Pagina 1 van 1
Vliegwiel Tomos flexer
Geplaatst: 30 jun 2011 08:40
door tomosheerde
Goedemorgen allemaal,
Ik heb een tomos flexer uit 2008, maar dan de meest onluxe uitvoering. Dus ook zonder elektrische start. Toen ik mijn
ontsteking op bromstand ging zetten zag ik dat op het vliegwiel wel het tandwile op geklonken zat voor de aandrijving
van de startmotor. Hierdoor is het vliegwiel toch veel zwaarder dan een standaard type.
Heeft dit nog invloed op de prestaties?
Re: Vliegwiel Tomos flexer
Geplaatst: 30 jun 2011 10:05
door JesseJeremy
Ik heb dat ook die tandwieltjes en gebruik mijn e.start ook niet. Die tandwieltjes wegen bijna niks dus dat zal niet uitmaken.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Vliegwiel Tomos flexer
Geplaatst: 30 jun 2011 10:23
door brombertje
Dat gewicht bij je vliegwiel merk je niet echt. Je hoeft ook geen microseconden sneller op te trekken omdat je er een sprint mee moet winnen, dus eraf halen is ook niet nodig.

Het extra gewicht zorgt dat het iets trager op gang komt, maar ook dat het beter op gang blijft, dus het werkt eigenlijk 2 kanten op. Voor sneller optrekken moet je minder gewicht hebben, voor soepeler langer doorrijden/uitrijden moet je meer gewicht hebben.
Re: Vliegwiel Tomos flexer
Geplaatst: 30 jun 2011 10:45
door tomosheerde
Nou dan ga ik daar maar niet mee knooien. Hij rijdt prima zo, maar vind het leuk om em te perfectioneren.
Bedankt voor de reacties!
Re: Vliegwiel Tomos flexer
Geplaatst: 30 jun 2011 11:03
door tomos
je hebt een minder snelle gasreactie omdat je vliegwiel zwaarder is..
Re: Vliegwiel Tomos flexer
Geplaatst: 30 jun 2011 11:16
door brombertje
Klopt.
Als je van kort snel gassen en laat remmen houdt, maak je hem lichter, hou je van lange stukken en stabielere toeren op top, en langer uitrijden, hou je hem zwaar. Ik hou van het laatste, dat is ook zuiniger voor mij.
het tandwiel kan er gewoon afgeboord/geslepen worden. je zou zelfs stukken uit de dichte kant kunnen fresen zodat hij bijna helemaal open wordt, als je maar genoeg materiaal overhoudt voor de sterkte. wel opletten dat ie gebalanceerd blijft.
Re: Vliegwiel Tomos flexer
Geplaatst: 30 jun 2011 11:28
door Ping
Of omruilen en iemand er blij mee maken , die van plan is om er elektrische start op te maken.

Re: Vliegwiel Tomos flexer
Geplaatst: 30 jun 2011 11:33
door brombertje
Dat kan ook. Wel opletten dat je geen vliegwiel voor pick-up met verdikking omruilt voor een vliegwiel zonder verdikking. Dan doet ie het niet meer.

Maar zoals in de openingspost staat heeft ie waarschijnlijk geen pick-up, anders kan ie m ook niet op bromstand zetten.
Re: Vliegwiel Tomos flexer
Geplaatst: 30 jun 2011 11:41
door tomosheerde
Ik hou van lekker lange stukken toeren, woon op de veluwe en het stuk dat ik door het bos naar mijn werk moet zit vol lichte hellingen
en dalingen. Dus ik hou em lekker zwaar dan blijft ie lekker constanter rijden. Heb ook tandwiel 24 dus de trekkracht is al minder.
Als ik nog een keer voor een snellere setup ga als mijn cilindertje op is dat ik dan misschien het tandwiel eraf haal.
Bedankt voor alle tips en reacties!
Re: Vliegwiel Tomos flexer
Geplaatst: 30 jun 2011 12:04
door brombertje
Ik rij ook tussen dorpen en de stad, en over de Posbank enzo. Dan vind ik het ook wel fijn als ie niet bij elk klein bultje op de weg gelijk dipt. Grotere heuvels doe je niks tegen, dan zakt elke brommer wel af, of je moet schakel hebben en schakelen.
Bult af is wel lekker met zwaar vliegwiel, dan trekt ie lekker door. Ik heb e-start blok en gewoon blok, met gewoon vliegwiel zonder tanden, en veel verschil is er ook niet. Je zou een keer een vliegwiel zonder tandwiel kunnen proberen/lenen, en dan kijken of je verschil merkt, en welke fijner is.
Hele lichte vliegwielen zijn alleen leuk als je korte stukjes optrekt, veel bochten hebt, veel gaswisselingen etc.