Pagina 1 van 1
Andere CDI unit op Tomos
Geplaatst: 21 mar 2011 15:25
door Marv
Heren,
Wie heeft er ervaring met een andere CDI unit op deze ontsteking:
Beschrijf svp je bevindingen, zoals: gasreactie, begrenzing, top toerental......
Bedankt!
Re: Andere CDI unit op Tomos
Geplaatst: 21 mar 2011 23:08
door Fakemon
Volgens mij zit er geen toerenbegrenzing in een tomos cdi?
Re: Andere CDI unit op Tomos
Geplaatst: 21 mar 2011 23:56
door FlorisA35
Neen.
Re: Andere CDI unit op Tomos
Geplaatst: 22 mar 2011 01:38
door brombertje
Een 2 draads cdi van tomos is ook meer alleen een bobine. Een 4 draads cdi is wel een echte cdi, met een pickup, en die kan wel een begrenzer hebben.
Re: Andere CDI unit op Tomos
Geplaatst: 23 apr 2011 00:47
door Marv
Wat is dat zwarte dingetje links boven dan?
Re: Andere CDI unit op Tomos
Geplaatst: 23 apr 2011 08:55
door shadowranger
Het aansluitpunt (soldeer) van de bedrading uit je blok op de spoelen.
Re: Andere CDI unit op Tomos
Geplaatst: 06 mei 2011 20:29
door Marv
Wat bepaald bij dit type ontsteking dan wanneer de vonk moet plaatsvinden?
Re: Andere CDI unit op Tomos
Geplaatst: 06 mei 2011 20:59
door brombertje
Dat gebeurt wanneer de polen van de magneten wisselen als ze om de spoel heen draaien. Dan verandert de stroming in de spoel en ontstaat er een electro-stroom. Die stroom gaat door de bobine en wordt daar omgevormd door een hogere spanning en lagere stroom zodat er een vonk overspringt tussen de punten van de bougie. Daarom heb je bij 2 draads electronische ontstekingen ook 2 vonken per omwenteling. Bij contactpunten en een echte CDI heb je dat niet, dan heb je er 1. Alleen zijn contactpunten niet zo betrouwbaar als electronisch. Een CDI is het beste, de lading wordt opgeslagen in een condensator en vrijgegeven door een puls van de pick-up, eventueel aangepast voor het toerental door een chip in de CDI.
Re: Andere CDI unit op Tomos
Geplaatst: 06 mei 2011 21:14
door Marv
Hm, ik ben het niet helemaal met je eens.
Zodra bij een puntenontsteking de punten open gaan, kan de stroom nog maar 1 kant op. En dat is naar de bougie.
Daarom is het van belang dit moment te matchen met de beste abrisafstand welke overeenkomt met de hoogste fluxwaarde van het magnetisch veld wat gecreƫerd word door de spoel en magneten van het vliegwiel.
Bij de electronische ontsteking moet er dus toch iets ingebouwd zitten in de bobine/cdi unit, wat er voor zorgt dat de vonk pas plaatsvind bij de hoogste fluxwaarde. Uit jou verhaal kan ik niet exact opmaken wat hier voor zorgt.
Je uitleg over de 2 vonken vind ik ook erg onaannemelijk. Dat zou betekenen dat er een vonk plaats vind wanneer de zuiger +/-1,5mm voor het Onderste Dode Punt zit. Op dat punt blaast de zuiger de cilinder vol met brandstof en ik neem dus aan dat dat niet logisch is.
Re: Andere CDI unit op Tomos
Geplaatst: 06 mei 2011 21:52
door brombertje
Ik zal het eens nakijken met een stroboscoop. Het kan zijn dat er wat ingebouwd is zoals een diode zodat de vonk alleen bij bovenste punt plaatsvindt. Ik vond mijn ontsteking wel erg vaak vonken als ik er aan draaide.