Pagina 1 van 1

haperen motor

Geplaatst: 06 apr 2009 12:14
door spell66
  • Welke model tomos heb je? Quadro
    Uit welk jaar komt de tomos ? 2001
    Is het een snor of een brommer? brommer
    Wanneer ontstond het probleem? nadat de fietsenmaker een rubbertje in de caburateur recht gezet had (hij lekte namelijk)


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Ikzelf niet.


    Wat is het probleem?
Als ik op maximale snelheid rijd, het gas loslaat en dan gelijk weer gas geeft dan doet de motor niets meer (kleppen doen het niet). Als ik het gas inhoudt dan begint ie na een paar seconden weer. Als ik het gas weer lostlaat en meteen weer gas geef, doet ie het meteen weer.

Re: haperen motor

Geplaatst: 06 apr 2009 12:24
door Tomos1992
Ik zal even en kleinere sproeier proberen omdat ik denk dat je tomos nu te veel benzine krijgt. Dit omdat jij zegt dat hij eerst lekte ( dus hij kreeg minder benzine toevoer) en nu krijgt je tomos benzine zonder en belemering, dus ik denk dat je sproeier iets kleiner moet worden

Re: haperen motor

Geplaatst: 06 apr 2009 12:41
door spell66
Ik zal even en kleinere sproeier proberen omdat ik denk dat je tomos nu te veel benzine krijgt. Dit omdat jij zegt dat hij eerst lekte ( dus hij kreeg minder benzine toevoer) en nu krijgt je tomos benzine zonder en belemering, dus ik denk dat je sproeier iets kleiner moet worden
.

De fietsenmaker zei dat hij lekte, omdat er een rubbertje niet goed zat. Toen ik er een proma onder heb gelegd en de sproeier een maat groter heb gepakt, was er niets aan de hand. Toen lekte ie ook niet.

Hij hapert ook alleen boven de 45 km/u, daaronder is er niets aan de hand.

Verder heeft de bougie de goede kleur.

In ieder geval bedankt voor het meedenken, ik stel het zeer op prijs. Misschien dat je met deze aanvullende info, tot een andere conclusie komt?

Groetjes,

Jeroen

Re: haperen motor

Geplaatst: 06 apr 2009 12:44
door Tomos1992
ja ik weet wat je bedoeld met haperen op de top. Mijn bougie kleur was ook goed maar alsnog moest ik en kleinere maat sproeier er in doen ( 2maatjes omlaag gegaan) Verder had ik achtertandwiel nummer 33 en die heb ik vervangen door en maatje 26. MOmenteel heb ik helemaal geen last meer van het haparen op de top. ik het de volgende setup:

Ontgrenste luchtfilter
*standaard tomos snor carb 14/9
Achtertandwiel 26
sproeier maatje 49
Bullit uitlaat zonder demper
bromkop
ontsteking op brommerstand

Ik rijd ong 55 ( ik trek heeel snel op)

Re: haperen motor

Geplaatst: 06 apr 2009 12:51
door spell66
ja ik weet wat je bedoeld met haperen op de top. Mijn bougie kleur was ook goed maar alsnog moest ik en kleinere maat sproeier er in doen ( 2maatjes omlaag gegaan) Verder had ik achtertandwiel nummer 33 en die heb ik vervangen door en maatje 26. MOmenteel heb ik helemaal geen last meer van het haparen op de top. ik het de volgende setup:

Ontgrenste luchtfilter
standaard tomos snor carb 14/9
Achtertandwiel 26
sproeier maatje 49
Bullit uitlaat zonder demper
bromkop
ontsteking op brommerstand

Ik rijd ong 55 ( ik trek heeel snel op)
Woow ik ben een pinda! Ik heb alleen de uitlaat vervangen en de sproeier een maatje groter (53 ipv 52).

Met de originele uitlaat trok ie veel sneller op dan nu. Hij rijdt wel 60.

Ik ben alleen bang dat wanneer ik een te kleine sproeier heb, de motor een keer vastloopt en ik gelanceerd wordt. Als ik dat wilde was ik wel Wubbo Ockesl d´n tweede geworden!

Re: haperen motor

Geplaatst: 06 apr 2009 12:52
door Tomos1992
Nee joh je word heus niet zomaar gelanceert. Doe er maar gerust sproeier maatje 50 in en bekijk na ongeveer 2km gereden te hebben de bougie, als die nog steeds koffie bruin is, dan is er helemaal niks aan de hand

Re: haperen motor

Geplaatst: 06 apr 2009 13:01
door spell66
Nee joh je word heus niet zomaar gelanceert. Doe er maar gerust sproeier maatje 50 in en bekijk na ongeveer 2km gereden te hebben de bougie, als die nog steeds koffie bruin is, dan is er helemaal niks aan de hand
.

Ow dan zal ik dat van de week eens proberen. Wat ik dan ff niet begrijp is dat met een andere uitlaat de sproeier kleiner wordt iopv groter. Ik ging ervan uit dat de nieuwe uitlaat meer lucht pakt en om een goede benzine/ luchtverhouding te krijgen de sproeier dan ook groter moest, zodat ie meer benzine krijgt.

Wil dit dan zeggen dat de sproeier bij de originele uitlaat ook al te groot was? Checken ze dat niet in de fabriek?

Re: haperen motor

Geplaatst: 06 apr 2009 17:26
door Tomos1992
weet ik veel in iedergeval verkein die sproeier nou maar dan zie je zelf wel dat het beter word

Re: haperen motor

Geplaatst: 06 apr 2009 20:56
door shadowranger
Als je de oude sproeier nog hebt kun je die eerst weer terugzetten. Meestal staan de Tosjes iets te rijk afgesteld. Dus als je een expansie-uitlaat eronder zet kan het dus best zijn dat de setup precies goed is. Ik verander de sproeiermaat pas als ik zeker weet dat de sproeier te groot of te klein is.