Pagina 1 van 1

tomos lekt benzine, en bougie ruikt raar

Geplaatst: 08 jul 2008 16:10
door bohmsje
Hallo,

ik heb een tomos a3, oud blok(ei-cilinder)

heb hem helemaal in elkaar gezet, nieuwe pakkingen, etc,

maar, dan trap ik hem aan, probeer ik dan, en na 2 sec begint het bij het luchtfilter te lekken met benzine, wat duid op valse lucht,(toch?) maar hoe werkt de deo-test precies? al krijg je de brommer niet aan de loop?

heb de bougie eruit gehaald, was zwartig, maar rook niet overduidelijk naar benzine, wat kan dat betekeken? misschien iets olie erbij? raar luchtje!

verder komt er uit de uitlaat dikke witte rook, als ik kick, heeft er ook iets mee te maken?

groeten,

Re: tomos lekt benzine, en bougie ruikt raar

Geplaatst: 08 jul 2008 16:39
door Thomazzi
Ik denk dat je een lekke (krukas)keering hebt, in de FAQ staat (als het goed is) hoe je deze kan vervangen.

Re: tomos lekt benzine, en bougie ruikt raar

Geplaatst: 09 jul 2008 23:07
door bohmsje
weet je zeker?

heeft dat ook met het lekken te maken uit het luchtfilter?

Re: tomos lekt benzine, en bougie ruikt raar

Geplaatst: 10 jul 2008 08:13
door shadowranger
Witte rook uit de uitlaat is idd de keerring aan de versnellingsbakzijde, maar dat wil niet zeggen dat de ontstekingskant nog wel goed is. Vervang ze gewoon allebei.

Vwb het lekken uit het luchtfilter, ik denk dat de carburateur overstroomt, maw de vlotter staat niet goed afgesteld of sluit niet (goed) af. Je zegt niet welke carburateur je hebt.

Re: tomos lekt benzine, en bougie ruikt raar

Geplaatst: 10 jul 2008 13:16
door bohmsje
heb ei-cilinder met encarwi carburateur zonder membraam

maar, het ligt dus aan de keerringen?

Re: tomos lekt benzine, en bougie ruikt raar

Geplaatst: 10 jul 2008 17:50
door shadowranger
Als je de keerringen recentelijk nog niet vervangen hebt kan dat idd het geval zijn. Juist je opmerking over witte rook uit de uitlaat geeft mij te denken dat de keerring aan de versnellingsbakzijde kapot is. Maar dat daardoor de benzine door je luchtfilter eruit wordt geblazen lijkt me te ver gaan. Ik denk dat het benzineverhaal een kwestie is van alle pakkingen (ook van de sproeierbout) nalopen, vlotter afstellen ivm overstromen. Het niveau in de vlotterkamer mag niet hoger staan dan de venturiebuis. Door het overloopgaatje kan dan benzine weglekken richting luchtfilter.

Re: tomos lekt benzine, en bougie ruikt raar

Geplaatst: 16 jul 2008 19:53
door bohmsje
hoe kan ik de voltterbak afstellen dan?

en, een encarwi carburatuer heeft toch geen sproeier???

Re: tomos lekt benzine, en bougie ruikt raar

Geplaatst: 17 jul 2008 08:09
door shadowranger
hoe kan ik de voltterbak afstellen dan?
De vlotter zit in de vlotterkamer, in het ronde deel waar de benzineslang op komt. Dit is een stiftje met een drijflichaam eromheen. Die kan teveel omhoog zitten op de stift waardoor het brandstofniveau in de vlotterkamer te hoog komt. Zie het maar als de vlotter van de stortbak in je toilet. Hoe hoger de vlotter zit, des te hoger het niveau. Je kan hem iets laten zakken door hem over het stiftje te schuiven.
en, een encarwi carburatuer heeft toch geen sproeier???
Dacht t wel, anders krijg je geen goed mengsel. Deze zit onderaan je carburateur, achter een zeskantige moer.

Re: tomos lekt benzine, en bougie ruikt raar

Geplaatst: 17 jul 2008 13:27
door bohmsje
dus, wat jij zegt: dat vlottertje, dat gele ding, als ik me niet vergis, helemaal naar beneden drukken!
heb er idd zown sproeiertje inzitten, daar staat de maat ook gewoon op toch? want het is een andere dan die van een dellorto carb.

en, is het nodig de keerring ook aan de andere kant(ontstekingskant) te vervangen?

Re: tomos lekt benzine, en bougie ruikt raar

Geplaatst: 17 jul 2008 17:54
door shadowranger
dus, wat jij zegt: dat vlottertje, dat gele ding, als ik me niet vergis, helemaal naar beneden drukken!
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar ben je niet in de war met de venturie waar de sproeier onderaan zit? Waar de benzineslang opgaat dat dekseltje moet je openschroeven. Dan zie je de vlotter wel. Meestal zwart/grijs. Ik weet niet precies hoever van onderen de vlotter op de stift moet zitten. Ik schat zo ongeveer op 1/3 van onderen en 2/3 van boven. Kwestie van zelf uitproberen. Maar je kan ook even kijken hoe hoog het nu staat in de vlotterkamer voordat je iets gaat doen. Dan kun je zelf wel een inschatting maken hoeveel de vlotter omlaag moet.
heb er idd zown sproeiertje inzitten, daar staat de maat ook gewoon op toch? want het is een andere dan die van een dellorto carb.
Ja dat klopt, de sproeier van dellortho is anders dan van Encarwi. Maat staat idd op de sproeier (meestal 50). Wat vaak voorkomt (ik heb het iig al eens gehad) is dat de venturibuis lostrilt. Daardoor komt er teveel benzine onvernevelt in de inlaat en verzuipt je Tomos. Kijk eens of jouw venturie wel vast zit (koperkleurig buisje waar de gasschuif overheen gaat) en in de juiste stand staat.
en, is het nodig de keerring ook aan de andere kant(ontstekingskant) te vervangen?
Heb je nog steeds problemen met starten dan? Ik vervang altijd uit voorzorg allebei de keerringen (versnellingsbak en ontsteking), dan hoef je maar 1 keer te sleutelen. Voor het geld hoef je het niet te laten, ze kosten weinig per set.

Re: tomos lekt benzine, en bougie ruikt raar

Geplaatst: 26 aug 2008 16:53
door droogklootnl
kan het ook gewoon niet zijn dat die jongen een te grote sproeier heeft? ivm met zwarte bougiekleur!

dit kan ook door valse lucht bij keeringen komen uiteraard!

Re: tomos lekt benzine, en bougie ruikt raar

Geplaatst: 26 aug 2008 16:56
door Thomazzi
Kerel, let alsjeblieft - voor de 100e keer - op de datum!

Bijdeze topic gesloten, volgende keer resulteert dit in een waarschuwing.