Pagina 1 van 1

De choke begrenser@wiki

Geplaatst: 27 jan 2006 22:57
door PraatPaal
Een choke begrenzer is een heel makkelijk systeem dat je op O.A. Tomos kunt gebruiken.

De functie van de orginele choke:

De schoke is het schijfje wat je (als je hem gebruikt) voor de lucht inlaat schuift. Wat hier de functie is is dat er minder lucht de carberateur in komt en daardoor het mengsel rijker word.

Orginele choke word gebruikt bij:
Koude start.
Slechte start.
Arme start.
Waarom alleen bij de start? omdat een choke begrenst, je brommer krijgt te weinig lucht na een tijdje. Het susteem wat hiervoor ontwikkeld is is dat bij gasgeven er een veertje is in de carberateur dat het schijfje voor de luchtinlaat wegtrekt. Wanneer dit niet gebeurt word de brommer begrenst en valt hij dood omdat hij net iets te weinig lucht krijgt.

Maar een begrenzer, dat willen sommige toch ?
Dat klopt, daarom kan je van de choke een makkelijke begrenzer maken die voor verschillende dingen te gebruiken is:
Koude start
Slechte start
Arme start
Warmrijden
en tijdelijk begrenzen in geval van rollerbank controle!

Hoe te werk gaan?

De eerste stap van het maken van de choke begrenzer is het demonteren van het schijfje dat voor de inlaat schuift (= de chokeschuif) let op dat je niets sloopt of verliest want alles moet weet terug op zijn plaats.
Wanneer gedemonteerd, moet het gaatje in de schuif vergroot worden met 2mm.
Dus is het gaatje 3mm, moet deze naar 5mm.
Wanneer dit gedaan is word de carberateur weer in elkaar gezet en moet er slechts nog 1 aanpassing gedaan worden.

Wanneer je je choke erop schuift(dus aanzet) en dan gas geeft zie je een veertje dat de chokeschuif voor de inlaat wegtrekt. Dit veertje dien gedemonteerd te worden en je chokebegrenzer is af!

Omgaan met de choke begrenzer:
1Choke erop: Schuif de choke hevel naar beneden en je choke zit erop zoals normaal.
2Choke eraf: Geef gas en trek hierbij het choke heveltje weer omhoog, de chokeschuif schuift dan weer voor je luchtinlaat weg.
3Warmrijden: Zet de choke erop(zie1) en blijf er even mee rijden, voel aan je voorbocht van je uitlaat, is deze goed warm is dan kan je stap 2 volgen.
4Begrenzen: Word je bv. aangehouden en moet je volgen of rij je recht op een rollerbankcontrole af? Schakel dan stap 1 in en laat de brommer met choke erop op de rollerbank zetten, je brommer zal inhouden door het tekort aan lucht hierdoor scoor je minder KW en wanneer opgevoert een lagere of geen boete!
5Choke start: Schakel de choke in(zie1) start je brommer en wacht heel even, schakel daarna de choke meteen weer uit (zie2). Valt je brommer uit? Probeer dan nog een keer een chokestart en daarna 3(warmrijden met de choke)

Klik hier voor dezelfde F.A.Q. mét foto's