Pagina 1 van 1

stationair problemen

Geplaatst: 11 nov 2009 21:21
door teenhakker
het is dan wel geen tomos maar ik vraag het toch.
ik heb een vespa SI
hij komt uit hetjaar 19middeleeuwen en het is een normale brommer

het probleem ontstond nadat er een auto in de weg stond, waar ik met ongeveer 20 km/u tegenaan gereden ben. (denk ik, want ik had de brommer net nieuw ik had er 500 m op gereden)
nadat ik even lekker asvalt gehapt had, stond de brommer nog aan. die heb ik uitgezet. en na wat gepraat met die mensen, die wonder boven wonder niets van vergoeding moesten weten, heb ik de brommer weer gestart en ben ik verder gereden.
toen heb ik ongeveer 20 km gereden naar huis. geen problemen gehad
de volgende ochtend reed ik richting school, en verdraait hij viel uit bij het stoplicht
dus dat ding weer gestard verder gereden
dit gebeurde steeds vaker tot dat na 3 dagen de brommer niet meer stationair liep.
maar als de motor koud was liep hij wel stationair.
nu werd het probleem steeds erger, en als de motor warm was, viel hij uit als je langzamer dan 5 km/u reed, of je nou volgas gaf of geen gas, hij viel gewoon uit.
dus ik dacht, aha mijn caburateur is verstopt. (er zat namelijk een beetje roest en oude benzine in de tank)
carburateur schoongemaakt, filter geplaatst, benzine ververst, maar het probleem bleef, verder is er niks af te stellen aan de carburateur behalve de stationair schroef.
dus ik wat rondgevraagd op het vespa forum, maar daar kwam niet echt iets uit
dus ik heb gekeken of de bougie nog wel vonkte als de motor warm is, maar ook de bougie vonkt nog als de motor warm is.
hebben jullie enig idee wat het probleem zou kunnen zijn ?

Re: stationair problemen

Geplaatst: 11 nov 2009 21:25
door Tinus_070
Je hebt hem stationair al afgesteld?
Bougie kleur?
Valse lucht?

Zal eerst even die 3 dingen checken.

Re: stationair problemen

Geplaatst: 11 nov 2009 21:45
door teenhakker
Oow ja dat had ik al gecheckt :P

ja stationair al een tijdje aan lopen kloten, maar dat haalde neits uit
de bougie is gewoong goed, beetje bruinachtig, niet nat of vettig.
en ook geen valse lucht

Re: stationair problemen

Geplaatst: 11 nov 2009 21:57
door Tinus_070
Controleer even of je carberateur goed zit, en alle dingen die eraan zitten ook.
Daarna even je onsteking na kijken.

Re: stationair problemen

Geplaatst: 13 nov 2009 18:14
door teenhakker
nou
hij bleek het eidnelijk te doen, wee took niet waarm
maar nu had ik vanmiddag weer wat raars, ik reed naar een stoplicht, toen viel ie uit. vervolgens startte ik hem weer, maar hij hield heel erg in en hij reed maar 25 ofzo, toen bij het volgende stoplicht viel hij weer uit.
toen startte ik hem weer en deed ie normaal, en is hij ook niet meer iutgevallen

snappen jullie het nog ?

Re: stationair problemen

Geplaatst: 13 nov 2009 18:19
door Tinus_070
Nee. :x

Re: stationair problemen

Geplaatst: 13 nov 2009 18:41
door rikvg
klinkt toch als iets met je benzine toevoer/lucht toevoer loop alles af.

Vanaf het luchtfilter voor de lucht en vanaf de tank voor je benzine.

Re: stationair problemen

Geplaatst: 13 nov 2009 20:41
door teenhakker
ja dat ben ik al 2 keer na gelopen ;)

wat ik nu gedaan heb:
benzine ververst
gekeken of het benzine kraantje niet verstopt was 2 x
brandstofslang gecheckt of ie niet verstopt was 1 x
brandstofslang vervangen 1 x
filter geplaatst 1 x
filter schoongemaakt 1 x
carb uitelkaar gehaald en helemaal schoongemaakt 2 x
luchtfilter schoongemaakt 2 x
nieuwe bougie 1x
gecontroleerd of hij vonkt, heel vaak
afgesteld wat er af te stellen valt aan de carburateur.
Oja het probleem is iedere week anders. de ene week start hij niet, de andere week, loopt hij niet stationair, enzovoorts
en hij doet heel raar met starten, ik moet superveel kracht zetten om hem te starten, ik kan op de trapper gaan staan (de trapper functioneerd als kickstart ;) ) maar dan gebeurt er niet zo gek veel, dan gaat de trapper heel langzaam naar benede, maar de motor start niet.
de motor start alleen met choke, de motor moet eerst 3 minuten warmlopen met de choke, als je dan de choke eraf haalt slaat ie weer af, na die 3 minuten, gaat ie slecht lopen in z'n choke, das logisch want het mengsel is niet goed. dus haal ik de choke eraf, en dan doet hij het gewoon normaal. loopt netjes stationair, en stottert niet, maar als ik dan de 1e keer wegrijd gaat ie een soort van viertakten en raar doen, en dan neem ik gas terug, en geef ik nog eens gas en dan is het weg.

heel gek ik snap er echt de ballen niet van xD

Re: stationair problemen

Geplaatst: 14 nov 2009 10:52
door shadowranger
Het hele verhaal doorlezend kom ik maar tot 1 conclusie: Valse lucht.

Waarom? Je schrijft dat de motor eerst 3 minuten op de choke moet lopen. Dat is al erg vreemd, want normaal begint de motor al te sputteren als (zoals de mijne) deze hooguit 15 seconden op de choke staat.

Ik denk niet dat het in de krukaskeerringen zit ,want je zegt voldoende compressie te hebben doordat de trapper / kickstart zwaar gaat. Misschien met het schoonmaken van de carburateur "vergeten" de afsluitingen goed te monteren? Ik doel op het rubber ringetje achter de witte vulbus waarmee de carburateur op het spruitstuk zit.

Re: stationair problemen

Geplaatst: 16 nov 2009 17:24
door teenhakker
uh, nou de afsluiting van de carb zit goed, denk ik, daar had ik na het schoonmaken al op gelet.
maar vandaag bijna geen problemen gehad ik hoefde maar een halve minuut te choken, alleen dat ie wat moeilijk doet met 1e keer wegrijden, beetje viertakten en haperen enzo, maar als je dan gas loslaat en weer gas geeft is dat ook weer weg.
dus ik ga er gewoon nog eens een weekje op rondrijden, en miss word het vanzelf dan wel minder.

ik had ook nog ergens gehoord van iemand met het zelfde probleem en zo'n zelfde brommer.
en het ligt aan de caburateur zei hij, want hij had een andere carburateur geprobeerd, en toen was het probleem weg...
hij had precies de zelfde probleempjes en toen had hij de oude carb er weer opgezet en toen waren de problemen er weer.

Re: stationair problemen

Geplaatst: 16 nov 2009 21:44
door teenhakker
tamtamtam, nou ik heb het voor elkaar hoor
hij had er weer eens geen zin in grmbl :(

Ik ging ff een rondje rijden op dat ding
met een vriend
ging alles goed enzo, toen we klaar waren, hadden we dat ding in de carport gezet en uitgezet.
5 minuten later, wil ik naar huis, start hij bijna niet, en reed ie zonder choke bijna niet, en met choke iets harder, maar hij kwam niet boven de 20 km
dus uitgezet, opnieuw gestart, nog eens 3 keer, maar geen verschil.
dus ben ik zo maar naar huisgereden, handig dat er trappers op zitten, want ik moest hem zelf op snelheid trappen, en dan bleef ie die snelheid rijden.
toen ik mijn straat in reed (ong 0.5 km verderop) viel hij uit, en kon ik hem mooi de garage in fietsen,
ik snape r geen zak van. hij doet het perfect, niks geen gekke geluiden haperen stotteren of wat dan ook, en dan na 5 minuten stilstaan.
doet ie het weer niet. :(

ik begin er steeds minder van te snappen, en ik snapte het al niet :lol:

Re: stationair problemen

Geplaatst: 16 nov 2009 21:54
door shadowranger
Toch een gevalletje krukaskeerringen naar de klote. Omdat Vespa de koppeling achterin heeft zie je geen witte rook (zoals bij een Tomos) als de keerring van de bak lek is.

Gewoon blokje lostrekken en alles nalopen. Btw, (voor zover ik mij kan herinneren van de Super-Bravo van mijn vrouw) had Vespa geen hendel om de compressie uit de kop weg te halen? Zit die nog wel goed?

Re: stationair problemen

Geplaatst: 16 nov 2009 22:07
door teenhakker
Jaa ik heb een decompressiehendeltje, kleppenlichter of heo het ook heet, ja die zit goed. die moet namelijk ook los, om bij je carb te kunnen dan moet alles namelijk los -.-, echt superhandig :(
dus ik heb die overnieuw vastgezet, en die zit nog goed.
ik ga het blokkie idd maar eens helemaal uit elkaar halen dan kijken wat ik tegenkom.

Re: stationair problemen

Geplaatst: 16 nov 2009 22:10
door shadowranger
Suc6.

Maak vooral foto's. Is misschien ook leerzaam voor ons..

Re: stationair problemen

Geplaatst: 16 nov 2009 22:18
door teenhakker
s goed zal ik doen :wink:

Re: stationair problemen

Geplaatst: 17 nov 2009 17:23
door teenhakker
vandaag even de carb nog eens schoon gemaakt, maar nou doet hij heel gek. ik geef gas,. dan rijd ie niet lekker weg. dus dan zet ik de choke erop, dan rijd ie goed weg, en dan ongeveer bij de 25, gaat hij niet mer harder, en dan doe ik de choke uit, en dan trekt ie door tot z'n top. heel apart, en dat is iederekeer. dus weer choke erop tot de 20 choke eraf en doortrekken, wat is de oorzaak hiervan ? ik dacht iets met lucht, maar het is wel jammer dat er niets valt af te stellen aan de carb

Re: stationair problemen

Geplaatst: 29 nov 2009 11:49
door teenhakker
net zo spontaan als dat ie er laatst mee gestpt is, doet ie het nu weer, hij heeft een week stil gestaan, en toen deed ie het weer perfect. ik snap er niks van, en ik vraag me af voor hoelang ie het dan gaat doen, 3 dagen ofzo schat ik. snappen jullie wat er aan de hand is XD

Re: stationair problemen

Geplaatst: 30 nov 2009 16:42
door teenhakker
tamtam waarom snapt niemand mijn problemen ? :lol:
ik ga proberen een andere kabel te zetten tussen de bobine en de bougie, volgensmij heeft ie kabelbreuk

Re: stationair problemen

Geplaatst: 30 nov 2009 18:00
door martijnn
Ik heb een peugeot zenith.
Ik had zon zelfde soort probleem van wat je net vermeld dat die weg valt zonder choke.
Ik had toen me bobine vervangen en nieuwe bougie dop want dat ding kwam uit het jaar 0:P
En het was toen bij mij opgelost.

Re: stationair problemen

Geplaatst: 10 dec 2009 16:33
door teenhakker
zo nou ik heb hem hoor, het was inderdaad iets in de bougiekabel, eindelijk van de problemen af. start weer perfect slaat niet af en loopt als een zonnetje. :mrgreen: