Pagina 1 van 3

4takten

Geplaatst: 22 jul 2009 18:13
door methsp
ok , ik ga hier maar verder, aangezien de vorige een beetje off topic begon te lopen.
vanmorgen starte de brommer meteen zonder choke. goed nieuws dus.
ik heb een tomos standaard snor uit 2006 met een brom uitlaat en een kleinere achtertandwiel.
de bougie was volgens mij koffiebruin. mensen op het forum vonden hem te zwart, dus heb ik ff de sproeier bekeken, en die was nog 49. hij 4takt ook. maar moet ik nu serieus een nog kleinere sproeier in doen?
de vorige eigenaar zei dat hij de uitlaat had verwisseld omdat de tomos de hele tijd uitviel ofzo.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en 2de vraag, hoe moet ik de bougie dop vervangen? :mrgreen: heb vandaag nl nieuwe bougie van ngk + rode bougie dop van champion gekocht

Re: 4takten

Geplaatst: 22 jul 2009 18:24
door RedBull
je kan bougiedop met schroefdraad hebben maar ook zonder.
Je trekt je bougiedop van het end van de kabel, dan zie je koperen draadjes, als die nog goed zijn douw je je nieuwe dop erop en klaar

Re: 4takten

Geplaatst: 22 jul 2009 18:29
door martijnn
Ja je bougie is nog veelste donker.
Maar ik reed ook met sproeier 47 met een std snel uitlaat.

Re: 4takten

Geplaatst: 22 jul 2009 18:41
door n03L
Heb je je luchtfilter al schoongemaakt, ik had nog even het vorige topic bekeken,

Wat je doet, je haalt je luchtfilter eraf, schroeft de luchtfilterkast open, daarin zit je luchtfilterelement, dat trek je er uit, en dat spoel je gewoon uit, totdat alle zwarte troep eruit is, daarna laat je het luchtfilterelement GOED drogen (anders werkt het alsnog voor geen meter), zet je het boeltje weer in elkaar, en kijk je wat hij doet.

Re: 4takten

Geplaatst: 23 jul 2009 00:28
door methsp
ok tnx, dat laatste heb ik net gedaan. zat wel erg veel zwarte troep in :') . ik ga het morgen allemaal in elkaar zetten. alleen vandaag was ik bij de dealer, en hij vertelde mij een mooie lul verhaal dat ze geen oneven getal sproeier hadden.
dus hij zei dat ik maar 48 en 46 meost proberen :S. ok dat wou ik even kwijt :P. ik hou jullie op de hoogte

Re: 4takten

Geplaatst: 23 jul 2009 00:54
door n03L
Dat ze geen oneven maten hebben kan heel goed, dan verkoopt jouw dealer alleen originele Dell“Orto sproeiers, en deze zijn er alleen in even maten.

Re: 4takten

Geplaatst: 23 jul 2009 01:42
door methsp
hmm ok dat wordt morgen dan tog maar sproeier 48 en 46 proberen. maar dat van het bougie dop vervangen is mij nog neit helemaal duidelijlk. ik snap redelijk wat over tomosjes, maar als het op praktijk neer komt ben ik helaas nog leek.

Re: 4takten

Geplaatst: 23 jul 2009 16:27
door methsp
CRACK
ik heb net een neiuwe sproeier in gedaan, luchtfilter verschoon en ongeveer 3 minuten met fohn boven gezeten, alles dicht gedraait. gekickt, maar hij wil niet starten. ook wordt de bougie niet nat ofzo.
please help ;(

Re: 4takten

Geplaatst: 23 jul 2009 16:34
door adje
Benzine kraan aan doen?

Re: 4takten

Geplaatst: 23 jul 2009 17:47
door n03L
kijk even of je benzinekraan nog goed doorstroomt, misschien is het benzinefiltertje verstopt, kan ook zo zijn bij de carburateur, en kijk even of er geen zooi in je sproeier zit.

Re: 4takten

Geplaatst: 25 jul 2009 14:54
door methsp
ik had dus mijn luchtfilter verschoond, blijkbaar was dit eigenlijk al genoeg. want ik had na de luchtfilter verschoond te hebben en sproeier, en na hem gekickt te hebben zonder succes weer de oude sproeier erin gezet van 49. en toen liep hij eindelijk. nou iig, ik rijd even 2 a 3 kilometer, doe ik de bougie open ( die is samen met de bougie dop net nieuw), en nu is mijn bougie in een x melkwit :| . ik moet nu dus juist een grotere sproeier kopen :s. zo vaag.
hier foto's van mijn bougie :
Afbeelding
Afbeelding
weten jullie misschien hoeveel groter ik ongeveer moet doen.
ps. hij start nu ook gewoon meteen zonder choke

Re: 4takten

Geplaatst: 25 jul 2009 14:59
door n03L
Rij er eerst even een paar dagen mee en ga dan pas kijken, de kleur van je bougie is slechts een aanwijzing, het verteld je niet concreet of je een grotere of kleinere sproeier nodig hebt.

Re: 4takten

Geplaatst: 25 jul 2009 15:45
door methsp
oh, dat wist ik niet, maar ik ben wel echt bang voor een warmloper, want de cilinder wordt niet normaal snel warm. en bougie en bougiedop ook. en ik zou het niet gek vinden als er een grotere sproeier in moet, want ik rijd nu met de standaard sproeier op een kleiner tandwiel en een bromuitlaat ( ik weet niet of het een brom of standaard snel is, hoe kun je dat weten?) maar welke test is dan trouwens wel concreet?

Re: 4takten

Geplaatst: 25 jul 2009 15:57
door tomos
het is normaal dat een brommer heeft word. zolang je gewoon normaal rijd gebeurd er niks,

Re: 4takten

Geplaatst: 25 jul 2009 16:02
door methsp
ja, snap ik, maar is het ook normaal dat hij na 1 km rijden zo heet wordt dat ik de bougie amper nog vast kan pakken, en om maar niet eens te spreken over het "tikje" geven tegen de cilinder :lol:

Re: 4takten

Geplaatst: 25 jul 2009 17:00
door Ricker
Ja. Je kan toch ook niet je uitlaat vast pakken? Er vindt een verbranding plaats he, dit gebeurd bij een bepaalde temperatuur, en dat is zeker boven jouw pijngrens :P (en daarvoor zitten dus ook al die ribbels op je blok, om de warmte af te voeren.

Re: 4takten

Geplaatst: 25 jul 2009 17:36
door methsp
haha snap ik, maar ik bedoel echt veel sneller heter dan eerst. ok laat maar ik ga er nog een kilometerje of 5 mee rond rijden, blijft de kleur hetzelfde dan zet ik er een grotere sproeier in.
als ik even stilsta bijvoorbeeld bij stoplicht, en het wordt groen, dan zit er bijna geen beweging in, maar na een paar seconde trekt hij dan wel normaal, dus de toeren stijgen eerst wel, maar niet genoeg blijkbaar. dat is pas sinds ik dus de luchtfilter heb verschoond.

Re: 4takten

Geplaatst: 25 jul 2009 19:03
door Ricker
Mij is hier uitgelegd dat je het best je bougie kan controlleren nadat je fullspeed rijdt, en dan je kill-switch aanklikt, dan laat je hem uitrijden en controleer je je bougie. (geen idee waarom :') )

Re: 4takten

Geplaatst: 25 jul 2009 21:33
door methsp
ok noel
ik heb net ongeveer 5 km gereden, en mijn bougie ziet er hetzelfde uit als de laatste 2 foto's. dus krijg ik nu toestemming om een grotere sproeier te kopen <O~ . hoeveel groter denken jullie?
ps de cil. was echtwel warmer dan normaal.

Re: 4takten

Geplaatst: 26 jul 2009 01:47
door n03L
ja, snap ik, maar is het ook normaal dat hij na 1 km rijden zo heet wordt dat ik de bougie amper nog vast kan pakken, en om maar niet eens te spreken over het "tikje" geven tegen de cilinder :lol:
Dan heb je zeker een te kleine sproeier inderdaad,
Ja. Je kan toch ook niet je uitlaat vast pakken? Er vindt een verbranding plaats he, dit gebeurd bij een bepaalde temperatuur, en dat is zeker boven jouw pijngrens :P (en daarvoor zitten dus ook al die ribbels op je blok, om de warmte af te voeren.
Is zo, maar benzine koelt je cilinder ook, en te arm = te weinig benzine, wat dus uitkomt op te weinig koeling, vandaar dat je met een te kleine sproeier het risico op een warmloper groter maakt. en als iemands brommer binnen een minuut echt zo heet is, dan is dat niet de normale hitte van je motor :P

--

Ik zou zelf 3 a 4 maten hoger gaan zitten, aangezien de bougie wel erg wit is.