Pagina 1 van 1

Hoe weet ik dat mijn sproeier goed is@wiki

Geplaatst: 27 jan 2006 22:00
door poekelen
Uitleg carburateur
In elke carburateur zit een sproeier of meerder sproeiers. Zo hebt de choke sproeier (bepaald hoeveel benzine er de *motor in gaat met choken)
en de stationair sproeier. Bepaald hoeveel benzine met het stationaire toerentallen naar de cilinder gaan. En je heb de hoofdsproeier (Die bepaald het eindelijk mengsel als je gas geeft. Nieuwere tomossen hebben tegenwoordig bijna allemaal een Dell orto SHA carburateur.
Je heb er verschillende grootes van. De tomos snor heeft standaard een SHA 12/9 en de brom versie SHA 14/12, zo heb je nog 15/15 en 16/16
De grote bepaald het hoeveelheid mengsel dat tegelijk naar de cilinder kan. Het heeft echt weining zin om bijvoorbeeld een SHA 16/16 op een standaard snor te zetten. Een snor cilinder heeft een beperkte inlaat waardoor het mengsel minder snel naar de cilinder kan.
De grote heeft te maken met je cilinder. Als je cilinder dus hoogtoerig is wilt ie ook meer benzine om te kunnen presteren. Zet je dan een te klein carburateur op dan gaat ten eerste je prestaties naar beneden, maar ook de cilinder word dan te warm. Het benzine mengsel draagt ook bij bij de koeling van de cilinder en daarom is een goed mengsel belangrijk. Naast de nieuwe dell orto carburateur is er ook nog een andere type genaamd
encarwie. Deze zit bijvoorbeeld op de tomos A3 (op het oude type blok dus) Waar staat 14/12 voor zou je denken? 14 staat voor 14mm luchtinlaat en 12 staat voor 12mm inlaat naar de cilinder.

Carburateur advies
  • Standaard cilinder - [12/9 en 14/12] eventueel net nog [15/15] (vooral met snelle uitlaat)
  • Airsal 50 cc cilinder - [14/12 en 15/15] voor het maximale [16/16]
  • Snelle 70cc cilinders [15/15] en [16/16]
Hoe kan ik zien of me sproeier goed is?

Je kan dat zien aan de kleur van je bougie, de bougie verteld je of het mengsel goed is, teveel (rijk is) of te weining (arm)

Als je mengsel te rijk is, dan krijg je cilinder teveel benzine en te weining lucht. Het moet dus 50% benzine zijn en 50% lucht. Is je mengsel te arm dan krijg je cilinder teweinig benzine en teveel lucht. Dit is dus slecht voor je cilinder, je cilinder word daardoor warmer en je hebt dat kans op warmlopers of zelf een vastloper. Aan de volgende ken merken kan je zien of je mengsel goed is
  • Zwart en nattig - Je sproeier is te groot monteer dan een kleinere sproeier

  • Koffiebruinmetwit - Je hebt het goede mengsel

  • Grijsachtigdroogwit - Je sproeier is veelste klein dus monteer snel een grotere

Let op met een kleinere sproeier moet je niet meer gaan rijden wegens de moterschade die je hiermee kan oplopen


Eerst was je mengsel goed en nou eens niet meer, wat raar?

Het kan voorkomen dat je mengsel eerst nog goed was en daarna eens niet meer. Het kan door de volgende dingen komen
  • Je luchtfilter is vuil, de carburateur krijgt dus minder lucht waardoor je mengsel nou te arm is (schoonmaken dus of vervangen)
  • Je mengsel is ineens arm omdat je een snellere setup hebt gemonteerd. De cilinder wil immers ook meer benzine (grotere sproeier dus monteren)
  • Je bougie vonkt goed, maar er komt geen benzine naar je carburateur. (Misschien ben je vergeten je kraantje open te doen, of de benzine leiding is verstopt of carburateur of sproeier verstopt of vlotter blijft hangen. Of er geen of weining onderdruk in de cilinder, dan de pakkingen naar kijken, eventueel benzineslang vervangen of sproeier+ carburateur schoon maken)
  • Carburateur stroomt over(Dit komt omdat je vlotter blijft hangen, maak schoon en controleer op werking of des noods vervang onderdelen)
  • Je mengsel is te arm, het kan ook komen dat je luchfilter teveel lucht door laat (Dus grotere sproeier monteren)
  • Als je tomos standaard is en je monteerd een powerfilter moet je altijd een grotere sproeier monteren