Pagina 1 van 1

Termen rondom 2-takt en Forumtermen@wiki

Geplaatst: 18 jan 2006 10:44
door PraatPaal
hier een heel stuk met copyright -.-'

2stroke-tuning.mine.nu/thread.php?threadid=5&boardid=13&styleid=1


Algemene termen

Pakking
Dit is een plat plaatje, wat je tussen bv. je kop/cilinder doet, wat er voor zorgt dat het luchtdicht is. Een pakking kan zowel van metaal als van papier/karton gemaakt zijn. Ze zijn ook weleens van kurk gemaakt (Vaak klependeksels van auto's of van rubber)
En oliefilters hebben bijna altijd ene rubberen ring, koppakingen altijd alluminium, en dan heb je nog vloeibare pakking

Keerring
Een keerring is een afdichtingsring die bij de assen zitten, die uit het blok steken, ze zorgen ervoor, net als een pakking, wat dat gedeelte af wordt geschermt van de rest van et blok.
bv bij de krukasholte zit er een; die ervoor zorgt, dat er in de krukasholte geen blokolie/versnellingsbak olie kan zitten, en er voor zorgt, bij het vliegwiel, dat er geen valse lucht aangezogen wordt.

Valse lucht
Als er bij een afdichting, waar een pakking of keering tussen zit, een sissend geluid wordt waargenomen, zuigtie valse lucht, dit kan er voor zorgen, dat bij de cilinder de ontbranding niet helemaal goed verloopt, of dat er bij de carburateur minder mengsel aan wordt gezogen, maar valse lucht.

Tunen
Letterlijk; Afstellen, bij het tunen probeer je alles opmaat temaken, op elkaar, dus bv een uitlaat, die precies geschikt is voor de cilinder, een carburateur die precies goed is voor de cilinder en ga zo maar door.


Exploded View
Dit is een tekening, van een gedeelte van een blok, of het hele blok, waar het gedeelte helemaal uitelkaar ligt, en waarop getekend is, hoe het weer inmekaar moet.


vliegwieltrekker;
speciale sleutel om je vliegwiel los te maken. die zit namelijk vaak erg vast. de sleutel werkt door het buitenste schroefdraad af te zetten tegen de binnenste bout, als het ware. in meerder maten verkrijgbaar.

bougiesleutel;
sleutel waarmee je je bougie kan losdraaien. zijn in meerdere maten verkrijgbaar.

Poedercoaten
(op zen engels ook wel Powdercoaten zoals het vaak wordt gezegd) Bij poedercoaten spuiten ze er een poeder op het metaal, dan doen ze dat in een grote oven en laten ze dat bakken. Dan wordt het dus kei hard, en ziet er mooi uit.

Blokonderdelen

Balansas
Dit is een dikke massieve, halve maan vormige as, die de schokken voorkomen als de zuiger op het BDP en ODP is.

Bigend/smallend
Dit zijn de lagers van de drijfstang, het Bigend is de lager, die tussen de krukaswangen zit, en het small-end is de lager bij de zuiger.

Drijfstang
Dit is de stang, de verbinding, tussen de krukas en de zuiger.

Koppeling
De koppeling is bij tomos een centrefugate koppeling, wanneer deze aangrijpt ontkoppelt hij de versnellingsbak waardoor er geschakelt word.

Versnellings Bak
Een versnellingsbak is opgebouwd uit tandwielen, met bepaalde ratios(vertandingen) wanneer er geschakelt word word de versnellingsbak anders vertand waardoor een hogere maar zwaardere topsnelheid mogelijk is.
Ratios (blokvertandignen) zijn netals je tandwielverhouding,
licht is hard optrekken, lage top [1e vers.]
zwaart hoge top langzamer doortrekken [2e vers]



Carburatie;

Vlakschuif / Ronde schuif
Bij een vlakschuif heeft de gasschuif een platte, rechthoekige vorm, bij de grotere carbuteurs (bv 38 Mik)
is de schuif wat dikker geworden ipv egt plat.
De rondeschuift heeft, jaja, je zou et niet zeggen, een Ronde schuif Een voordeel van een vlakschuif, is dat er bij het gas geven, minder wervelingen ontstaan, wat voor een betere doorstroom van het mengsel geeft.

Sproeier
Met de sproeier kan je de hoeveelheid benzine bepalen wat de cilinder nodig heeft, je kan sproeier's in verschillende maten kopen en merken natuurlijk, sommige merken geven de diameter van de sproeier aan en andere merken geven de hoeveelheid benzine aan die er in een bepaalde tijd door stroomt.

Vlotterbak
Dit is een gedeelte van de carburateur, waar de benzine als eerste in komt, en als er genoeg benzine in zit, dat de vlotter die in de vlotterbak hangt, omhoog gaat, en daardoor geen benzine meer in kan stromen, vandaar dus
vlotterbak. Vanuit de vlotterbak wordt de benzine aangezogen naar de venturi in de carburateur, waar de lucht, en benzine wordt gemengd.

Powerfilter
Een powerfilter plaats je ipv je originele filter, Het is voor brommers gemaakt die echt om lucht vragen, dus met zwaardere setups. Hep je niet zo'n zware setup? Dan kun je het nog doen, want et geluid word wat 'holler' wat bruter als het ware. Het nut van een powerfilter;
Meer lucht => Grotere sproeier => Meer mengsel in de cilinder => Grotere verbranding => Zuiger harder naar beneden => Harder optrekken => Zwaardere tandwielverhouding => Hogere top

Luchtstelschroef
schroef die de hoeveelheid aangezogen lucht bepaald afkomstig uit de luchtfilter.
niet altijd aanwezig bij tomos

Stationairschroef
schroef waarmee je bepaald hoe een brommer stationair loopt, constant, wanneer de gasnaal op zijn onderste punt zit (gas terug)

Opschuif? 2bouts?
een Op of In schuif spruitstuk, heeft een ronde aansluiting op het spruitstuk, en zet je vast met een soort van "slangenklem". Daartegenover staat de 2bouts, en die heeft de vorm van een "ruit" en die draai je met 2boutjes aan iedere kant vast.


Alles wat betreft de cilinder;


BDP&ODP
Bovenste Dode Punt en Onderste Dode Punt. Het punt waarbij de zuiger op zen hoogste punt is(BDP) en waarbij het op zen laagste punt is {ODP)

Powerband
Het toerenbereik waarin je brommer het meeste kracht heeft, bijvoorbeeld 6000-8000 toeren. Hoe hoogtoeriger de cilinder en uitlaat hoe hoger de powerband komt te liggen. De powerband is te herkennen aan de vergroting van de trekkracht bij een bepaald toerental die daarna bij een hoger toerental weer ophoud. Waar de powerband nog meer afhankelijk van is; doorgang membraam, klepdoorlaat, klepbreedte, materiaal vd kleppen, dikte vd kleppen, vorm vd kleppen, stand vd reedstops etc etc

Hogedrukkop
Hogedrukkop heeft als functie dat de compressie omhoog gaat, waardoor het mengsel dat in de cilinder komt onder hogere druk verbrand. Hierdoor zul je dus harder optrekken en met zwaardere tandwielverhouding ook harder kunnen rijden.

Squish
de Squish is de afstand, van de zuiger als ie op het BDP staat, naar de kop toe.

Poorten
Dit zijn poorten die in de cilinder zitten, de Inlaatpoort voor de inlaat van het mengsel, de uitlaatpoort voor de uitlaat van de gassen, zo hep je nog spoelpoorten, boosterpoort..

Kil hier voor soorten poorten die er zijn : http://img74.imageshack.us/my.php?image=poorten4yl.jpg
door mij gepaint maar je snapt tenminste het idee


Kanalen
Kanalen zijn de verbinddingen van de poorten naar de buitenkant van de cilinder.
Uitlaatkanaal, Inlaatkanaal, en spoelkanalen

Twinspark
Dit is een kop, met 2 gaten voor Bougi's erin, door de 2 bougi's is de ontbranding schijnbaar beter, je moet hiervoor wel ff een splittertje maken voor je bougikabel maken..

Powervalve
Met een powervalve kan je de uitlaatpoort oppervlakte beinvloeden en zo vermogen onderin verhogen.
Een hoogtoerige machine heeft namelijk ook een uitlaat voor veel toeren en die doen onderin weinig, met zo'n powervalve kan dat vermogen onderin opgekrikt worden.
[verstelbare uitlaatpoort die verder opengaat bij meer toeren en zo je power op elk toerental]

LC?AC?
dit zijn de afkortingen voor Liquid Cooled, en AirCooled,
oftewel, watergekoeld, en luchtgekoeld.



Frame e.d;

duo/monoshock?
duo of ook wel stereo vering genoemd word gebruikt op oudere type brommer's (honda mt/mb, puch, oude tomos). Op de nieuwere types zit meestal Monoshock, gewoon één enkele veer int midden voor het achterwiel, dit is bij de nieuwe modellen tomos met schijfrem

Kroonplaten
Dit zijn 2 platen, waarin de voorvork poten mee worden vastgezet, en waar het stuur/dashbord op vast zit

Balhoofd
Hierop zitten de kroonplaten bevestigt, van de onderste kroonplaat, steekt er een pijp, door het balhoofd, naar de bovenste kroonplaat, zodat de kroonplaten kunne draaien, m.a.w dit is het scharnierpunt van het stuur.
In het balhoofd zitten allemaal kogeltjes die langs de buis van de kroonplaten afglijden, waardoor er een soort lager ontstaat.

singel swingarm
Enkele achterbrug (nieuwe modellen tomos met schijfrem)


Elektronica (draadboom/ontsteking e.d);
Binnenrotoronsteking
Ontsteking waarbij het vliegwiel een stuk kleiner en daardoor lichter is.De spoelen zitten aan de buitenkant van het vliegwiel, vaak kun je hier geen lichtnet bij compenseren, tenzij je er een spoel bij bouwt. Een binnenrotor kunje heel duur kopen, mar je kunt ook een simpele uit een Kettingzaag halen, met een paar kleine aanpassingen kun jem pas maken op een Honda blok

Spanningsbegrenzer
begrenzer voor de hoeveelheid stroom die uit de onsteking door wordt gevoerd naar bijvoorbeeld de lampen. Dit kan in de vorm van een accu of een apart kastje, die bevestigd kan worden aan het frame.

Draadboom
Volledige samenstelling van alle bekabeling en electronica toestellen op e brommer.

Kontaktpunt ontsteking
spreekt voor zich, bevat contaktpunten deze moeten gestelt worden voor een juist ontstekingstijdstip.

electronische ontsteking
kontaktpunt loze ontsteking, er hoeft niet gesteld te worden, ontsteking word volledig opgewekt door de spoelen en het vliegwiel. Het ontstekingstijdstip word bepaalt via de CDI/Bobine combinatie

Bobine
Zt de stroompjes van de ontsteking om in een schok, de bougiekabel word aangesloten aan de bobine.




Forum AFKORTINGEN

STFU : Shut the fuck up

UTFS : Use The Fucking Search, een user zegt dit als hij vind dat je de zoek optie moet gebruiken.

OMG : Een afkorting voor "O My God", dat zegt een user meestal als er iets schokkends / ongewoons word gepost.

PP : Penalty Point ( dus NIET Power Point, Pleepot Power of andere benamingen ), dit is deel van het ban ( zie hieronder ) systeem van dit forum. Lees de Forum Regels voor verheldering. Ookwel gekend als de waarschuwing op tomosforum, bij 3 volgt meetal een weekban

BAN : Als je DIT beeld krijgt ben je gebanned. Dat wil zeggen dat je voor een bepaalde tijd niet meer op het forum mag zijn. Lees voor verhelderign de Forum regels.

UTFF : Use The Fucking Faq, dat betekent dat je de forum help functie, ook wel "Faq" genoemd.

ROFL : Rolling On The Floor Laughing, een user post dit vaak als hij iets grappig vind.

ROFLMAOPIMP : Rolling On The Floor Laughing My Ass Off Pissing In My Pants, een verlenging op het bovenstaande.

IMHO : In My Humble Opinion.

idd : Inderdaad

icm : In combinatie met

GVD : Godverdomme

NOOB : Iemand die niet erg veel van iets afweet, ookwel "domme newbie" genoemd.

NEWBIE : Nieuwkomer

BEUNHAAS : Botterik, iemand die alles lomp doet. Hier komt vaak lassen en slijpen bij voor.

HAK EN ZAAG TUNING : Heel erg lomp / niet uit kijkend tunen.

OID : of iets dergelijks

IIG : In ieder geval

RTFM: Read The Fucking Manual, lees eerst de handleiding

TERMEN

Afrikaanse Opvoerdansen : Kortom gezegd, Hopeloos op z'n Beunhaans Tunen.

Kut Newbie : Een nieuweling die zich niet netjes gedraagt / zich niet aan de regels houd

Zen tuning : Zonder pakkingen werken = sneller en dat soort dingen


Heb je toe- of aanvoegingen? brand maar los
OA THNX to Luc voor de basis van de deze FAQ