Pagina 1 van 1

oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 06 aug 2012 06:17
door inzane19
Beste tomos rijders.

Mijn vriendin heeft een tomos revival waarvan het blok compleet vast is gelopen na een crash.
Dit blok was een snor a52 met electra start en olie pompje.

Ik wou deze brommer voor haar maken dus heb een ander blok gezocht maat kon niet zo 123 dit blok vinden.
Toen heb ik van iemand een blok gekocht (hij zei dat het een a52 was) en deze mee genomen.
Vandaag zijn we er mee bezig geweest en kwamen we er achter dat het niet hetzelfde blok was. Echter waren de ophang punten en de ketting tandwiel hetzelfde dus waarom niet :)
Nou zit ik alleen met een paar vraagjes:
De oliepomp kan niet op dit blok omdat er geen bevestigings mogelijkheid op zit maar is het mogelijk om een oliepomp buiten te bevestigen en en deze met electra te laten werken?
De chrome buis uit de kop kunnen we vervangen voor de geen met het olie schroef gat.


Uit het oude blok komen 3 draadjes:
1 bobine
1 dc
1 ac
(Als ik het goed heb)
Maar het nieuwe blok heeft maar 2 draden en dus vroeg ik me af of dat ac of dc is.
Maar mijn vraag is waarvoor zit er ac op de brommer en waarom dc.
Kan ik dc laten vervallen als er geen accu meer in zit of zit er meer op gelijkspanning?
En als ik ze nou allebei nodig heb, moet ik dan met een gelijkrichter gaan werken om de accu op te laten?

Verder hebben we vrij weinig gedaan aan de brommer alleen het blok dus de rest is nog in tact en orgineel.

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 06 aug 2012 15:09
door Ping
Het blok wat je nu gekocht hebt , is neem ik aan een blok zonder punt in de linker carterdeksel bij de ontsteking.
Deze zijn de oudere type blokken , toen had je nog geen oliepomp op de Tomos.
De oliepomp is geen ramp . je kan de benzine gewoon 1: 50 mixen met de olie en in de
benzinetank doen. Oftewel brommermix tanken.

De Drie draden die je gewend bent is omdat er een accu opgeladen moet worden.
Bij de tweedraads is rood ontsteking en geel de verlichting.
Je heb nu een 3 polige spanningsregelaar nodig ipv een 4 polige.

Kan je niet beter het blok terug brengen en een geschikte blok met 3 draads ontsteking zoeken ?
Anders kan je ook alleen de ontsteking vervangen voor een 3 draads , bijv als je jouw oude nog hebt,
kan je die over zetten, met vliegwiel erbij.

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 06 aug 2012 18:21
door inzane19
Okey maar wat voor type blok is dat dan :S er staat geen type nummer op namelijk. Ja alleen op de kop geeft ie a5 aan.

Maar mijn vraag: is er geen mogelijkheid om een soort electra pompje te maken die er zelf olie in druppelt?
Het orginele olie systeem heb ik nog maar ik wil dat ding t liefst op euro95 laten rijden.

Van die 3draads snap ik niet helemaal aangezien ik nog niet weet wat de draden doen die er nu op zitten. Geven ze dc af of ac?

En ja ik wil er wel een nieuw type a52 op zetten maar dat ding is amper te vinden :( dus ja als iemand iets weet hoor ik het graag maar vooralsnog gaan we met het huidoge blok verder.

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 06 aug 2012 18:36
door Ping
elektro pomp zou gaan als je hem weet te doseren zodat je uikomt op de juiste mengverhouding.
Geel is AC
wit/rood is DC

je kan met euro 95/98 blijven rijden , maar dan moet je zelf olie toevoegen en mixen :wink:

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 06 aug 2012 21:21
door inzane19
Uhm... sorry dat ik het zeg maar ik krijg steeds gedeeltelijke antwoorden op me vragen...

Wat voor type blok is dit nou?
Is electrisch mengsmeren mogelijk ( ja dus ) maar weten jullie hoe?
Is de brommer ac en alleen de accu dc? Of zijn er componenten die op ac en of dc werken en zo ja welke?
En als ik dan alleen de dynamo overzet en dus 3 draden uit een oud blok krijg werkt dat dan gelijk? of moet er nog meer vervangen worden?

En als we dan toch met het vragen rondje bezig zijn: Weet iemand waar ik een 2de hands a52 tomos blok kan kopen met punt ( incl electr start en olie pomp.

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 06 aug 2012 22:03
door shadowranger
Kun je niet de bruikbare spullen van dat andere blok overzetten en je oude blok gebruiken met de punt t.b.v. het oliepompje en startmotor e.d.? Let wel dat de Revival 2 typen blokken heeft en jij misschien een zgn. "Powerblok" hebt met grotere spoelpoorten. Om dat zeker te weten moet de cilinder eraf (aangezien die toch gecrashed is). Rest vor mij de vraag hoe een motor kan vastlopen na een crash (of is de crash een gevolg van de vastloper?)

Begrijp goed dat informatie over wat er precies kapot is, begeleid met foto's vaak meer zegt dat 1000 woorden. Dan kunnen we je ook wat gerichter antwoorden.

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 06 aug 2012 23:04
door inzane19
Het gaat niet zo zeer om het oude blok want dat is gewoon zo goed als stuk. Er is metaal in de ruimte van de krukas gekomen na een crash. Ook zijn de cylinder pennen helemaal naar de klote. 3 er van krijgen we er uit maar 1 zit muurvast (beto en muur)
De punt in het oude blok zit in het midden en dat is nou net het stuk wat niet meer bruikbaar is.
Maakt echter niet uit maar ik zoek naar alternatieven dus vandaar mijn vragen ;)

Het gaat overigens om een snor blokje he ;)
Het nieuwe blok heeft ook zo een centebakje in het midden

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 06 aug 2012 23:54
door Ping
zoiets ? :

A5

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 07 aug 2012 00:03
door inzane19
Uh bijna haha dit blok loopt 90 en het gaat maar om een revival snor :D

Maar ik heb al zoveel blok types voorbij zien komen maar het enigste wat ik weet is dat het oude een a52 is maar die gene op marktplaats zegt nu dat het een a5 is...

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 07 aug 2012 00:21
door Ping
Bel deze persoon eens en vertel duidelijk wat je zoekt.
Hij woont in Den Haag , en is een zeer geschikte betrouwbare verkoper.

Den Haag

Als je naar de derde foto kijkt , dan is het middelste blok wat jij zoekt.

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 07 aug 2012 07:09
door inzane19
Ik heb de beste man even een mailtje gestuurd (ivm nachtdienst) maar aangezien het (denk ik) een handelaar is denk ik dat ik zowieso verlies draai. Dus of ik het doe hangt af van de prijs met inruil van het huidige blok.

Dus daarom terug naar de huidige vragen :)

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 07 aug 2012 14:53
door Ping
Verlies ongetwijfeld,
maar je koopt bij hem geen bullshit.

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 07 aug 2012 15:48
door Ping
Uhm... sorry dat ik het zeg maar ik krijg steeds gedeeltelijke antwoorden op me vragen...

Wat voor type blok is dit nou?
Is electrisch mengsmeren mogelijk ( ja dus ) maar weten jullie hoe?
Is de brommer ac en alleen de accu dc? Of zijn er componenten die op ac en of dc werken en zo ja welke?
En als ik dan alleen de dynamo overzet en dus 3 draden uit een oud blok krijg werkt dat dan gelijk? of moet er nog meer vervangen worden?

En als we dan toch met het vragen rondje bezig zijn: Weet iemand waar ik een 2de hands a52 tomos blok kan kopen met punt ( incl electr start en olie pomp.
Het realiseren van de elektrische oliepomp vereist een hoop research ivm het tot stand komen
van de juiste dosering , je wilt immers een 1: 50 mix verkrijgen.
Daarbij is het maar de vraag hoe betrouwbaar de installatie is op den lange duur,
als het systeem niet meer werkt zonder dat je er erg in hebt , dan krijg je een warmloper / vastloper
door gebrek aan olie.

Dus dit verhaal zou ik uit mijn hoofd zetten en terug gaan naar of het origineel ,
Dan kan je een andere linkerkap op zetten en de oliepomp werkende maken.
of lekker een aftapkraan aan je olietank maken en een maatbeker onder je zadel meenemen.

Ja de brommer is AC accu is DC ... .De Tomos is dus een echte Hardrocker :mrgreen:
Ja je kan er een andere ontsteking in zetten , maar dan wel met de bijbehorende vliegwiel.


Al met al .... Maak je dus ook op deze manier veel verlies als je dit wilt ombouwen,
heb je er een hoop werk aan en staat je brommer langer stil.
dus kan je net zo goed een goeie deal maken met Fred waarvan ik je de link heb laten zien.

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 07 aug 2012 19:41
door inzane19
Ok een nieuw blok gaat het denk ik niet worden want hij vraagt 125 zonder inruil oude blok.

Oliepomp klinkt idd verkeerd dus dat is geen goed idee.

Die dynamo ga ik denk ik wel aanpassen.

Op het oude blok zit deze: Afbeelding

En het blok wat ik nu heb is deze Afbeelding

Kan ik dit gewoon omzetten? Wat is het vliegwiel eigenlijk? Dat is die bovenkant van die dynamo toch?

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 07 aug 2012 20:00
door Ping
Ok een nieuw blok gaat het denk ik niet worden want hij vraagt 125 zonder inruil oude blok.

Oliepomp klinkt idd verkeerd dus dat is geen goed idee.

Die dynamo ga ik denk ik wel aanpassen.

Op het oude blok zit deze: Afbeelding
Vliegwiel met startkrans voor de startkrans voor de startmotor

En het blok wat ik nu heb is deze Afbeelding
Contactpuntonsteking met vliegwiel afkomstig van oude type blok

Kan ik dit gewoon omzetten? Wat is het vliegwiel eigenlijk? Dat is die bovenkant van die dynamo toch?
Ik zou zeggen ..STOP ...
Verkoop dit blok en ga op zoek naar het complete blok wat je WEL nodig hebt.
Desnoods rij je even met dit blok tot je genoeg gespaard hebt om het goeie blok te kunnen kopen.

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 07 aug 2012 21:26
door inzane19
Stop ken ik niet dus als je het me gewoon kan vertellen dan komt dat wel goed ;) het motor blok is ook al vernieuwd dus ik ben biet zomaar een hobby bob :)

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 07 aug 2012 21:54
door Ping
Als ik op zo'n projekt als deze het volgende lees :
Die dynamo ga ik denk ik wel aanpassen.
Kan ik dit gewoon omzetten?
Wat is het vliegwiel eigenlijk? Dat is die bovenkant van die dynamo toch?
Dan :
1 - ga ik geen uren zitten typen om het projekt van begin tot eind te begeleiden
Het meeste is immers door middel vd zoekfuncties te vinden op het internet.

2- Als je dit soort vragen al gaat stellen , dan weet je duidelijk niet waar je aan begint.

3- met een paar knaken er tegenaan gooien ben je gewoon klaar !

Niet om jou aan te vallen , of te beledigen of wat dan ook.
Maar bespaar jezelf gewoon een hoop ellende en volg mijn raad op :wink:

Re: oliepomp en bedrading vraag

Geplaatst: 07 aug 2012 22:08
door inzane19
Nogmaals ik doe niet zomaar iets ;)

Maar goed ik zoek het zelf wel uit.

Bedankt voor de reacties