Pagina 1 van 1

How To, Achterbrug bout en bussen verwijderen

Geplaatst: 21 dec 2012 00:06
door Troetel1986
Hallo mensen,

Ik lees vaak over de achterbrug en de bekende bout en bussen die niet los te krijgen zijn. Veel voorkomend advies is rammen met een moker. :? Met als gevolg, verbogen frame, beschadigde as, en dat soort dingen.

Heb jij dit probleem ook?

Dit is wat je moet doen,

Slijp de beide kopkanten van de achterbrugbout eraf, en dan voorzichtig de achterbrug uit elkaar buigen bij het draaipunt, dan kun je de achterbrug wegnemen.
Nu zit het restand van de bout er nog in en de 3 busjes. Je kan het geheel eruit tikken en nieuwe lagers inzetten.

Wanneer e.e.a. nog steeds te vast zit om uit je frame te tikken kun je nog het volgende doen:

Neem een staalboortje of een dergelijke hard staal boor van Max 3 mm. Pak een accuboormachine een laag toerental is (BELANGRIJK). Boor nu tussen de 2 bussen op de lijn zeg maar 3 of meer gaatjes. Doe dit heel rustig en stukje voor stukje, doe je dit niet dan zal je boor te heet worden, zacht en dan breken. De buitenste bussen zijn 2.7 cm, als je daar door heen bent ben je bij de holle ruimte in de as. Spuit hier WD40 in, zoveel als erin past, en laat het steeds goed intrekken, verdeel dit over een paar uren/een dag. Het beste kun je de ruimte s'avond nog eens vullen, en een nacht laten intrekken. Als de kruipolie zijn werk heeft gedaan tik je de bout incl bussen er gemakkelijk uit. Wel maar aan 1 kant boren, anders loopt de kruipolie/WD40 er weer uit.

In sommige gevallen lukt het nu nog niet, dan kun je nog de buiten kant verhitten, het metaal zal zo uitzetten en kan de olie overal beter tussen lopen.

Met een beetje geduld zal het zeker lukken, Succes.

Vragen of opmerkingen zijn altijd welkom. :)

Re: How To, Achterbrug bout en bussen verwijderen

Geplaatst: 20 aug 2016 17:31
door Brommermuppet
Vandaag een dergelijke klus gedaan, veel te veel speling in de bussen van mijn achterbrug, waardoor bij optrekken mijn wiel steeds scheef getrokken werd.
Gevolg: ik kon achter elkaar lagers verwisselen, omdat die bijna om de dag verpulverd werden.

Eerst heb ik een noodoplossing bedacht, omdat ik die bout er in eerste instantie niet uit kon krijgen.
Die heb ik met veel kruipolie ingespoten, maar wat ik ook deed, hij wilde er niet uit.
Vlak achter de gaten voor de bevestigingsbout, zit namelijk een stukje pijp gelast.
Daar heb ik een stukje hoekstaal overheen gezet en vastgelast, zodat wanneer de brommer belast werd, de achterbrug omhoog kwam en dat stukje ijzer zich vastzette tegen het frame.
Gevolg: mijn achterbrug kon dan geen kant meer op, zodat in ieder geval mijn lagers heel bleven.
Mijn rug zag de humor van een dergelijke oplossing niet in, want je hebt dan helemaal geen vering meer, maar het was in ieder geval rijdbaar.
Nu, na een week, ben ik er achter gekomen dat door het bewegen tijdens het rijden de kruipolie de kans heeft gehad overal in door te dringen, waardoor vandaag die bout er gewoon met een andere kleinere bout uit te tikken was.
Vervolgens kon ik ook die lange binnenbus er uit tikken, maar de kleinere buitenbussen waren toch een probleem.

Op dit forum heb ik wel dingen gelezen als inzagen of boren, maar daar heb ik gewoon het geduld en de tijd niet voor.
Voor de mensen die gezegend zijn met een lasapparaat: je kunt die kleine buitenbussen beter gewoon opvullen met laselectroden totdat het buisje helemaal dicht zit, 2mm electroden bij 65 amp.
Dan aan de andere kant die oude bout er in en met 3 klappen sla je die oude bussen er uit.
Al met al was ik binnen 2 uur klaar.

Hoop dat iemand hier iets aan heeft.

Re: How To, Achterbrug bout en bussen verwijderen

Geplaatst: 31 okt 2017 17:33
door Borcheld11
Nog iets heel belangrijk wat niet vergeten moet worden.
Bij montage van de nieuwe bussen, de lange bus en bout in zijn geheel invetten!

Anders rot weer alles vast!

Re: How To, Achterbrug bout en bussen verwijderen

Geplaatst: 03 mei 2019 15:08
door Daniel70cc
Niet gebruiken als je je bout wilt behouden!!

Ik heb hetzelfde probleem gehad, ik heb het opgelost door een luchtsleutel op de bout te zetten en hem gewoon los te draaien. Niet eruit draaien maar dat hij in ieder geval rond kan draaien, toen WD40 erop gespoten en met een hamer de bout van links naar rechts geslagen totdat de bout steeds verder gaat. Dan de bout er helemaal terug erin slaan en het uitstekende deel van de bout eraf slijpen (het stuk met het schroefdraad). Dan met een iets van een schroevendraaier of een andere bout de bout eruit slaan.

Zo werkte het bij mij, misschien heb ik gewoon geluk gehad.