Pagina 1 van 1

het A3 motorblok en het nieuwe A5 motorblok@wiki

Geplaatst: 10 jan 2006 16:52
door Milan
Het A3 Motorblok, en het nieuwe A5 motorblok.

Ooit afgevraagd waarom de Revival, Streetmate en Young'str
meer vermogen hebben? Deze beschikken over het nieuwe A5
motorblok. Ik heb er wat over opgezocht, met dank aan Tomos
Nederland, want ik wilde meer weten.


Afbeelding
doorsnede van een Tomos A3 motorblok

Tomos Techniek
''Eerst even de Tomos motor, dit is een 2 versnelling automaat met een zgn. centrifugaal koppeling –dit is een systeem waar door middelpunt vliegende kracht de koppeling segmenten van de ene as in een trommel op een andere as naar buiten worden gedrukt, waardoor een verbinding tussen deze twee assen onstaat.

Bij een Tomos motor wordt de 1e verbinding = versnelling automatisch tot stand gebracht door het toerental van de krukas - waar de eerste set koppelingsegmenten opzitten- te verhogen, dit is dus gewoon gas geven, de 2e verbinding = versnelling wordt automatisch ingeschakeld d.m.v. het aantal omwentelingen dat het achterwiel maakt, dus als de snelheid oploopt schakelt bij ± 18 km/u automatisch de 2e versnelling in.''

Met dank aan tomos Nederland
Afbeelding
Tomos A5 motorblok (35/40 procent meer vermogen)

A3 blok
''Bij de A3 motor wordt de cilinder die het vermogen afgeeft via een membraam gevuld met brandstof wat wordt gevormd in een vrij simpele carburateur, die de benzine en lucht in de juiste verhoudingen mengt.''

A5 blok
''Bij de A5 motor wordt de cilinder zonder memraam ook gevuld door een carburateur, maar dan wel een carburateur met meer instelmogelijkheden, zoals luchtstelschroef, meerdere soorten sproeiers, gasnaald etc.

Ook is de poorten timing van deze cilinder anders dan de A3 cilinder en is deze cilinder gemaakt van aluminium met aan de binnenkant een zeer harde en slijtvaste nikasil laag.

Door deze veranderingen is een motorblok ontstaan met een trekkracht die in het middelste toerengebied veel hoger is dan het tot dusver gangbare, maar die ruim aan de huidige en komende milieu eisen kan voldoen zonder dat daarbij gebruikt moest worden gemaakt van allerlei elektronische (soms kwetsbare) onderdelen, zoals brandstofinjectie en/ of afgeregelde computer gestuurde ontsteking systemen.''

Met dank aan Tomos Nederland

Discriptie A5 blok:
nieuwe carburatie
nieuw spruitstuk
nieuwe zuiger
nieuwe cilinder
nieuwe cilinder positie
nieuw uitlaat systeem
geen sproeier meer
*standaard met E-start
automatische shoke
=
meer power
meer acceleratie | dit alles met dezelfde betrouwbaarheid
loopt beter

blok type: A55 één cilinder, tweetakt, luchtgekoelt
verplaatsing v. d. zuiger: 49cc
vermogen: 2.3 kW bij 5700 r.p.m.
compressie verhouding: 10 : 1
versnellingen: 2-speed automaat
koppel: 4.7 Nm bij 3800 r.p.m.
ontsteking: CDI (12V / 80W)

Kortom het A5 blok is op vele punten verbeterd. Wat resulteerd in hogere prestaties zonder compromieen mbt betrouwbaarheid. Tenminste dat zal Tomos waar moeten gaan maken, en dat gaan we van jullie horen.
Ik ben hier zeer entousiast over, en wil ook Tomos Nederland bedanken voor hun sympatieke uitleg.


Misschien is er iemand die zelf een ervaring heeft gehad met de a5. Of iemand die de a3 en de a5 met elkaar kan vergelijken (tekst en foto's). Dan zou ik dat graag horen.

groeten MILAN

Geplaatst: 10 apr 2006 20:56
door dombo
Hoi
Ik heb indertijds een hele ouwe tomos gehad dan een iets nieuwere en nu een van '98
De allereerste daar zat de carb onder het frame en had een ei cilinder ,maar zonder membraam
Ik zelf vond dat die erg goed optrok
De 2e tomos was wel met membraam en grote cilinder,maar de carb zat onder het frame (kut om sproeiers te verwisselen),was wel leuk als je remlichten werkten ,zodra je in de remhendels kneep,maar wat prestaties betreft vond ik hem minder
Degene die ik nu heb trek goed op en de remmen ed zijn beter dan de vorige 2 tomossen
En het grote voordeel is dat de carb nu naast de cilinder zit
Dat is mijn mening
Maar hoe zit het nu precies?
Zijn alle blokjes waar de carb naast de cilinder zit een A5 blok ?
Ik moet er wel bij vermelden dat ik ze niet opgevoerd had,wel uitlaatje en zo ,maar cilinder bleven org.
Ik hoop dat je iets aan mijn mening hebt
gr Dombo :wink:

Geplaatst: 10 apr 2006 21:32
door Marco
even ter info:

niet alle revivals zijn uitgerust met een A5 blok. dat is maar bij echt de laaste modellen. de eerdere modellen ( tot +/- oktober 2005 hebben gewoon een A35 blok )

Geplaatst: 11 apr 2006 18:44
door JooL
De nieuwe snor rivivals hebben daarom ook tandwiel 37 achter

Geplaatst: 12 apr 2006 15:50
door Tuning
Als je nu een nieuwe Quadro e-start koopt zit er toch ook een A5 blok onder??

Geplaatst: 12 apr 2006 16:34
door TQ Rider
ik heb een tomos e-start met zo'n blok als op dat teken figuur plaatje staat maar dan emt een carburateur en een ijzer schuin spruitstuk met membraam is dat dan een a5 blok op me cillinder staat a5[/quote]

Geplaatst: 12 apr 2006 19:15
door Marco
ik heb een tomos e-start met zo'n blok als op dat teken figuur plaatje staat maar dan emt een carburateur en een ijzer schuin spruitstuk met membraam is dat dan een a5 blok op me cillinder staat a5
[/quote]

nee is igg geen A5 staat bij mij ook op me cilinder, maar Dit geeft aan dat het hier om een bromfiets cilinderkop gaat, dit kun je tevens terugvinden op het type plaatje links onder op het frame.

Dit is niet meer dan een merkteken.

Als het goed is zit onder jou bromfiets een andere cilinder, inlaatsysteem, carburateur en uitlaat gemonteerd.

Het blok op het plaatje is inderdaad een A5 blok.



Het zou dus zo moeten zijn dat jou motorblok op bovenstaande punten afwijkt van het A5 blok.

Geplaatst: 13 apr 2006 18:52
door Tuning
Op een nieuwe Quadro e-start zit een A52 blok

A5

Geplaatst: 20 jun 2006 17:49
door michiel-tomos
het nieuwe blok is wat moderner en lijkt in de meeste situaties wat beter te starten (automatische shoke e.t.c) maar verder valt het allemaal mee en brengt Tomos het mooier dan het is. dat 35/40 % meer power is al helemaal onzin, vriend van mij heeft een niet- opgevoerde revival (nieuw met A5) en ik heb een niet (toen nog niet inmiddels wel) opgevoerde Taxxity en hij trok mij er net uit. Maar maak van die 40% maar gauw 10%. Hij rijdt gewoon wat soepeler en moderner. Het A3 blok is heel ouderwets, maar ik zou toch voor het A3 blok gaan omdat je daarvan gewoon weet dat het betrouwbaar is.... inmiddels heb ik mijn taxxity een beejte aangepast, hij gaat nu 60 en ik trek hem er op alle fronten uit. Ik denk dat als hij hem opvoert hij mij er weer ietsje uit trekt, maar toch die 40% is nergens op gebaseerd

Geplaatst: 20 jun 2006 21:35
door thomash
wat ik hoop is dat ze de electrische start hebben verbeterd vind die ze hadden (modellen 2003) niet veel soeps, maar mischien ook kwestie van goed afstellen van mijn kant ;)

Geplaatst: 25 jul 2006 20:39
door nearox
tomos a5 blok heb stukken grotere spoelers en sluiten perfect aan op 70cc daarom zijn ze ook sneller ik wil er eigelijk ook wel een :lol:

Geplaatst: 02 sep 2006 17:37
door chief
er zijn nog geen nieuwe cilinders en de oude passen niet :x

Geplaatst: 04 sep 2006 10:51
door Volty
'oude' membraancilinders met schuin spruitstuk passen gewoon hoor. Zelfs een eicilinder kan er ook op, al moet je daar wel zelf een spruitstuk voor maken zodat de carburateur aan de zijkant hangt.

Geplaatst: 19 aug 2007 22:11
door Stoney3K
Het maakt allemaal niet al te veel uit. De A5 serie is weer een doorontwikkeling van de de A35, met een nieuwere carburateur en een wat aangepaste poortentiming. Natuurlijk moet Tomos ook met zijn tijd meegaan, dus ze bouwen snufjes als een elektrische start en mengpomp nu standaard op de A5 serie (wat overigens ook op een A35 te bouwen is, de Revival heeft het immers ook) maar de basistechniek is al bijna 30 jaar niet veel veranderd.

Het A5 blokje presteert op sommige fronten iets beter, heeft wat beter aanloopkoppel, maar op rauw vermogen wint het niet veel t.o.v. de A35. Voorzie een A35 van een wat betere uitgevoerde uitlaat en het loopt ook al top.

Geplaatst: 19 aug 2007 22:13
door Stoney3K
er zijn nog geen nieuwe cilinders en de oude passen niet :x
De standaard cilinders MOETEN passen. De montagepunten, boring en slag zijn hetzelfde, waarschijnlijk zal de uitlaat er alleen niet onder passen (de uitlaatpoort op een A55 zit net op een andere plek).

Geplaatst: 20 aug 2007 11:36
door vdWal
anders haal je ff wat op van een jaar terug :roll:

Geplaatst: 20 aug 2007 13:35
door Stoney3K
anders haal je ff wat op van een jaar terug :roll:
Sorry, my bad. Maar dat valt niet zo gauw op als alle topics van een jaar geleden op dezelfde pagina staan.

Bovendien heb ik van allerlei kanten gehoord van issues met het A55 blok (oa Revival TS en Streetmate), weet iemand daar meer over?

Re: het A3 motorblok en het nieuwe A5 motorblok

Geplaatst: 14 mei 2008 11:50
door blackfuntastic
Ik heb zelf de tomos funtastic met het nieuwe blok
Ik vind de cilinder + carburateur + spruitstuk van het nieuwe model een stuk slechter.
Spruitstuk is van rubber dus minder makkelijk de begrenzer eruit te halen :P
De trek prestaties zijn erg zwak. Ik heb er een tecnigas next (moest op maat worden gemaakt )onder gehad. Maar hij bleef altijd haken bij 30km/u.
na een kwartier te hebben warm gereden ging hij pas naar de 50 ( topspeed ).
Ik vond het zelf helemaal nix.
Er waren ook bijna geen onderdelen te krijgen. Uitlaat moest op maat worden gemaakt en spruitstukken waren niet te koop onbegrenst dus had een grotere carburateur ook geen nut.
Dus heb ik er een A35 cilinder (70cc airsal) onder gegooid met een oud model spruitstuk ( ijzeren naar rechts ) en oude carburateur (1 sproeier, klik shoke ):D
Nu heb ik ook geen gedoe meer met het kopen van een uitlaat omdat ik nu de standaard uitlaatjes kan kopen die ook onder de oude tomosjes zitten.
Alleen mijn versie heeft scooterwieltjes dus heb ik bij standaard uitlaat last dat hij heel iets tegen het wiel aan komt.

dat was het wel ongeveer :lol: