Pagina 4 van 4

Re: Tomos E-LITE elektrische scooter

Geplaatst: 18 mar 2011 08:42
door Joren
TomosNL moet inderdaad niet zo moeilijk doen.
Elke keer als ik ze mail over een paar onderdeeltjes ofzo krijg ik alleen maar een std mail terug dat ik mn tomos heb opgevoerd en daarom niet word geholpen..

Who cares?! Dat wij willen dat onze tomos wat harder gaat moeten we zelf toch weten? Is niet eens slecht voor het tomos imago, juist beter! Als jij met je snor elke scooter eruit trekt denken mensen toch sneller na over een nieuwe tomos?

En als er ergens mensen zijn die hun tomos goed onderhouden, dan zijn die HIER te vinden :wink:

Re: Tomos E-LITE elektrische scooter

Geplaatst: 18 mar 2011 09:50
door shuijbregtse
ik snap zoiezo niet dat ze zo moeilijk doen, volgens mij is die kerel die die brief heeft gestuurd nog van de oude generatie ^^
Zet een jonger iemand in de plek kijken wat er dan gebeurd

Re: Tomos E-LITE elektrische scooter

Geplaatst: 18 mar 2011 11:10
door Lev-he
Interessante discussie! Weliswaar offtopic maar dat ter zijde.
Aan de hand van het topic dat Poekelen poste, snap ik nu meer jullie houding naar Tomos toe.

Het is inderdaad zo dat er geen link mag zijn naar producten waarmee je de brommers/scooter kan opvoeren. Voorheen hadden fabrikanten zulke producten gewoon op hun website staan, maar daar is dus een verbod opgelegd. Als je hun dan gaat mailen over onderdelen terwijl je een opgevoerde brommer hebt, vind ik het niet heel gek dat je dan een afwijzend antwoord terug krijgt.
Uit de mail van Henk Buiter naar jullie toe, blijkt inderdaad dat er een flinke afkeer naar alles wat maar opvoeren te maken heeft, aanwezig is. Het is dan de vraag of je die lijn zo ver moet trekken om gelijk niks meer met de site te maken wilt hebben.
Maar de tijden zijn in mijn ogen veranderd, er heeft een reorganisatie plaats gevonden en Henk Buiter komt niet meer in het plaatje voor.
Dus in die zin geldt de uitspraak uit 2009 over het verbreken van alle communicatie niet meer. Wat ik wel weet is dat de mensen van Tomos NL geïnteresseerd zijn in het gebruik van social media. Alleen reist de vraag: bij het gebruik van social media (en daar hoort dit forum ook bij), bereik ik mijn doelgroep daarmee? En als het antwoord op die vraag 'nee' is, dan ligt het voor de hand dat ze er weinig tot geen tijd in steken.
Maar om dan gelijk alle lijnen te verbreken met Tomosforum.nl is ook in mijn ogen niet eerlijk en realistisch. Ik denk dat die mening in de tussentijd wel is bijgeschaafd.

Maar goed, ik heb een tijdje bij Tomos mogen werken en heb er toffe vrienden aan overgehouden. Dus geheel objectief kan ik misschien niet zijn.

Re: Tomos E-LITE elektrische scooter

Geplaatst: 18 mar 2011 11:50
door drestar
ik snap zoiezo niet dat ze zo moeilijk doen, volgens mij is die kerel die die brief heeft gestuurd nog van de oude generatie ^^
Zet een jonger iemand in de plek kijken wat er dan gebeurd

en de oude generatie voerden hun brommers net zo hard op als nu, er zal echt geen tijd komen dat niemand zijn brommer meer opvoerd, dus natuurlijk gaan brommer forums oa alleen maar over opvoeren :')

Re: Tomos E-LITE elektrische scooter

Geplaatst: 18 mar 2011 12:03
door Fakemon
Inderdaad, vroeger werd er net zo hard/harder opgevoerd dan tegenwoordig. Tegenwoordig zijn mensen nog redelijk bescheiden ivm rollerbanken en dergelijke. En vroeger had iedereen een schakelbrommer bijna en haalde daarmee gewoon makkelijk belachelijk hoge snelheden. Tenminste zo zie ik 't.

Alleen was tunen toen nog moeilijk, daar moest je je cilinder zelf snel maken :')..

Re: Tomos E-LITE elektrische scooter

Geplaatst: 18 mar 2011 12:09
door shuijbregtse
en vroeger was het gewoon veel beter want ik hoor me opa nog wel us vertellen van hobbels hadden ze nooit gehoord en er reden gemiddeld 3 auto's rond, en zoals je zegt nu heb je veeeeeel meer tuning onderdelen en vroegah had je dat niet moest je alles zelf doen zoals cilindertjes uitvoeren etc

Re: Tomos E-LITE elektrische scooter

Geplaatst: 18 mar 2011 12:16
door MichielWolthaus
Als ik mijn vader hoor over vroeger, dan had hij de langzaamste brommer, die ging MAAR 60km/h (Honda 4takt, nazi brommer :P)
En al zijn vrienden hadden kreidler of dapps, en die moesten af en toen nieuwe frames kopen vanwege de gekke stunts die ze er mee deden, dat hoor ik nu nooit meer...

Re: Tomos E-LITE elektrische scooter

Geplaatst: 18 mar 2011 13:40
door Fakemon
Inderdaad, die verhalen hoor ik ook altijd van me pa.
Honda MT/MB, Kreidlers, en lui met Puch en Tomos lachten ze uit.
Snachts stomdronken weer op de brommer door het bos, achter elkaar aanrijden omdat de één geen licht had en dan maar het achterlicht volgte. Vervolgens op mekaar knallen en weer een frame kapot. Benzine jatten van andere brommers ga zo maar door :').

Re: Tomos E-LITE elektrische scooter

Geplaatst: 19 mar 2011 12:36
door BramvT
Ik ben van mening dat een brommer moet stinken naar benzine :) ....als ik al een elektrische scooter zie in mijn stad, zijn dat Parkeerwachters die kentekens opschrijven of ze wel parkeergeld hebben betaald o|O

V.w.b. dat opvoeren van brommers vroeger.....ik reed brommer van 1966 t/m 68 (daarna auto) en pas weer sinds een jaar of 6 aan het snorren.
Er is wel 1 verschil met vroeger, toen had je nog geen Snorbrommers....ik erger me soms dood aan die opgevoerde snorbrommers (sorry allemaal) die je op de fietspaden met een jezusgang voorbij scheuren...mijn motto is dan : neem een brommer met helm of wees zo flink en rijd met je blauwe kenteken gewoon op de weg als hij toch zo hard kan !

Dat een snorbrommer 30 a 35 km per uur kan halen, vind ik geen probleem...anders kun je (snelle) fietsers haast niet eens inhalen. :?
Maar de trend tegenwoordig zijn al die Retro scooters (meestal 4 takt) die je met 50 km p/u (of sneller) voorbij scheuren...levensgevaarlijk, vooral voor fietsers en zeker kinderen op een fiets !

Maar ik was ook geen heilige vroeger hoor.....mijn Batavus Whippet (met die 2 uitlaten en veel chroom) was ook opgevoerd...haalde ook ruim 60, totdat er een keer een witte Heinkel Scooter blijkbaar al een tijdje achter me reed (die dingen hoorde je niet door het geknetter van je brommer) en de agent me meenam naar het politiebureau en ik maar liefst 6 gulden boete moest betalen (was in 67 een flink bedrag) :twisted:
Er zat wel gewoon een 50 cc cylinder op, maar was uitgevijld, grotere carburateur en een grote koperen verstelbare sproeier, die moest ik inleveren. :wink:

Bestaan die verstelbare sproeiers nog eigenlijk (zie voorbeeld) ?
Afbeelding

Mijn huidige Quadro E start gaat ook veel te snel, blijkbaar hebben ze er andere tandwielen opgezet, aan de ene kant loopt het wel lekker rustig qua toeren, maar trekt hij in de 1e voor geen meter op....hij loopt nu ruim 40, dat ga ik snel veranderen naar hooguit 35...HOE ik dat ga doen moet ik nog even bekijken.

Re: Tomos E-LITE elektrische scooter

Geplaatst: 20 mar 2011 11:56
door MichielWolthaus
Ja, verstelbare sproeiers zijn nog nieuw te koop.
Maar ik dacht alleen nog maar voor Encarwi en Bing carburateurs. Iig voor die 2

Re: Tomos E-LITE elektrische scooter

Geplaatst: 05 mei 2011 12:35
door poekelen
uit de stentor:
EPE - Nog vergeten te vertellen, schiet productmanager Erik Roelofsen op de valreep te binnen: "Je kunt met deze scooter ook op fietspaden en recreatieve fietspaden rijden. Je kunt er zo het Kroondomein mee in."



Even daarvoor heeft hij al een groot aantal pluspunten opgenoemd van de E-lite, de elektrische scooter die Tomos op de markt heeft gebracht. Niet vreemd natuurlijk vooor iemand van Tomos Nederland in Epe, van waaruit de verkoop van Tomos-producten plaats vindt.

De glanzende folder doet er nog een schepje bovenop. Een greep: compact, comfortabel, bewegelijk, gebruiksvriendelijk, zuinig in onderhoud en toch ook bewust en milieuvriendelijk.

"Inderdaad", zegt Roelofsen, "milieu verkoopt, maar het grote publiek kijkt toch vooral naar de financiën."

Vandaar dat hij ook wat langer stil wil blijven staan bij de prijs van de scooter, die is bepaald op 2.749 euro. De scooters van Chinese makelij die al op de markt zijn, zijn een stuk goedkoper - zelf zo goedkoop dat ze ruimschoots onder de prijs van een doorsnee E-bike uitkomen. Maar daar valt volgens Roelofsen van alles op af te dingen.

Zo kan de accu waarmee de E-lite is uitgerust, als het om oplaadbeurten gaat, drie keer langer mee dan een loodaccu van een Chinese elektrische scooter, is de oplaadtijd een stuk korter en treedt ook het effect niet op dat als de accu half leeg is de te behalen snelheid met de helft vermindert.

Roelofsen heeft ook een vergelijking paraat met een scooter die op benzine rijdt. Daarbij neemt hij als uitgangspunt dat een accu bij een scooter die op stroom rijdt eigenlijk de brandstof is.

De accu van de E-lite kost 700 euro en kan 1500 keer worden opgeladen voordat hij 'op' is. Er vanuit gaande dat met één keer opladen 30 kilometer kan worden gereden betekent dit dat met een accu 45.000 kilometer kan worden afgelegd. Voor zo'n afstand is 1000 liter brandstof nodig. Met de huidige hoge benzineprijzen komt dit neer op 1750 euro.

Ook als de stroompijs wordt ingecalculeerd is het voordeel van een onderhoudsarme E-lite, vergeleken met een 'gewone' scooter die op benzine rijdt, aanzienlijk. Roelofsen komt uit op 1000 euro.

Dat juist Tomos de elektrische scooter omarmt en vanaf volgend jaar ook een elektrische bromfiets op de markt brengt, waarvan de kostprijs overigens nog niet bekend is, komt niet uit de lucht vallen.

Het bedrijf heeft een zekere traditie opgebouwd als het om vernieuwingen gaat.

De site van het bedrijf meldt het prominent: Tomos was in 1963 het eerste merk in Nederland met een goedgekeurde bromfiets met voetversnelling.

In het midden van de jaren tachtig schreef Tomos opnieuw geschiedenis met de eerste bromfiets in Nederland met vijf versnellingen, een paar jaar later gevolgd door de primeur van de eerste Nederlandse bromfiets met een katalysator in de uitlaat.

Aan dit soort innovaties heeft Tomos het ongetwijfeld te danken dat het bedrijf überhaupt nog bestaat.

De 36 bromfietsfabrieken die ons land ooit telde zijn één voor één over de kop gegaan toen door de stijgende welvaart brommers met een noodgang werden ingehaald door de auto.

Tomos bleef nog tot eind 2009 produceren in Epe. Tijdens de woensdagmarkt in Epe stonden vrachtwagens voorheen vaak op de parkeerplaatsen rondom het gemeentehuis. Sinds een aantal weken staan ze echter op een zandstrook tussen de Hoofdstraat en de Korte Kuipersweg, keurig op een rijtje. Op die manier is er minder overlast rondom de markt en zijn er meer parkeerplaatsen beschikbaar voor de bezoekers van de markt en het centrum van Epe, zo stelt de gemeente Epe.

De eigenaar van de grond stelt deze belangeloos ter beschikking tijdens de markt op woensdagochtend. Zodra er andere plannen komen voor de lap grond, zal er opnieuw gekeken worden naar andere oplossingen.

Re: Tomos E-LITE elektrische scooter

Geplaatst: 05 jul 2011 23:05
door Alex..
zag hem pas staan in de showroom;

samenvatting : :')