Pagina 1 van 1
65cc cilinder met 14/12 carburateur
Geplaatst: 26 sep 2012 21:01
door stephan
Welke Tomos model heb je?
A3
Wat is het bouwjaar?
2005
Wat is je vraag?
Ik heb nu een 50cc standaard met 14/12 carburateur.
Nu heb ik voorheen een aantal andere brommers gehad, hier heb ik vaak 70cc op gezet in combinatie met een grotere carburateur.
maar omdat ik nu toch niet heel veel geld uit kan en wil geven aan mijn brommer vroeg ik me af of de brommer beter zou lopen
als ik er enkel een 65cc Airsal cilinder op zou doen en de carburateur standaard laat (14/12 Delletje).
Trouwens, zijn de spruitstukken van de brom editie ook begrenst of geld dit enkel voor de snor?
(denk niet dat hij met mijn snelheid nog begrenst is hoor maar vroeg het me af)
Mn tomos loopt nou rond de 60, heb er een Tecno circuit uitlaatje onder hangen.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos?
Koppelingsveren radicaal ingekort

Re: 65cc cilinder met 14/12 carburateur
Geplaatst: 26 sep 2012 21:19
door Alex..
dat kan wel, maar met een 15/15 en 15mm spruitstuk loopt hij nog een stuk beter
Re: 65cc cilinder met 14/12 carburateur
Geplaatst: 26 sep 2012 21:45
door stephan
Ja snap ik maar zoals je kon lezen moet ik een keuze maken

.
Wat verwacht je van een 65cc met 14/12 + Tecno cc
Re: 65cc cilinder met 14/12 carburateur
Geplaatst: 26 sep 2012 22:00
door Alex..
afhankelijk van je tandwiel verhouding een setup die goed zal optrekken maar minder goed zal doortrekken naar een hoge top (carb en uitlaat zijn daar beide niet op gemaakt)
Re: 65cc cilinder met 14/12 carburateur
Geplaatst: 26 sep 2012 22:07
door stephan
Ik zal mijn tandwielverhouding nog even bestuderen.
Top nu rond de 60. Trekt op zich wel goed door voor een 50cc. Neem aan dat wanneer ik op een 14/12 een 65cc cilinder zet de top wel circa 10 km/h hoger ligt en wat harder doortrekt? Wanneer ik de sproeier een stuk rijker afstel.. Zijn mijn verwachtingen juist?
Re: 65cc cilinder met 14/12 carburateur
Geplaatst: 26 sep 2012 22:27
door stephan
Of zal het meer zin hebben de 50cc te behouden en een 15/15 carburateur en spruitstuk erop te plaatsen?
Re: 65cc cilinder met 14/12 carburateur
Geplaatst: 27 sep 2012 00:21
door Alex..
ten eerste, wat wil je bereiken ?
hoe snel wil je gaan?
of wil je juist hard optrekken ?
Re: 65cc cilinder met 14/12 carburateur
Geplaatst: 27 sep 2012 07:47
door stephan
Ik heb geen specifiek doel, wil enkel wat harder optrekken en qua top misschien km of 5 a 10 hoger maar op zich niet noodzakelijk.
Mijn vraag is of ik zal merken dat er een 65cc op zit met een 14/12. Weet dat je met een 15/15 wel degelijk een groot verschil merkt maar weet niet of dit met een standaard carb ook zo is.
Edit: lees ergens dat ik misschien beter gewoon mijn 50cc kop kan behouden en het geld wat ik zou steken in een 65cc kop ga spenderen aan een 15/15 carb en spruitstuk? Ook mogelijk?
Re: 65cc cilinder met 14/12 carburateur
Geplaatst: 27 sep 2012 10:56
door homoetje
Ik heb ook een 14/12 op mn 65cc en het rijd wel goed maar met een 15/15 loopt het wel iets beter. Ook kan je een technigas next op je 50cc zetten met een HD kop en dan tandwielverhouding 26-24 dat trekt nog goed en gaat harder dan met een techno cc.
Re: 65cc cilinder met 14/12 carburateur
Geplaatst: 27 sep 2012 12:57
door stephan
Oke, Wil een 65cc met 50cc kop, dan gebruik ik het geld van een nieuwe 65cc kop voor een 15/15 carb.
edit: kan m later altijd nog vervangen voor een 65cc kop als ik er weer wat aan uit wil geven
Re: 65cc cilinder met 14/12 carburateur
Geplaatst: 01 okt 2012 00:05
door stephan
Nou lekker actief dit forum.... (not)...
Morgen wil ik een 65 cc cilinder kopen.. Deze monteer ik met mijn 50cc kop, en krijgt benzine van mijn
14/12 Dellorto carburateur. Gaat dit lopen of niet?
Re: 65cc cilinder met 14/12 carburateur
Geplaatst: 01 okt 2012 07:40
door Ping
ja ,dat loopt wel ,
dus gelijk monteren en rijden is geen probleem.
( wel even afstellen met de juiste sproeier en minimaal een bougie 6 )
Re: 65cc cilinder met 14/12 carburateur
Geplaatst: 01 okt 2012 09:44
door homoetje
Doe dan maar bougie hittegraad 7 of 8, met 6 word de kans op een warmloper wel groot als je een lang stuk gaat rijden.