Even een schopje. Het was er maar steeds niet van gekomen, maar mijn Tomos ging steeds slechter rijden, dus ben ik er vanmorgen maar onder gedoken (in mijn onverwarmde schuur, brrr). Het optrekken was nu namelijk nog slechter geworden, een helling op rijden een nagenoeg onmogelijke opgave en hij had vergeleken met voorgaande jaren wel heel erg last van de kou. En tijdens het rijden hoorde je een constant brrrrr-geluid, wat niet overging als de motor eenmaal warm was.
Dus de uitlaat eraf gehaald en de cilinderkop, en een beetje met een sleutelvijltje in de uitlaatpoort rondpoeren. Ik had eigenlijk verwacht dat er dikke zwarte brokken uit zouden komen, maar dat viel tegen. Een paar zwarte vlokjes, meer niet. Voor de zekerheid maar even een versie bougie ingedraaid en alles weer teruggezet, maar ik verwachtte er weinig van.
Totdat ik 'm startte. Hij startte ineens veel beter, trok harder op, de topsnelheid lag aanzienlijk hoger (hiervoor kwam hij volgens mij met moeite boven de 20) en dat gekke brrr-geluid was ook ineens weg.
Dus aan jullie hartelijk dank voor de tips, ook de tips die ik via PM binnenkreeg.