Pagina 1 van 1
Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 24 apr 2012 15:44
door Borcheld11
Hey ik vroeg mij af of het omlaag halen van de inlaatkanalen nut heeft?
en hoeveel nut/betere prestaties
Bij oudere brom tomos cilinders zijn de poorten we lager.
tegen over de nieuwere cilinders (snor en brom)
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 24 apr 2012 15:50
door Alex..
zal wel wat schelen in gasreactie als ik dat zo logisch beredeneer.
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 24 apr 2012 15:52
door Borcheld11
Lijkt me eigenlijk ook wel een beetje logisch, maar tomos heeft nu membranen op de cilinders.
miss dat het dan geen nut meer heeft?
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 24 apr 2012 16:23
door Alex..
Lijkt me eigenlijk ook wel een beetje logisch, maar tomos heeft nu membranen op de cilinders.
miss dat het dan geen nut meer heeft?
oh de een is zuiger gestuurd en ander membraan ?
dat zou ik niet gaan kloten
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 24 apr 2012 16:31
door Borcheld11
Ik heb zelf membraan gestuurd, maar de oudere brommers A3 enzo hadden toch geen membranen maar blijkbaar wel lagere inlaatkanalen als het een brom was? ik denk zelf dat het wel meer prestaties geeft om lagere inlaatkanalen te hebben (maar weet het niet zeker miss dat iemand er meer over weet). maar het kan zijn dat tomos nu dezelfde cilinders heeft voor goedkopere producties (maar 1 cilinder is goedkoper te maken dan 2 modellen) of dat het geen/bijna verschil is met prestaties omdat een lagere inlaatkanaal alleen nut heeft bij zuigergestuurd en niet bij membraanversie?
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 24 apr 2012 17:21
door MichielWolthaus
De cilinder hierboven zijn beide membraam cilinders even voor de duidelijkheid.
De cilinders die zuigergestuurd zijn hebben spruitstukken die met 2 boutjes vast zitten.
Voor de rest heb ik geen ervaring met het vergroten van de inlaatpoort.
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 24 apr 2012 17:38
door Borcheld11
ow mooi, weer wat geleerd
maar denk toch dat ik de inlaatpoort omlaag ga vijlen van het cilindertje wat ik hier heb liggen,
want ik denk niet dat het kan schaden.
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 02 mei 2012 20:42
door Borcheld11
Weer even een update.
Ik heb de kanalen net zo laag geveild als de poorten zelf. Hier een tussen foto, eind resultaat heb ik niet opgenomen.
btw ik was bang dat het een overkill was en dat de kanalen er zaten voor tegen druk, maar ik denk nu eigenlijk dat het niks uit maakt want membraan sluit als de zuiger omhoog gaat. heb ook het membraan wat verbogen (de haakjes?) zodat hij verder open kan > meer mengsel
En van de uitlaatpoort post ik ook maar even, (nog niet afgewerkt op de foto)
van 20 mm naar 25 mm breed gegaan en van 11 mm naar 13 mm hoog.
morgen even uittesten.
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 02 mei 2012 23:27
door MichielWolthaus
Ik verwacht niet dat je uitlaat nog fatsoenlijk af zal sluiten zo, er is haast geen vlees meer over op die flens.
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 03 mei 2012 15:27
door Borcheld11
uitlaat zit goed vast, Ik heb zo gedaan dat poort precies past op de flens van de uitlaat. heb ook 70cc flens zoals de bromboeren wel eens zeggen. maar door de inlaat/membraan heb ik nu toch wel iets van 3 a 5 km gewonnen.
ik tik nu ergens tegen de 60 aan terwijl hij eerst 54 km/p ging en heb nu ook weer ontgrensd luchtfilter gebruikt inplaats van gaasfilter.
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 03 mei 2012 18:25
door Ingmar.
Dit is wel de meest dramatiche poging tot tunen ooit
!!!
Gooi je cilinder maar weg heb je niks meer aan die inlaat moet je houden zoals hij is.
Aanpassen op jou manier geeft geen prestatie winst
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 03 mei 2012 20:11
door Borcheld11
Waarom zou ik de cil. weg moeten gooien dan.
en het was alleen maar om uit te proberen, want mij leek het dat je dan mengsel makkelijker de cilinder in kreeg.
maja de ''prof'' vind zichzelf heel wat en vergeet dat je ook ergens moet beginnen.
zielig
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 03 mei 2012 20:14
door 15melvin15
Snap jullie beiden, Ingmar die weet precies hoe je het echt goed tuned en dit is dus 1 van de mindere manieren. Maar om een cilinder direct weg te gooien is wel erg zonde, als de cilinder het nog doet is het toch goed?
Toch Ingmar? Als hij kapot draait door dit dan kun je altijd nog een nieuwe cilinder kopen.
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 05 mei 2012 14:29
door Ingmar.
Waarom zou ik de cil. weg moeten gooien dan.
en het was alleen maar om uit te proberen, want mij leek het dat je dan mengsel makkelijker de cilinder in kreeg.
maja de ''prof'' vind zichzelf heel wat en vergeet dat je ook ergens moet beginnen.
zielig
De "prof" haha die vind ik leuk
het verschil van jezelf heel wat vinden en heel wat zijn is heel wat anders
Als je ergens wilt beginnen moet je eens op het internet beginnen en niet in de schuur.
Als je dat dan had gedaan had je vast en zeker tegen gekomen dat de boosters (dat ding wat jij weg gevijlt hebt) omhoog richting de cilinderkop moet spoelen. zoals jij het nu gedaan hebt spoelt het mengsel recht de uitlaat in...
Doei doei vers mengsel.... dus daar heb je helemaal niks aan en je zal er niet harder door gaan.
Je booster moet er eerder zo uitzien:
Dan je uitlaat gewoon je uitlaat recht uitvijlen heeft niet echt zin al die hoeken die je nu in je poort krijgt is niet echt bepaald goed. als je wilt gaan tunen gooi dan tenmiste je vijl in de hoek een haal een dremel of een imitatie hier van.
een goeie uitlaatpoort ziet er eerder zo uit. (de 2 kleine uitlaat poortjes naast de hoofdpoort zijn er bij gemaakt)
Dus voordat je hier komt en iets probeert te typen en iemand zielig noemt moet je eerst een beetje weten waar je over praat.
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 10 mei 2012 20:27
door Ingmar.
En dan nog het leukste !! vol trots nu niet meer reargeren haha!
Re: Het nu van inlaatkanalen.
Geplaatst: 10 mei 2012 21:55
door Borcheld11
Heb op internet niks kunnen vinden wat het nut was,
Op de foto's had ik het alleen grof afgewerkt, nog niet de hoeken afgerond enzov.
Maar mooi dat je het voor mij even hebt uitgelegd. wist ook niet waarvoor het precies voor was.
omdat ik van niemand reactie kreeg. heb ik het maar uitgeprobeerd. het dus geen winst gemaakt met de inlaatkanalen.
maar wel met het membraan en uitlaatpoort ,had volgens mij de uitlaatpoort 0.5 mm meer weg gehaald in de hoogte dan ik met de andere cilinder van mij had gedaan. bedankt ben nu een stuk wijzer geworden!