Pagina 1 van 2

nog altijd inhouden

Geplaatst: 04 nov 2012 14:12
door goombaaking
Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? -
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds ik hem een jaar geleden heb gehaald
Wat is het probleem? Houd in op top, beetje knetteren, soms breekt hij er een paar seoonde doorheen maar gaat daarna verder protesteren
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? tandwielverhouding 26/26
carb: DO 14/12 sproeier 63
nieuw membraam
nieuwe zuigerveren
nieuwe keering achter tandiel
15mm DO spruitstuk
onsteking op bromstand
techno std uitlaat?? (geen zwanenhals/begrenzers)

snor liep toen ik hem kocht een beetje suf, 31 atw en hield een beetje in op top.

aangezien de winter er weer aankomt, en ik dus de motor weer op stallling wil zetten als het vriest, de tomos maar weer in orde maken.

vorig jaar al ander spruitstuk en tandwiel verhouding naar 26/26, probleem niet opgelost.
omdat hij een jaar heeft stilgestaan maar weer gestript, pakkingen vervangen (kop en voet cillinder, membraam)
nieuw membraam erop, 14/12 carb erop en afgesteld.

Pakt goed en trekt goed, maar als hij tegen zn top aankomt begint die in te houden, het lijkt een beetje op knetteren.
af en toe breekt die er even doorheen maar valt binnen een seconde weer terug

Iemand een mogelijke oplossing?

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 04 nov 2012 20:11
door shadowranger
Sproeir 63 is te groot voor een 14/12 carburateur. Probeer eens ergens rond de 54. Check ook eens op valse lucht bij de aansluitingen carb/ spruitstuk en spruitstuk/ cilinder. Als je motor goed loopt met een sproeier 63 is er echt sprake van valse lucht.

Ontsteking nog op bromstand gezet?

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 05 nov 2012 08:45
door goombaaking
Sproeier 53/54 had ik met de 14/9.

Overal nieuwe pakkingen, nog geen valse lucht kunnen ontdekken. Morgen nogmaals kijken dan.
Met sproeier53 ben ik begonnen pakte voor geen meter op. Had de neiging te smoren.

Staat op bromstand

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 05 nov 2012 19:23
door goombaaking
Net even met deo lopen spuiten, brommer reageerden hier niet op.

Ik weet niet waarom, maar ik verdenk de ontsteking, het is gewoon geen normaal stotteren, het knettert gewoon echt, en snel.

het is eig net als hier op 0.50 en 1.27
http://www.youtube.com/watch?v=T3eqtBoivjU

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 06 nov 2012 09:58
door homoetje
Dat filmpje is van Ziggy hier op het forum. Dat geluid wat je bij hem hoort is omdat hij weinig gas geeft samen met een powerfilter dan hoor je dat. Wat jij bedoeld is is 4takten, en dat kan komen door een te grote sproeier. Dat kan je zien als je de bougie eruit draait. Zwart = te groot, koffie met melk = goed, wit = te klein. Ik zie in 1 van je berichten dat je onsteking al op bromstand staat dus ik gok dat je sproeier te groot is.

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 06 nov 2012 10:35
door goombaaking
Met kleiner sproeier gaat hij smoren en pakt hij totaal niet op
zelfs met 63, als ik hem start en geef vrijwel direct gas, valt hij zowaar uit

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 06 nov 2012 13:23
door pinty
rare vraag, maar heb je hem al ingereden?
Pas na 500km begint hij weer lekker te lopen.

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 06 nov 2012 14:36
door homoetje
Met kleiner sproeier gaat hij smoren en pakt hij totaal niet op
zelfs met 63, als ik hem start en geef vrijwel direct gas, valt hij zowaar uit
Wat voor kleur is de bougie? Bij mij valt hij ook uit als ik gelijk gas geef met deze koude dagen, dat heet 'warm laten draaien voordat je gaat rijden,' dus daaraan kan je niet zien of de sproeier goed is of niet.

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 06 nov 2012 14:45
door goombaaking
Wat inrijden? de zuigerveren?

Niet genoeg gereden voor bougiekleur, nu het nog kan pak ik de motor.
Ga uit op rijeigenschappen, en bougiekleur puur voor controlle, doe ik al jaren, alleen nu met de motor is het laptop eraan en testbank op :D

Warmlopen weet ik, als die warm is pakt die goed op, geen problemen totdat die gaat 4takten.
als ik kleinere sproeier erin draai, pakt die of voor geen meter op, of hij gaat smoren.

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 06 nov 2012 15:38
door homoetje
Niet genoeg gereden voor bougiekleur, nu het nog kan pak ik de motor.
Ga uit op rijeigenschappen, en bougiekleur puur voor controlle, doe ik al jaren, alleen nu met de motor is het laptop eraan en testbank op :D

Warmlopen weet ik, als die warm is pakt die goed op, geen problemen totdat die gaat 4takten.
als ik kleinere sproeier erin draai, pakt die of voor geen meter op, of hij gaat smoren.
Dat het goed loopt wil niet zeggen dat het goed is;) Bougiekleur hoef je niet zo lang voor te rijden hoor, als ik afstel dan rij ik hooguit 2 kilometer en dan zie ik het al. Probeer eens 1 of 2 maten kleinere sproeier.

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 06 nov 2012 15:49
door goombaaking
Klopt, maar als het niet goed rijd, dan is het ook niet goed ;). Bougiekleur vind ik pas spannend als het goed loopt, puur om te controlleren

Ga straks eens 61 proberen, wat ik nog altijd hoog vind.
[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 06 nov 2012 17:12
door goombaaking
Net 61 geprobeerd. Gas pakt pas na seconde,
Teruggesprongen naar 53, om zeker te weten. Idem, heeft de neiging om uit te vallen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 06 nov 2012 18:21
door homoetje
Net 61 geprobeerd. Gas pakt pas na seconde,
Teruggesprongen naar 53, om zeker te weten. Idem, heeft de neiging om uit te vallen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Kijk nu gewoon eventjes wat voor kleur hij is, zoveel moeite is het niet. Wij zijn bereid jou te helpen dus dan kan je ons ook helpen door in nog minder dan een minuut te kijken wat voor kleur de bougie is :) . Wat je nu trouwens hebt gedaan gaat dus niet werken om een stap van 61 naar 53 te gaan, werk in kleine stapjes dus in stapjes van 2 anders kom je er nooit uit.

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 06 nov 2012 18:40
door goombaaking
Moet ik eerst een stuk gaan rijden, doe ik niet voor mijn plezier in dit weer.
Ben naar 53 gegaan om te kijken of ik toch niet helemaal de verkeerde kant op was aant werken ;)

Hoe het er nu voorstaat:

61: pakt pas na een seconde ofzo op, kan hem makkelijk tegenhouden
63: pakt goed op, gaat 4takten

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 07 nov 2012 15:35
door goombaaking
Kan het zijn doordat er een jaar oude peut inzit?

even korte beredenatie: In peut zitten oplosmiddelen, een aantal cruciale verdampt constant. doch blijft de peut langer houdbaar dan een jaar.

Maar, voor dezelfde energie, zal meer peut gebruikt moeten worden, denk aan grotere sproeier omdat die niet lekker loopt.
sproeier word groter, om dezelfde energie te bereiken, het nadeel is, er word ook meer volume/massa in je cillinder gepleurd, en waarschijnlijk kan hij de hoeveelheid in volume/massa niet aan, wat weer resulteerd in 4takten.

Denk ik nu té moeilijk of is het reël o|O

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 07 nov 2012 16:04
door homoetje
Moet ik eerst een stuk gaan rijden, doe ik niet voor mijn plezier in dit weer.
Ben naar 53 gegaan om te kijken of ik toch niet helemaal de verkeerde kant op was aant werken ;)

Hoe het er nu voorstaat:

61: pakt pas na een seconde ofzo op, kan hem makkelijk tegenhouden
63: pakt goed op, gaat 4takten
Zo slecht is het weer nu toch niet :) .
Maar je hebt een hele grote kans dat het tussen de 63 en de 53 zit. Had dan eerder een stap van 4 ofzo gedaan. Zolang je ons de kleur van de bougie niet laat weten kunnen we niks.

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 07 nov 2012 16:05
door shadowranger
Als je zelf al aangeeft dat het mogelijk door oude benzine komt, kun je iig proberen er wat nieuwe in te krijgen en nog eens proberen. Eventueel kun je nadien wat van die oude mixen met nieuwe, dan is het niet meteen weg. Overigens, als de brandstof langere tijd staat, zakt ook de olie weg. Misschien dat dat ook een probleem geeft. Even schudden voor de tijd.

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 07 nov 2012 16:37
door goombaaking
Probleem wat ik bedoel: 61 te arm(komt moeilijk van z'n plaats) 63 te rijk(4takten)

Had de peut afgelaten voordat ik was begonnen met revisie, en goed geschuddeld.

Het weer was zwaar kut hier afgelopen dagenxD

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 07 nov 2012 18:25
door homoetje
Probleem wat ik bedoel: 61 te arm(komt moeilijk van z'n plaats) 63 te rijk(4takten)

Had de peut afgelaten voordat ik was begonnen met revisie, en goed geschuddeld.

Het weer was zwaar kut hier afgelopen dagenxD

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
62 proberen dan he. En ga op de kleur van de bougie af, niet op je gevoel.

Re: nog altijd inhouden

Geplaatst: 26 nov 2012 12:03
door goombaaking
Heb nu een hogedrukkop van dmp. Trekt goed op.
Maar nog steeds een beetje 4takten op top. Sproeier 56. Kleur van bougie is mooi koffie met melk.

Gister vloog m'n uitlaatpakking ertussenuit, en het stotteren op top hield op

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding