Pagina 1 van 1

De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 02 dec 2012 09:14
door C. van Klaveren
Weer een goedendag waarde Tomosrijders,

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de elektriciteit van m`n Tomosje en had ik even te maken met de bedrading en hoe het zit.

Wel …., nu kan ik zeggen dat het geen probleem voor mij is, maar voor een heleboel (beginnende) Tomosrijders is het niet hun sterkste kant. [Dat geeft niet, want ik wist het ook niet, 50jr geleden.]

Er zijn schema`s te vinden in het Faq-archief. Niet verkeerd natuurlijk, die schema`s, maar niet iedereen kan daar makkelijk mee overweg. Om het elektrische gedoe nu wat gebruikvriendelijker te maken heb ik er een kleine foto-reportage over gemaakt. Tenslotte zeggen beelden meer dan vele woorden. De foto`s zijn van mijn eigen Tomosje, maar ik zal ook een foto reportage maken van onze 2e Tomos, die nieuwer is en heeft een elektrische starter aan boord heeft. (Maar dat kost even tijd.)

Om te beginnen maar eerst even de door mij getekende bedrading.
Afbeelding

Het klopt helemaal, doch 2 benamingen kunnen beter.
m.n. Stadslicht = Gedimd licht
Koplamp = Groot licht

Zo, dat staat. En nu naar de foto`s. Om te beginnen maar eerst kijken bij het begin, daar waar de bedrading het carter uit komt. Meestal is het daar een geharrewar en zie je door de bomen het bos niet meer. Voor de duidelijkheid is er bij elk stukje bedrading wat info gezet.

Foto 1 is met bescheiden tekst, maar bij de 2e wordt alles genoemd.
Afbeelding
Afbeelding

Ik kan me zo voorstellen dat het even lastig wordt om het allemaal zo in je op te nemen, dus zijn er ook specifieke foto`s genomen.

Naar stap 2. De spanningsregelaar.

Afbeelding

Het is al in de foto geschreven; het is een stabilisator en GEEN gelijkrichter. Hij houdt gewoon de spanning stabiel op 12V ≈. Alhoewel, ….. het wordt bij meer toeren 14V ≈ en gaat weer terug naar 12V ≈. Maar dat heeft met belasting en stabilisatie te maken.

Vanuit die spanningsregelaar gaan er 3 draden naar het balhoofd, waar zich een knooppunt bevindt.

Afbeelding

Op deze foto zie je in een mantel\slang de 4 afgaande draden (2 gele, 1 zwarte en 1 bruine) en de 3 terug komende draden (2 groene en 1 grijze).
Ook van die 3 terugkomende draden is een fotootje gemaakt.
De 2 groene draden komen ieder van een remhendel vandaan. Even verder worden ze samen gevoegd en gaat de groene draad solo door naar het Remlicht achter.
De grijze draad komt van het stekkertje van de instrumenten verlichting, bij het balhoofd. En van daar, via een stekkertje bij de koplamp, door naar de lichtschakelaar op het stuur.

Woorden zijn niet nodig.
Afbeelding

Uit de kluwen bij het balhoofd haalde ik dit stukje bedrading. En ik wist nog niet waar dat voor zou moeten dienen.

Afbeelding

Aan het eind van dat stukje bedrading zaten deze 2 stekkers.
Afbeelding

Uiteindelijk kwam ik tot de volgende conclusie: Het is een licht aansluiting.
De 2 grijze draden komen en gaan als volgt: 1 komt van de stekker bij de koplamp. De andere gaat naar beneden en is de achterlicht draad.
De bruine en groene die aan elkaar verbonden zijn in de stekker koste enige hoofdbrekens. Dat het de aarde aansluiting is, mag duidelijk zijn. (de bruine)
Maar waarom wordt er een andere kleur (groen) gebruikt als aarde draad ?
Wel, dat heeft met de Toeter te maken.

Afbeelding

De Toeter krijgt rechtstreeks 12V ≈ van de regulateur. (Dus hij staat altijd onder spanning) Om nu de toeter te laten werken, moet je hem verbinden met een aard verbinding. En dat gaat met de drukknop in de lichtschakelaar.

Doch nu komen we aan het probleem van de ontwerpers.
In de lichtschakelaar bevinden zich een aantal draden en die moeten allemaal een andere kleur hebben. (Anders kom je er nooit uit.)
Op de Toeter moet een bruine draad zitten, voor de aarde verbinding (zei het geschakeld). En die loopt naar de lichtschakelaar \drukker en die was bruin. Maar dan zal er ook een aarde draad naar de schakelaar toe moeten komen (die niet bruin mocht zijn), anders zal de Toeter nooit werken. Welnu, er moest ergens kort bij, een aarde draad opgepikt worden en dat is de niet altijd in gebruik zijnde instrumenten aansluiting geworden. [Zo zit dat.]

Na even de zijstap naar de Toeter gaan we weer verder, waar we waren.

Nog even voor de beeldvorming:

Afbeelding
en
Afbeelding
en
Afbeelding

Zo nu kunnen we een stapje hoger in de (draad)boom. En daar kom je dit tegen.

Afbeelding

Het is zo simpel als wat. Als je van de hoed en de rand weet. Maar anders …..
Ik moest er ook even voor gaan zitten. Maar nu met de tekst er bij, is het wel duidelijk.

De volgende stap is naar het licht toe. En de buiten aansluiting is daar zo:

Afbeelding

Wel, dat mag duidelijk zijn. Maar hoe zit het daar binnen ?

Zie hier:
Afbeelding

In deze moet je even kijken of je bedrading goed zit, anders doe je eerst het grote licht aan en dan komt het dimlicht aan de beurt.

Als een van de laatste punten moeten we naar de lichtschakelaar gaan. Hoe zit het daar en hoe zit het geschakeld.

Afbeelding

Dat is de buitenkant en aan de binnenkant ziet het er zo uit.

Afbeelding

Om het nog duidelijker te maken heb ik een tekening uit 2009 opgezocht.

Afbeelding

Zo, …. het is te hopen dat alles een beetje duidelijk is geworden, doe er je voordeel mee.
Dan rest het laatste van dit verhaal en gaan we weer naar achteren.
De draden die naar achteren lopen pikken we eerst op net boven de bobine. Ze komen zo uit de mantel\slang van boven en gaan zo door een andere mantel\slang in. De foto vult dit verhaal aan.

Afbeelding

Nog een wat meer ruimtelijke foto:
Afbeelding

Als je die bedrading volgt zie je dat die door de binnenkant van het spatbord loopt en zo bij het achterlicht komt.
Het ziet er daar zo uit:

Afbeelding
Wel, ik hoef niet te melden hoe het achterlicht aangesloten zou moeten zijn. Dat kan je zien.

Tot zover. Volgens mij zijn alle draden van de elektriciteit in woord en beeld gebracht. (behalve die van de ontsteking)

Het was weer een paar dagen werk, maar ook een paar dagen genoegen.

Ik hoop dat voor iedereen de elektrische bedrading nu beter te begrijpen is.

Tot zover gemeld en vriendelijk gegroet.

n.s. Ik heb het woord mantel\slang gebruikt in plaats van het gebruikelijke woordje kous. (Het paste me beter.)

Re: De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 04 dec 2012 10:42
door Naad
Stadslicht en dimlicht zijn in weze toch 2 verschillende soorten verlichting? Bij Tomos brand het tegelijk, maar de aansluiting is, bij een rechthoekige koplamp, wel apart. Grijs voor stadslicht, wit voor dimlicht en blauw voor groot licht. In je koplamp zit zowel groot licht als dimlicht. Dit is dus ook niet hetzelfde.

Re: De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 04 dec 2012 10:46
door homoetje
Ik zou wel uitkijken met C. van klaveren corrigeren, deze man weet waar hij over praat namelijk. Ik kan niet zeggen of je gelijk hebt Naad, want van het elektronische gedeelte heb ik niet zo veel verstand.

Re: De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 04 dec 2012 10:58
door Naad
Ik zou wel uitkijken met C. van klaveren corrigeren, deze man weet waar hij over praat namelijk. Ik kan niet zeggen of je gelijk hebt Naad, want van het elektronische gedeelte heb ik niet zo veel verstand.
Ik speel met vuur, dat weet ik. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening en ik kan je alleen maar gelijk geven dat deze man weet waar hij over praat. Dit viel me alleen even op toen ik aan de hand van dit topic mijn eigen bedrading ging herstellen.

Re: De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 04 dec 2012 11:21
door RBurgundy
Erg mooi artikel, heb nu niet de tijd om het door te lezen. Ga het straks thuis goed doornemen, bedankt!

Re: De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 04 dec 2012 11:29
door Borcheld11
Naad denkt juist mee. en vergeet niet C. van klaveren probeert
ook alles uit te zoeken. dus hij kan het ook niet altijd goed hebben.

Re: De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 04 dec 2012 12:09
door Naad
Nu verschilt het wel per type koplamp. Ikzelf heb een rechthoekig model en C. van Klaveren heeft op de foto's te zien een rond model. Hierin qua aansluiting naar mijn weten wel een verschil.

Re: De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 04 dec 2012 17:55
door shadowranger
Het verschil zit m in de oude en nieuwe aansluitingen van het kastje op het stuur.

Normaal is het idd:

- grijs = tellerverlichting / achterlicht
- wit = dimlicht
- blauw = grootlicht
- bruin = massa

Dit is in het geval van de oude stuurschakelaars, zoals op de foto's, waarbij de koplamp en achterlicht echt uit konden worden gezet.

Bij de nieuwe kastjes is het zo dat er altijd 1 van de 2 standen brand (groot- of dimlicht). De verlichting kan dus niet meer zo uitgeschakeld worden. Of dit alleen geldt voor de accu-versies (= gelijkspanning) is mij nog niet duidelijk.

De ronde koplamp heeft idd maar 3 aansluitingen, t.w. dim- en grootlicht en massa. De vierkante koplamp kan eventueel nog een klein peertje onder de grote lamp hebben en dat noemt men dan "Stadslicht". Daar kun je eventueel de grijze draad op zetten of een gele, als je permanent wil dat deze brand. Ik zou daar overigens geen hoge verwachtingen van hebben qua lichtopbrengst.

Re: De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 11 apr 2013 23:39
door Speeddragon
werkt je tellerverlichting alleen als je dat grijze draadje op de vierkante lamp aansluit dus dat hij van daar af 12 volt pakt, of hoeft die niet persee aangesloten te zijn? wil namelijk een ronde koplamp monteren !

Re: De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 31 mei 2013 23:25
door benno0o
ooeeeeeeeeehhhh erg handig!
Heb er ook meerdere malen mee zitten te kutten...

Re: De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 17 nov 2014 20:20
door C. van Klaveren
Weer een goedendag waarde Tomosrijders,

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de elektriciteit van m`n Tomosje en had ik even te maken met de bedrading en hoe het zit.

Wel …., nu kan ik zeggen dat het geen probleem voor mij is, maar voor een heleboel (beginnende) Tomosrijders is het niet hun sterkste kant. [Dat geeft niet, want ik wist het ook niet, 50jr geleden.]

Er zijn schema`s te vinden in het Faq-archief. Niet verkeerd natuurlijk, die schema`s, maar niet iedereen kan daar makkelijk mee overweg. Om het elektrische gedoe nu wat gebruikvriendelijker te maken heb ik er een kleine foto-reportage over gemaakt. Tenslotte zeggen beelden meer dan vele woorden. De foto`s zijn van mijn eigen Tomosje, maar ik zal ook een foto reportage maken van onze 2e Tomos, die nieuwer is en heeft een elektrische starter aan boord heeft. (Maar dat kost even tijd.)

Om te beginnen maar eerst even de door mij getekende bedrading.
Afbeelding

Het klopt helemaal, doch 2 benamingen kunnen beter.
m.n. Stadslicht = Gedimd licht
Koplamp = Groot licht

Zo, dat staat. En nu naar de foto`s. Om te beginnen maar eerst kijken bij het begin, daar waar de bedrading het carter uit komt. Meestal is het daar een geharrewar en zie je door de bomen het bos niet meer. Voor de duidelijkheid is er bij elk stukje bedrading wat info gezet.

Foto 1 is met bescheiden tekst, maar bij de 2e wordt alles genoemd.
Afbeelding
Afbeelding

Ik kan me zo voorstellen dat het even lastig wordt om het allemaal zo in je op te nemen, dus zijn er ook specifieke foto`s genomen.

Naar stap 2. De spanningsregelaar.

Afbeelding

Het is al in de foto geschreven; het is een stabilisator en GEEN gelijkrichter. Hij houdt gewoon de spanning stabiel op 12V ≈. Alhoewel, ….. het wordt bij meer toeren 14V ≈ en gaat weer terug naar 12V ≈. Maar dat heeft met belasting en stabilisatie te maken.

Vanuit die spanningsregelaar gaan er 3 draden naar het balhoofd, waar zich een knooppunt bevindt.

Afbeelding

Op deze foto zie je in een mantel\slang de 4 afgaande draden (2 gele, 1 zwarte en 1 bruine) en de 3 terug komende draden (2 groene en 1 grijze).
Ook van die 3 terugkomende draden is een fotootje gemaakt.
De 2 groene draden komen ieder van een remhendel vandaan. Even verder worden ze samen gevoegd en gaat de groene draad solo door naar het Remlicht achter.
De grijze draad komt van het stekkertje van de instrumenten verlichting, bij het balhoofd. En van daar, via een stekkertje bij de koplamp, door naar de lichtschakelaar op het stuur.

Woorden zijn niet nodig.
Afbeelding

Uit de kluwen bij het balhoofd haalde ik dit stukje bedrading. En ik wist nog niet waar dat voor zou moeten dienen.

Afbeelding

Aan het eind van dat stukje bedrading zaten deze 2 stekkers.
Afbeelding

Uiteindelijk kwam ik tot de volgende conclusie: Het is een licht aansluiting.
De 2 grijze draden komen en gaan als volgt: 1 komt van de stekker bij de koplamp. De andere gaat naar beneden en is de achterlicht draad.
De bruine en groene die aan elkaar verbonden zijn in de stekker koste enige hoofdbrekens. Dat het de aarde aansluiting is, mag duidelijk zijn. (de bruine)
Maar waarom wordt er een andere kleur (groen) gebruikt als aarde draad ?
Wel, dat heeft met de Toeter te maken.

Afbeelding

De Toeter krijgt rechtstreeks 12V ≈ van de regulateur. (Dus hij staat altijd onder spanning) Om nu de toeter te laten werken, moet je hem verbinden met een aard verbinding. En dat gaat met de drukknop in de lichtschakelaar.

Doch nu komen we aan het probleem van de ontwerpers.
In de lichtschakelaar bevinden zich een aantal draden en die moeten allemaal een andere kleur hebben. (Anders kom je er nooit uit.)
Op de Toeter moet een bruine draad zitten, voor de aarde verbinding (zei het geschakeld). En die loopt naar de lichtschakelaar \drukker en die was bruin. Maar dan zal er ook een aarde draad naar de schakelaar toe moeten komen (die niet bruin mocht zijn), anders zal de Toeter nooit werken. Welnu, er moest ergens kort bij, een aarde draad opgepikt worden en dat is de niet altijd in gebruik zijnde instrumenten aansluiting geworden. [Zo zit dat.]

Na even de zijstap naar de Toeter gaan we weer verder, waar we waren.

Nog even voor de beeldvorming:

Afbeelding
en
Afbeelding
en
Afbeelding

Zo nu kunnen we een stapje hoger in de (draad)boom. En daar kom je dit tegen.

Afbeelding

Het is zo simpel als wat. Als je van de hoed en de rand weet. Maar anders …..
Ik moest er ook even voor gaan zitten. Maar nu met de tekst er bij, is het wel duidelijk.

De volgende stap is naar het licht toe. En de buiten aansluiting is daar zo:

Afbeelding

Wel, dat mag duidelijk zijn. Maar hoe zit het daar binnen ?

Zie hier:
Afbeelding

In deze moet je even kijken of je bedrading goed zit, anders doe je eerst het grote licht aan en dan komt het dimlicht aan de beurt.

Als een van de laatste punten moeten we naar de lichtschakelaar gaan. Hoe zit het daar en hoe zit het geschakeld.

Afbeelding

Dat is de buitenkant en aan de binnenkant ziet het er zo uit.

Afbeelding

Om het nog duidelijker te maken heb ik een tekening uit 2009 opgezocht.

Afbeelding

Zo, …. het is te hopen dat alles een beetje duidelijk is geworden, doe er je voordeel mee.
Dan rest het laatste van dit verhaal en gaan we weer naar achteren.
De draden die naar achteren lopen pikken we eerst op net boven de bobine. Ze komen zo uit de mantel\slang van boven en gaan zo door een andere mantel\slang in. De foto vult dit verhaal aan.

Afbeelding

Nog een wat meer ruimtelijke foto:
Afbeelding

Als je die bedrading volgt zie je dat die door de binnenkant van het spatbord loopt en zo bij het achterlicht komt.
Het ziet er daar zo uit:

Afbeelding
Wel, ik hoef niet te melden hoe het achterlicht aangesloten zou moeten zijn. Dat kan je zien.

Tot zover. Volgens mij zijn alle draden van de elektriciteit in woord en beeld gebracht. (behalve die van de ontsteking)

Het was weer een paar dagen werk, maar ook een paar dagen genoegen.

Ik hoop dat voor iedereen de elektrische bedrading nu beter te begrijpen is.

Tot zover gemeld en vriendelijk gegroet.

n.s. Ik heb het woord mantel\slang gebruikt in plaats van het gebruikelijke woordje kous. (Het paste me beter.)

Re: De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 14 feb 2015 19:31
door Jespertje
Komt degene met E Start ook? Die kan ik goed gebruiken straks als ik mn kabelboom uitelkaar ga halen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 22 feb 2016 22:23
door daanDH
Is het misschien mogelijk de foto's opnieuw te uploaden?

Re: De bedrading in woord en beeld

Geplaatst: 23 feb 2016 06:11
door shadowranger
@ jespertje & daanDH: Check last post date van C. van Klaveren plz.....

Ik denk niet dat hier nog op gereageerd wordt aangezien de TS al sinds maart 2015 niet meer op het forum is geweest, dus topic gaat dicht.

Vwb de schema's, die staan ook in onze wiki voor de e-start modellen. Er is niet zoveel gewijzigd aan de schema's. Misschien is het handig om naast deze schema's ook zelf ergens op te schrijven en foto's te maken hoe eea heeft gezeten om het later weer aan te kunnen sluiten.