Pagina 1 van 1

tomosrijdt niet

Geplaatst: 05 okt 2008 21:57
door mc snelle jelle
  • Welke model tomos heb je? quadro
    Uit welk jaar komt de tomos ? 2001
    Is het een snor of een brommer? brommer
    Wanneer ontstond het probleem? toen ik naar me werk wou gaan


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?

    Wat is het probleem?
als ikme tomos start moet ik vol gas aanhouden hij rijdt maar 10km hard. hij trekt niet op als ik gas loslaat valt hij uit heb me cabaratuer schoon gemaakt wat kan dit zijn.
ik had een snorblok eronder zitten, dus heb ik een bromblok eronder gegooit die er eigelijk onder hoort te zitten maar die bllok heeft een tijdje stil gelegen heb de zelfde cabaratuer eronder gezet die op de snorblok zat, deed het gewoon perfeck dus denk dat het aan het blok ligt want die uitlaat zat ook onder de snorblok,
kan het misschien aan de contacktpunten liggen ofow ik weet me geen raad. gr mike

Re: tomosrijdt niet

Geplaatst: 05 okt 2008 22:25
door Thomazzi
Heb je er iets aan veranderd, wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?

Re: tomosrijdt niet

Geplaatst: 05 okt 2008 22:29
door dabear
zoals het nu klinkt zou het aan een te kleine sproeier kunnen liggen of teveel lucht via de luchtinlaat van de brommer. Maar omdat het probleem in eens onstaan is zou het ook iets compleet anders kunnen zijn. Ik zelf ben nog een beetje nieuw op het gebied van tomos.

Re: tomosrijdt niet

Geplaatst: 06 okt 2008 11:34
door Marctraider
Uitlaat kan verstopt zijn, met nadruk op kan. Meestal gaat hij geleidelijk qua snelheid naar beneden.

Kan valse lucht zijn, iets gescheurd, pakkingen. Check je bougie na. Zie je snel genoeg of hij verzuipt of heel arm loopt.

Re: tomosrijdt niet

Geplaatst: 06 okt 2008 18:35
door mc snelle jelle
ik had een snorblok eronder zitten, dus heb ik een bromblok eronder gegooit die er eigelijk onder hoort te zitten maar die bllok heeft een tijdje stil gelegen heb de zelfde cabaratuer eronder gezet die op de snorblok zat, deed het gewoon perfeck dus denk dat het aan het blok ligt want die uitlaat zat ook onder de snorblok,
kan het misschien aan de contacktpunten liggen ofow ik weet me geen raad. gr mike

Re: tomosrijdt niet

Geplaatst: 06 okt 2008 18:36
door mc snelle jelle
Heb je er iets aan veranderd, wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?
ik had een snorblok eronder zitten, dus heb ik een bromblok eronder gegooit die er eigelijk onder hoort te zitten maar die bllok heeft een tijdje stil gelegen heb de zelfde cabaratuer eronder gezet die op de snorblok zat, deed het gewoon perfeck dus denk dat het aan het blok ligt want die uitlaat zat ook onder de snorblok,
kan het misschien aan de contacktpunten liggen ofow ik weet me geen raad. gr mike

Re: tomosrijdt niet

Geplaatst: 06 okt 2008 18:41
door mc snelle jelle
Uitlaat kan verstopt zijn, met nadruk op kan. Meestal gaat hij geleidelijk qua snelheid naar beneden.

Kan valse lucht zijn, iets gescheurd, pakkingen. Check je bougie na. Zie je snel genoeg of hij verzuipt of heel arm loopt.
welke kleur of waarmoet ik dan opletten???

Re: tomosrijdt niet

Geplaatst: 07 okt 2008 10:24
door Marctraider
Nou normaal gesproken om het een beetje makkelijk te houden, is hij zwartig bij de ground-bocht, elektrode, en rand dan staat hij te rijk en/of is de warmtegraad te koud, dus nummertje naar beneden.

Is hij wittig dan is hij te arm en/of de wartegraad is te warm. dus nummertje omhoog.

is hij bruin/grijzig dan staat hij redelijk goed. Als hij deze kleur heeft en de rand is wel bedekt met een laag roet die je er niet makkelijk met je vinger eraf kan vegen is de bougie ook te koud.

Daar moet je dus op letten. Maar 100% betrouwbaar is het nooit. Hooguit een indicatie. Want als je carburateur meerdere functies heeft bij bepaalde standen van de gashendel wat je kan afstellen kan de ene de ander overlappen waardoor hij bijvoorbeeld bij stationair draaien heel rijk staat en de bougie is dan bruin/zwart. terwijl hij op zijn top te arm staat. Maar dat zal wel niet je hebt een SHA carburateur lijkt me. Dus geen afstelling voor gasnaald/luchtschroef.

Ooit van een plug-chop gehoort? DAt is de engelse term voor de manier om de hoofdsproeier af te stellen mits je er geen gevoel voor hebt. Tijdje volledig op zijn top rijden (meeste zeggen 2 a 3 km) en dan plots bij het top rijden contact uit/dodemansknop uit en dan gelijkertijd gashendel los en zo snel mogelijk remmen. en dan de bougie de kleur nakijken.