Stoomos Update. Gelast.
Geplaatst: 15 jun 2011 17:41
Ik ga gewoon de kosten van dit project bijhouden.
€15,00 Krukas van tomostefan
------------+
€15,00 Totaal
Jaja, daar ben ik weer met weer een fantastisch idee
Een "tomos" op Stoom.
Ik heb hier al een hele tijd over lopen denken en peinzen
en ik denk dat ik nu met een goed ontwerp ben gekomen.
Waarom?
Het is nog nooit gedaan (en het is awesome)
Brandstof:
Er komt een universeel verbrander met aansluiting voor butaan/propaan/aardgas enz,
hout, stookolie, kolen, houtskool, benzine en alles wat verder maar branden wil
onder de ketel.
Als het goed is zal hij ongeveer een werk-druk krijgen van 50/60 bar,
dit is hetzelfde als de druk tijdens de explosie in een tomosje.
Oud ontwerp.
********************************************......*********************************************************
Ik ben zo slecht met autocad dat ik maar weer ben terug gegaan naar papier
Ik heb bedacht dat hem beter double acting kan maken met een echte stoom zuiger.
Berekend:
Boring 30mm
Slag 43,08mm
En dan 2 cilinders.
********************************************************************************************
Beter dan m'n autocad model
*******************************************************Het begin!******************************************************
Zo!
Omdat ik zo slecht ben met ontwerpen,
ben gewoon maar eens begonnen!
Ik heb de krukas van Tomostefan
en de oude krukas van m'n ma d'r tomos aan elkaar gebeund.
En vervolgens een cartertje bij de fietsenmaker gehaald,
mocht ik gewoon meenemen, hij zij dat hij ze toch nooit gebruikt
Planning:
1.De krukas lager een aanverwanten uit het eerste carter slopen.
2.Van het tweede carter de helft af zagen
zodat alleen de krukas lager en de ophanging voor de spoelen blijft.
3.Dan wat overblijft van het tweede carter afvlakken om de
juiste diepte te creëren voor de krukas.
(hoeft niet perfect te zijn, speling kan worden opgevangen met schijfjes)
Dit proces moet misschien ook worden toegepast op het eerste carter
om hem vlak genoeg te maken om fatsoenlijk het tweede carter er recht op te lassen.
4.Carters zandstralen.
5.Rechter zuigerstang eventueel aanpassen voor de stoomklep
6.Krukas laten zetten.
En dan zie ik wel weer
***************************************************************************************************************
Update deel 2
Ik heb gewoon maar de ijzerzaag en de vijl gepakt en beginnen te beunen.
Nu alleen nog maar afvlakken en dan lassen die handel!
***************************************************************************************************************
Effe gezandstraald.
Maandag op school ff het eerste linker carter frezen en daarna kan het gelast worden.
De krukas word gezet en ik heb hem zaterdag weer terug,
ik had gekeken en hij had maar 0,18 en 0,04 mm afwijking
Best goed voor een op het oog gemaakte krukas hè?
***************************************************************************************************************
I weet dat het erg lang heeft geduurd maar ik heb hem eindelijk kunnen laten lassen.



Nu eerst de rest van de lak verwijderen en dan kan ik beginnen aan de cilinder.

€15,00 Krukas van tomostefan
------------+
€15,00 Totaal
Jaja, daar ben ik weer met weer een fantastisch idee

Een "tomos" op Stoom.

Ik heb hier al een hele tijd over lopen denken en peinzen
en ik denk dat ik nu met een goed ontwerp ben gekomen.
Waarom?
Het is nog nooit gedaan (en het is awesome)
Brandstof:
Er komt een universeel verbrander met aansluiting voor butaan/propaan/aardgas enz,
hout, stookolie, kolen, houtskool, benzine en alles wat verder maar branden wil

onder de ketel.
Als het goed is zal hij ongeveer een werk-druk krijgen van 50/60 bar,
dit is hetzelfde als de druk tijdens de explosie in een tomosje.
Oud ontwerp.
Spoiler: show
Ik ben zo slecht met autocad dat ik maar weer ben terug gegaan naar papier

Spoiler: show
Berekend:
Boring 30mm
Slag 43,08mm
En dan 2 cilinders.
********************************************************************************************
Beter dan m'n autocad model

Spoiler: show
Zo!
Omdat ik zo slecht ben met ontwerpen,
ben gewoon maar eens begonnen!

Ik heb de krukas van Tomostefan
en de oude krukas van m'n ma d'r tomos aan elkaar gebeund.
Spoiler: show

En vervolgens een cartertje bij de fietsenmaker gehaald,
mocht ik gewoon meenemen, hij zij dat hij ze toch nooit gebruikt

Spoiler: show
1.De krukas lager een aanverwanten uit het eerste carter slopen.
Spoiler: show
zodat alleen de krukas lager en de ophanging voor de spoelen blijft.
Spoiler: show
juiste diepte te creëren voor de krukas.
(hoeft niet perfect te zijn, speling kan worden opgevangen met schijfjes)
Dit proces moet misschien ook worden toegepast op het eerste carter
om hem vlak genoeg te maken om fatsoenlijk het tweede carter er recht op te lassen.
Spoiler: show
5.Rechter zuigerstang eventueel aanpassen voor de stoomklep
6.Krukas laten zetten.
En dan zie ik wel weer

***************************************************************************************************************
Update deel 2
Ik heb gewoon maar de ijzerzaag en de vijl gepakt en beginnen te beunen.

Spoiler: show
***************************************************************************************************************
Effe gezandstraald.
Spoiler: show

De krukas word gezet en ik heb hem zaterdag weer terug,
ik had gekeken en hij had maar 0,18 en 0,04 mm afwijking
Best goed voor een op het oog gemaakte krukas hè?
***************************************************************************************************************
I weet dat het erg lang heeft geduurd maar ik heb hem eindelijk kunnen laten lassen.



Nu eerst de rest van de lak verwijderen en dan kan ik beginnen aan de cilinder.