Lijkt dat laten uitboren de enige optie is maar weet niet hoeveel gedonder dat gaat opleveren en waar dat te laten doen.
Als iemand in de buurt van Utrecht nog een cilinderblokkie (waar de uitlaat aan vast zit) heeft liggen en een spuitstuk... tenzij er natuurlijk geniale tips komen
Groet, Intrufix
Geplaatst: 01 apr 2007 20:37
door shadowranger
Allereerst welkom op het forum.
Vwb je vragen had je ook even de zoekfunctie kunnen gebruiken. Die bouten van je spruitstuk kun je op de kop inzagen/ slijpen en daarna met een gewone schroevendraaier loshalen. Daarna vervangen door bouten van dezelfde lengte en M5. Vergeet ook niet die kartelringetjes weer te gebruiken tegen het lostrillen.
Het uitboren van de bevestigingsboutjes van de uitlaat kan met een linkse tappenset. Maar daarvoor moet wel enig geduld en precisie voor worden gebruikt. Boor in de afgebroken stukken met een kleine metaalboor een gaatje precies in het midden. Boor dit vervolgens op met een grotere boor en gebruik daarna de linkse tap om het resterende stukje schroefdraad eruit te draaien. Voorzichtig optappen met M6 (kijk uit dat deze niet ook afbreekt!!) en voilĂ . Verder kun je gewoon M6 tapbouten gebruiken als je geen tapeinden wil monteren. Let ook hier op de lengte.
Suc6.
