Pagina 1 van 1

Maat inbusbouten

Geplaatst: 23 jun 2009 19:08
door designed
Een vraag welke maat inbus bouten heeft de tomos a35 bij de ophanging van de uitlaat aan de cilinder?

Re: Maat inbusbouten

Geplaatst: 23 jun 2009 19:10
door Mc. Sim
M6 25mm lang ongeveer.

Re: Maat inbusbouten

Geplaatst: 23 jun 2009 19:41
door designed
ohk m6 maar weet iemand toevallig de sterkte?

Re: Maat inbusbouten

Geplaatst: 23 jun 2009 20:24
door Vader
ohk m6 maar weet iemand toevallig de sterkte?
Vraag: waarom wil je dat weten? Voor je uitlaat maakt het niet zoveel uit wat de strekte het staal is.
Een inbusbout heeft een hogere treksterkte dan een gewone zeskantbout.

Re: Maat inbusbouten

Geplaatst: 23 jun 2009 20:28
door designed
De vorige is afgebroken... maar dat waren dus niet de goede daarom wil ik sterkte weten er zit wel een beetje een idee achter deze vraag:p

Re: Maat inbusbouten

Geplaatst: 23 jun 2009 20:28
door Waldo
8,8 is het sterkste, is altijd handig, krijg je niet zo snel kapot, maar weet niet of 8,8 voor imbus er ook is.

Re: Maat inbusbouten

Geplaatst: 23 jun 2009 20:46
door roepe
8,8 is het sterkste, is altijd handig, krijg je niet zo snel kapot, maar weet niet of 8,8 voor imbus er ook is.
12.9 is voor zover ik weet het sterkste maar volgens mij zijn die bouten behoorlijk bros.

Re: Maat inbusbouten

Geplaatst: 23 jun 2009 21:15
door Mc. Sim
Als je het zeker wilt weten ga je toch gewoon naar de winkel en koop je de sterkste m6 inbusbout die ze hebben? Niet zo moeilijk lijkt mij..

Re: Maat inbusbouten

Geplaatst: 23 jun 2009 21:16
door designed
ohk bedankt voor de reacties

Re: Maat inbusbouten

Geplaatst: 23 jun 2009 22:17
door Vader
8,8 is het sterkste, is altijd handig, krijg je niet zo snel kapot, maar weet niet of 8,8 voor imbus er ook is.
12.9 is voor zover ik weet het sterkste maar volgens mij zijn die bouten behoorlijk bros.
Zoals Roepe aangeeft, 12.9 sterker dan 8.8.
Maar 8.8 staat meestal standaard op de kop gedrukt en heeft niets met de treksterkte te maken.
12.9 is brosser maar sterker. Van dat brosser zijn merken wij voor deze doeleinden weinig.
Dat kom je pas tegen in de industrie bij machine onderdelen als je bv gaat werken met meer chroom in het materiaal.
Een (standaard) zeskantbout 4.6.
Een inbusbout is standaard 10.4 of 12.9, dat weet ik niet zeker maar standaard dus altijd sterker dan een zeskantbout.

Als je inbusbouten gaat gebruiken en je gebruikt ook veerringen onder de kop van de inbusbout, let dan wel op dat je vierkante veerringen gebruikt en geen gewone, deze zijn namelijk rechthoekig en iets groter van diameter aan de binnenzijde.
Hierdoor draai je de kop van de inbusbout in de veerring waardoor het effect van de veerring weg is.