Pagina 1 van 4
Airsal 70cc
Geplaatst: 14 apr 2012 00:54
door Speedy007
Beste Forumleden,
Aangezien mijn Tomos met de standaard ei-cilinder maar niet boven de 45km/u wilt komen, zelfs als er een Techno Bullet uitlaat onderzit, en het achtertandwiel kleiner. Heb ik toch besloten om er een andere Cilinder op te zetten, en dan wel de 70cc versie. Echter valt het mij op dat ze overal zonder Cilinderkop worden geleverd, en ik vroeg me dus af of ik mijn cilinderkop van de ei-cilinder kon gebruiken.
Als dit niet mogelijk is, vraag ik me ook af waar ik dan de juiste Cilinderkop kan krijgen. Ik heb begrepen dat de sproeier ook groter moet, waarschijnlijk weten jullie wel welke maat sproeier het beste werkt op een 70cc Airsal. Ik begrijp dat als de nieuwe cilinder erop zit, dat deze dan eerst ingereden moet worden voordat je er volgas mee kan gaan scheuren. Ik weet alleen niet hoe je het inrijden het beste kan doen, en voor hoeveel kilometers je dit aan moet houden. Hopelijk kunnen jullie mij hier wat meer duidelijkheid over geven.
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 14 apr 2012 01:10
door buitertje
deze kop past er als het goed is op
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=6466
en ze zeggen altijd 500 tot 1000 km inrijden maar als je gewoon een week rustig rijd(niet volgas) dan gaat het denk ik wel goed maar dat weet ik niet zeker (corigeer me als het fout is) eb sproeier is verschillend ik heb zelf 74 maar heb een 16/16 delorto carb met techigas next maar dat kan bij elke setup weer anders zijn dat is gewoon testen
mvg brian
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 14 apr 2012 01:34
door Speedy007
Bedankt voor de informatie en hulp!
Ik wil namelijk niet mijn 1e cilindertje de soep inrijden, en de sproeier zal bij mij dan ongeveer 72-74 moeten zijn, aangezien ik de originele carburateur zelf heb uitgeboord tot 15/15mm inclusief spruitstuk 15mm...En Airsal is een allumilium cilinder en zover ik heb gehoord zijn ze best gevoelig, dus ik denk dat ik 500km rustig aandoe, en pas als hij echt goed warm is de gas af en toe even opentrek. Zou het kwaad kunnen om tijdens de eerste 500km wat extra olie bij de benzine te doen? Om zo de kans op een vastloper kleiner te maken..
Edit: Ik zie dat de Cilinderkop die je door hebt gelinkt 65cc is, past dat zonder problemen op de 70cc Airsal versie?
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 14 apr 2012 07:42
door Joren
70cc voor tomos is altijd 65 echte cc, dus die kop past gewoon.
Wat inrijden betreft; Extra dopje olie door de tank, goed warmdraaien en niet altijd volgas optrekken. Ook niet meteen kilometers volgas rijden. Voor de rest kan je gewoon scheuren wat je wilt.
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 14 apr 2012 10:26
door Speedy007
Bedankt voor de reactie's en de informatie!
Ik zorg ervoor dat er extra olio aanwezig is, als de nieuwe Cilinder erop zit. Voor de zekerheid rijdt ik eerst een weekje rustig aan, zonder het gas te vaak vol open te trekken, en het lijkt me een slim idee om na die week de snelheid langzaam op te bouwen.
Heeft iemand van jullie ook een idee van de snelheid die ik zal gaan halen?
- Techno Bullet Uitlaat
- 15/15 Carburateur, inclusief 15mm spruitstuk
- Ontgrend luchtfilter
- 72-74 sproeier, hier moet ik nog naar kijken welke het beste zal gaan.
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 14 apr 2012 12:21
door rickert1993
Ik heb :
-15/15
-65cc
-bullet met giannelli
-bromkop
Sproeier is 72 bij mij en ik een bromkop. Met deze set up loopt mn brommer tegen de 80km/u
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 14 apr 2012 15:44
door Speedy007
Rickert,
Op welke manier heb jij je 65cc ingereden? Aangezien ik het zo goed mogelijk wil doen, omdat het mijn 1e 'snelle' cilinder is. En heeft de koppeling ook invloed op de snelheid? Mijn koppeling is namelijk complete vertanding, er zijn dus alleen maar tandwielen aanwezig, en geen ketting of v-snaar.
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 14 apr 2012 15:56
door Speedy007
Ik heb nog een klein vraagje..
Ik zou graag willen weten waarom mijn ei-cilinder die er nou nog opzit, niet boven de 45km/u uitkomt. De uitlaat is namelijk al aangepast en de Carburateur ook, en het is een 2 Speed trouwens. En wat is nou eigenlijk het verschil tussen een normale cilinder en een ei-cilinder...
En heeft de ei-cilinder tegenover een normale cilinder ook nog zijn voordelen? Of alleen maar nadelen?
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 14 apr 2012 16:20
door TheStealthSpy
Ik heb mijn 65cc Airsal 200 km ingereden en op deze manier:
0-30 km = Niet harder dan 30 km/u.
30-100 km = Iets harder optrekken en 35 km/u rijden.
100-200 km= Hard optrekken en je mag op topsnelheid rijden, alleen nog niet te lang.
200 km = Inrijden klaar.
De koppeling slijt erg hard met een 65cc. Zeker als je veel rijdt.
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 14 apr 2012 16:23
door Speedy007
Bedankt voor het inrij schema, hij komt er volgende op te zitten en ik laat jullie zeker weten hoe hij rijdt! Enige tips zijn nog altijd welkom.
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 14 apr 2012 17:40
door Pascal
Dopje olie er door doen en gewoon knallen. Zo heb ik meerdere cilinders "ingereden" en gaat gewoon prima. Inrijden is alleen om het rauwe er af te halen, maar wat denk je dat hij de eerste 10 seconden al doet bij stationair? Plus dat het een alu cilinder is en die nicaseal wand is kneitershard. Gaat je écht niet kapot.
Plus voor al jullie inrijders, ooit een sprinter zien inrijden?
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 14 apr 2012 23:58
door Borcheld11
70cc voor tomos is altijd 65 echte cc, dus die kop past gewoon.
Wat inrijden betreft; Extra dopje olie door de tank, goed warmdraaien en niet altijd volgas optrekken. Ook niet meteen kilometers volgas rijden. Voor de rest kan je gewoon scheuren wat je wilt.
70cc is toch gewoon 70 cc
Alleen de boring van de 70cc cilinder en 65cc kop zijn het zelfde.
: 44 mm
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 15 apr 2012 09:37
door 15melvin15
Dopje olie er door doen en gewoon knallen. Zo heb ik meerdere cilinders "ingereden" en gaat gewoon prima. Inrijden is alleen om het rauwe er af te halen, maar wat denk je dat hij de eerste 10 seconden al doet bij stationair? Plus dat het een alu cilinder is en die nicaseal wand is kneitershard. Gaat je écht niet kapot.
Plus voor al jullie inrijders, ooit een sprinter zien inrijden?
Ooit een sprinter blokje 1000km zien rijden?
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 15 apr 2012 11:58
door TheStealthSpy
70cc voor tomos is altijd 65 echte cc, dus die kop past gewoon.
Wat inrijden betreft; Extra dopje olie door de tank, goed warmdraaien en niet altijd volgas optrekken. Ook niet meteen kilometers volgas rijden. Voor de rest kan je gewoon scheuren wat je wilt.
70cc is toch gewoon 70 cc
Alleen de boring van de 70cc cilinder en 65cc kop zijn het zelfde.
: 44 mm
Tomos heeft slechts vier 70cc cilinders: Airsal, DMP, Maxwell en Parmakit. Airsal, DMP en Maxwell zijn eigenlijk 65cc met een boring van 44mm. De Parmakit is 70cc met een 45mm boring.
En over het inrijden: Sommige mensen zijn voor het inrijden en anderen vinden het niet nodig. Ik ben voor het inrijden en waarom dat zo is zal ik nu vertellen. Ik heb ooit een 65cc niet ingereden en toen hapte een zuigerveer in een spoelpoort. Dat zal ik dus niet snel weer doen. Verder is de wand van een nicasilcilinder erg hard, maar de zuigerveren minder. Daardoor kan je zonder in te rijden de zuigerveren beschadigen. De grap is dat de cilinder slijtvast is en dat het daarom ook even duurt voordat de rauwe randjes ervanaf zijn gehaald. Sprinters zijn niet gemaakt om zo lang mogelijk mee te gaan, maar om prestaties te leveren. Dat is nogal een verschil.
Verder zeg ik niet dat inrijden verplicht is, maar naar mijn mening kan je beter altijd het zekere voor het onzekere nemen.
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 15 apr 2012 16:24
door Joren
Jongens leer het nou eens, inrijden is de grootste bullshit ooit!
Ja, je moet niet meteen volgas wegrijden met een nieuwe cilinder.
Gewoon extra dopje olie, altijd goed warmdraaien/rijden en voor de rest kan je gewoon knallen.
Als toevallig je cilinder vastloopt omdat je niet hebt "ingereden" ligt dat aan je afstelkunsten, of gewoon omdat de poorten slecht waren afgewerkt.
Zeker met een gebevelde cilinder hoef je niet in te rijden.
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 16 apr 2012 15:07
door 15melvin15
Die slechte afwerking haal je eruit door inrijden.
Ik had zelf gewoon 1 brandstoftankje ingereden en daarna nog de eerste tijd eerst goed warm laten worden voordat ik volgas gaf.
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 17 apr 2012 16:36
door Speedy007
Ik zie dat de 65cc Airsal een Membraam heeft, maar hoe werkt dat dan met mijn spruitstuk? Of moet ik dan een nieuwe Carburateur aanschaffen? Zo ja, welke zal dan het beste bij de 65cc Airsal passen voor de uiterste prestaties?
Verder vroeg ik me nog af wat ik verder nog kan aanschaffen om het uiterste uit het cilindertje te halen.
- Welke luchtfilter zou er het beste bijpassen?
- Wat is de beste tandwielverhouding voor topsnelheid?
Ook heb ik nog een paar andere dingen waar ik nog antwoord naar zoek. Ik heb deze Tomos namelijk 1,5 jaar geleden van iemand overgekocht, toen ik de koppeling na ging kijken na een weekje rijden kwam ik voor een groot raadsel te staan. Er was namelijk geen ketting aanwezig zoals in de meeste Tomos koppelingen, alles was complete vertanding. Ook ziet het er niet naar uit dat dit al zo was, aangezien er onderdelen in zitten die je echt niet terugvindt in een normale Tomos. Ik vraag me dus af wat deze Tomos heeft doorgemaakt, en wat eraan veranderd is...En waarom is het veranderd...
Het gewicht van de Tomos is ook veel meer als een orginele Tomos van hetzelfde type...Er is dus zeker wel het een en ander aan veranderd, dit is ook aan het rijgedrag te merken....Hopelijk kunnen jullie mij hier wat meer duidelijkheid over brengen.
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 17 apr 2012 16:47
door rickert1993
Het membraam past als het goed is zowel op de spruitstuk als op de cilinder. Dus hoef je geen nieuwe carburateur te kopen.
Luchfilter moet je zelf ff kijken wat je het fijnste vind. Ik heb zelf een powerfilter voor het geluid, maar je kunt ook een standaard luchtfilter openboren zodat er meer lucht in de cilinder komt.
TWV zou ik 26/22 of 26/24 nemen, ander heb je denk ik veels te veel overtoeren
Maak een foto van de binnenkant van je blok. Lijkt me sterk dat er geen ketting in zit. Of het kan zijn dat het komt doordat je een one speed blok hebt, maar daar weet ik weinig vanaf
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 17 apr 2012 22:09
door Speedy007
Het is een 2 Speed blok
Zodra de koppeling weer een keer onderhouden moet worden, dan zorg ik voor een foto! Wel is het zo dat de Tomos soms in een vrije stand staat, ik kan dan gas geven maar er is geen overbrenging op de koppeling de cilinder gaat dan namelijk ook extreem hoog in toeren...Als ik dan een beetje ren met het gas een klein stukje open dan pakt hij hem soms weer op.
Re: Airsal 70cc
Geplaatst: 18 apr 2012 15:44
door Speedy007
Beste Forummers,
Ik zit met een klein probleempje met de ontsteking, deze loopt namelijk constant uit de afstelling. Ik heb er samen met mij Pa naar gekeken en die zegt dat de 2 contactpuntjes erg versleten zijn en constant teruglopen uit de afstelling. Om te kijken of dit het geval was hebben we de ontsteking goed afgesteld, en ben toen een eindje gaan rijden. Toen ik terugreedt begon het weer, hij sloeg bij het stoplicht namelijk af....en bleef totaal niet meer stationair lopen als ik geen gas gaf. Eenmaal thuis aangekomen zijn we gaan kijken naar de stand van de contactpuntjes en deze waren inderdaad compleet uit de afstelling gelopen.
Nu vroeg ik me af of dit probleem simpel op te lossen valt door er nieuwe contactpunten in te zetten..Of speelt er meer dan alleen versleten contactpunten? Hopelijk kunnen jullie hierbij verder helpen, ik ben namelijk nog niet zolang in de Tomos-scene om het zomaar even te zeggen

Er valt voor mij dus nog genoeg te leren over de Tomos.
