Pagina 1 van 1

Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 22 sep 2012 17:42
door SanderSbare31
Welke Tomos model heb je? S25
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Altijd
Wat is het probleem? zie tekst
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? alleen een andere uitlaat, hetzelfde als een standaard alleen dan met een grotere omtrek/inhoud

Hallo allemaal!

ik ben nieuw op dit forum, ik wou dit bericht bij opvoeren plaatsen maar dat kan op de een of andere manier niet..
mijn vraag was of mijn tomos sneller zou lopen als ik mijn spruitstuk ontgrensd en dan een 15mm carb er op zet?
of moet ik er dan ook een brom kop op zetten om sneller te gaan, en moet ik dan nog meer dingen veranderen?

alvast bedankt voor jullie help en sorry als het een domme vraag is maar ben nog niet zo handig!

Gr. Sander

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 22 sep 2012 18:00
door homoetje
Of hij sneller gaat met een 15mm weet ik niet zeker, maar ik weet wel dat ie harder gaat optrekken. Ook raad ik je aan om je onsteking op bromstand te zetten en zowiezo een bromkop erop. Met een brom kop trekt hij beter, en met een gevlakte kop/ puch HD kop erop trekt hij nog beter

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 22 sep 2012 19:04
door SanderSbare31
en hoe zet ik mijn ontsteking op bromstand? en mijn bromkop bedoel je zuiger en cilinder?

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 22 sep 2012 19:16
door homoetje
Onsteking op brom stand zetten dan moet je de kickstarterkap eraf halen en daar zit je vliegwiel onder, deze moet je losmaken doormiddel van een zuigerstop en een vliegwieltrekker en dan de grondplaat verschuiven naar bromstand. Staat geloof ik ook in de wiki ergens. En met bromkop bedoel ik een cilinderkop van een brom tomos, dus een geel kenteken. Ook kan je eventueel een bromzuiger er in doen om de boel af te maken, maar dat is niet echt nodig.

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 23 sep 2012 10:52
door Borcheld11
Zou ook een bromzuiger monteren. kost op het internet geloof ik maar 15 euro
ofzo en het helpt zeker wel in trekkracht.

Gr

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 23 sep 2012 13:22
door SanderSbare31
okee dankjewel! dus als ik die andere carb erop zet en me spruitstuk ontgrensd en een brom kop plus zuiger er op zet, dan zou ik wel een stuk sneller kunnen rijden en optrekken? en zijn er ook andere tandwielen nodig, dat lees ik hier ook veel op dit forum? en mijn uitlaat is zeg maar hetzelfde als een standaard uitlaat alleen is die groter zeg maar, is dit een goeie uitlaat voor een bromkop?

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 23 sep 2012 14:43
door SanderSbare31
ik las trouwens dat tomos tussen 2000 en 2010 geen bromstand hebben klopt dit? want wat moet ik dan doen om hem op bromstand te zetten?

gr.

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 23 sep 2012 20:11
door shadowranger
Bij modellen met een pick-up unit (zichbaar door de verdikking aan de buitenzijde van het vliegwiel) kunnen niet versteld worden. Tevens kunnen punten-ontstekingen maar op één manier ingesteld worden, namelijk de juiste maten (0.35-0.45mm maximale opening, 1.8-2.0mm voor BDP openen)

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 23 sep 2012 20:53
door SanderSbare31
Volgens mij heb ik geen verdikking bij mijn vliegwiel, dus dan zou afstellen wel mogelijk zijn? Maakt het heel veel verschil als ik mijn ontsteking niet af stel met een brom set up?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 23 sep 2012 22:42
door TheStealthSpy
Waarschijnlijk is de ontsteking dan wel op bromstand te zetten. Ontsteking op bromstand heeft altijd nut.

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 24 sep 2012 17:17
door shadowranger
Je krijgt een betere (vollediger) verbranding van het aangezogen mengsel. Je wint er iets meer kracht door, omdat de zuiger niet vooruit loopt op het verbrandingsproces doordat de ontsteking vrij laat staat in snor. Eea is gedaan om de snelheid te beperken voor snorfietsen. Ook de gasreactie kan war verbeteren en het 4-takten op top verminderen.

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 25 sep 2012 12:32
door SanderSbare31
Door wat geld gebrek kan ik niet de set up halen die ik wil haha,maar als ik mijn spruutstuk ontgrenst en me ontsteking op bromstand zet, kan ik er dan ook al wat meer uithalen? Of moet ik dan nog een grotere carb en andere tandwielen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 25 sep 2012 13:45
door Alex..
groter spruitstuk heeft geen zin als je carburateur dezelfde (kleinere) maat blijft.

bromstand kan altijd

en tandwielen kunnen ook altijd

maar carb en spruitstuk moet je samen/tegelijk groter maken

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 25 sep 2012 15:25
door SanderSbare31
Okee dus een 15 mm carb dan?Denk je dat dat veel scheelt met snelheid en welke twv stel jij voor dan? 26 26?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 25 sep 2012 20:55
door SanderSbare31
Iemand die mij kan helpen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 01 nov 2012 23:41
door SanderSbare31
Nog even een vraagje. Ik probeer mijn spruitstuk begrenzer eruit te halen zoals dat bij de faq beschreven staat. Alleen kan ik de foto's niet zien die er bij staan. Kan iemand mij uitleggen hoe ik die spijker moet ombuigen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 02 nov 2012 14:20
door SanderSbare31
Want die begrenzer zit erg goed vast!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Spruitstuk en carberateur

Geplaatst: 02 nov 2012 15:30
door homoetje
Okee dus een 15 mm carb dan?Denk je dat dat veel scheelt met snelheid en welke twv stel jij voor dan? 26 26?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Zo uit mijn hoofd dacht ik dat een grotere carburateur alleen voor trekkracht helpt, maar dat kan ook anders zijn. 26-26 is een zeer mooie twv voor een combinatie van optrekken en snelheid.