Pagina 1 van 1

Geratel op hoge toeren...

Geplaatst: 11 mar 2010 21:05
door julien1993
Welke model tomos heb je?
S25-1
Uit welk jaar komt de tomos ?
1991
Is het een snor of een brommer?
snor
Wanneer ontstond het probleem?
na het vervangen van mijn cilinder door een bromcilinder (die ik eerder al in gebruik had)
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Nee
Wat is het probleem?
Als ik de tomos hogere toeren laat lopen (zeg maar boven de 25 km) begint hij te ratelen.
Het geluid lijkt erg op versleten zuigerveren, maar dit heb ik al nagekeken en de hele zuiger vervangen maar het geratel bleef!
Hier een filmpje:

Link
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/sEb2XyA4BMU&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/sEb2XyA4BMU&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]

Alvast bedankt.

Re: Geratel op hoge toeren...

Geplaatst: 11 mar 2010 22:28
door Muggetje
Ik heb me wel eens laten vertellen dat het komt door de rechte vertanding van de tandwielen.
Maar ik weet niet dit waar is.

Re: Geratel op hoge toeren...

Geplaatst: 12 mar 2010 09:08
door shadowranger
Gerammel van de zuigerveren zal altijd hoorbaar zijn. Ik denk dat je dat hoort. Verder weet ik niet wat voor type krukas je hebt (pen 10 of 12) maar ik vermoed gezien de cilinder dat we praten over een bronzen bus in het oog waar de zuiger aan vast zit. Zit daar teveel speling op dan kan dat ook resulteren in "gebonk" of "geklapper". In het filmpje kan ik daar niet echt een onderscheidt in maken. Ik rij ook met een ei-cilinder en het is de "charme" van deze oude blokjes. Als je verder geen hinder ondervindt met rijden zou ik me er niet al teveel zorgen over maken.

Vwb de opmerking van Muggetje, rechte vertanding jankt of giert.

Re: Geratel op hoge toeren...

Geplaatst: 12 mar 2010 23:14
door julien1993
Gerammel van de zuigerveren zal altijd hoorbaar zijn. Ik denk dat je dat hoort. Verder weet ik niet wat voor type krukas je hebt (pen 10 of 12) maar ik vermoed gezien de cilinder dat we praten over een bronzen bus in het oog waar de zuiger aan vast zit. Zit daar teveel speling op dan kan dat ook resulteren in "gebonk" of "geklapper". In het filmpje kan ik daar niet echt een onderscheidt in maken. Ik rij ook met een ei-cilinder en het is de "charme" van deze oude blokjes. Als je verder geen hinder ondervindt met rijden zou ik me er niet al teveel zorgen over maken.

Vwb de opmerking van Muggetje, rechte vertanding jankt of giert.
Ik weet niet wat voor krukas ik heb, maar ik heb een 2-speed cilinder op mijn 1-speed blok gezet. Wat wel best hinderlijk is dat ik op mijn top wel een harder geluid heb (lijkt op een aanzuiggeluid) dan als ik lagere snelheden rij, kan best dat dit als klapperen of gebonk kan worden gezien. Hoe zou ik die speling kunnen verminderen?
Ik kan wel morgen proberen een filmpje te maken terwijl ik rij, dan is het beter te horen.

Re: Geratel op hoge toeren...

Geplaatst: 15 mar 2010 21:40
door julien1993
Morgen werd al gauw volgende week ... maar hier heb ik een ander filmpje.
Eenmaal op hoge toeren gaat hij best veel geluid maken en bij het einde hoor je dat het best.

Link
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/lbn-4zDl5vk&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/lbn-4zDl5vk&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]