Pagina 1 van 1

verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 30 mar 2013 12:59
door urbanlegend
Welke Tomos model heb je? Tomos Youngster
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? maart 2013
Wat is het probleem? De motor loopt goed, maar de verbrandingsruimte zuiger nat
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? zuiger, zuigerveren, cilinder

Door een gebroken zuigerveer heb ik de zuigerveren vervangen (origineel, met meteen een originele zuiger). Ik heb een cilinder A5 origineel gemonteerd omdat de oude cilinder door de gebroken zuigerveer beschadigd was. Daarna weer alles opgebouwd met nieuwe pakkingen. Hij wilde eerst niet lopen, kop er weer afgehaald, verbrandingsruimte zijknat.... Kop er weer op (ook leek hij te koptikken), en nu dus met brommerkoppakking ipv snor. Deze snorbrommer is gekocht met sproeier 49 erin, sloeg tekens af bij koude start, vrouw niet blij... Aan het uitproberen geweest en toen 53 gemonteerd uiteindelijk. Deed het toen goed. Enkele maanden goed gegaan. Voor de vraag hierheen komt hier de setup: A5 cilinder, snorkop, luchtfilterbegrenzerslangetje eruit, spruitstukbegrenzer eruit, originele snoruitlaat, originele 14/9 carberateur. Nu waar het om draait, de brommer doet het nu goed. Lekker mee door de stad gereden, geen problemen. Toch de kop er even afgehaald en bekeken en zie foto.... Bougie heeft de perfecte kleur, koffiebruin. Maar de verbrandingsruimte is nog steeds nat. Zou er toch iets mis zijn met de krukaskering?(stukje veerertussen geraakt?) Roken doet hij niet of niet noemenswaardig, naar mijn beoordeling niet. De luchtfilter is schoon, benzinefilter ook. Voor de reparatie reed hij met dezelfde setup met een sproeier 53 met een droge cilinder toen ik hem loshaalde, en nu heb ik weer een 49 gemonteerd en haalde zojuist de kop eraf, en zie foto, alles is nat.
Ik lijk ook sporen van olie te zien maar een motor met lekke krukaskeering start niet of slecht heb ik geleerd. Brommer start direct en loopt goed stabiel en rustig.

Afbeelding

Groet, Ron

Re: verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 31 mar 2013 14:48
door Natalie
Dat hoort, lijkt me logisch, het is je verbrandingsruimte. Het zou gek zijn als het daar droog is, want dat zou betekenen dat er geen benzine in je verbrandingsruimte komt.

Re: verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 31 mar 2013 14:58
door urbanlegend
Een verbrandingsruimte is een verbrandingsruimte dus wat erin zit zou geheel moeten verbranden. Het is nat zelfs tussen mijn koppakking. Zelfs de voetpakking was wat nat...
Wie heeft dit eerder aan de hand gehad of weet er wat over te vertellen?
Gekke ding doet het goed maar als hij ATF olie meeverbrand komt me dat later duur te staan.
Waarom zou ik ook 4 maten terug kunnen in sproeier dat is toch vreemd?

Re: verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 31 mar 2013 15:19
door buitertje
atf olie verbranden dan ligt de krukas kering eruit aan de koppeling kant en dan kan die wat vettig zijn van binnen maar de wand moet nat zijn want die word gesmeerd. als die niet gesmeerd word heb je zo een vastloper

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 31 mar 2013 16:43
door urbanlegend
Zoals gezegd de pakkingen zijn ook nat, lijkt me niet de bedoeling....Komt iemand dit bekend voor?

Re: verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 31 mar 2013 18:00
door Joren
lijkt me een gevalletje teveel olie..
Zoniet, Dan waarschijnlijk onderin te rijk afgesteld waardoor hij vet gaat slaan als je langzaam rijd/ stilstaat.

Maar maak je geen zorgen, ziet er prima uit hoor.
9/10 brommers die ik uit elkaar trek zijn lekker vettig vanbinnen. Beter dan te schraal.

Sterker nog, mijn crossmotor is net zo nat na een paar trainingen flink knallen.
Afbeelding

Enige nadeel is misschien dat je eens in het halfjaar even je kop en zuiger moet ontdoen van koolafzetting.

Re: verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 31 mar 2013 22:53
door urbanlegend
Bedankt voor je reactie. De cilinderkop ligt nog op mijn buro en is dus nog even nat als gisteren, het is dus puur olie, benzine zou vervlogen zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat natte koppakkingen normaal zijn. Hoop ik op nog meerdere reacties...

Re: verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 01 apr 2013 09:33
door Joren
Als hij overal even nat is, draai je je kopbouten niet strak genoeg aan vermoed ik.

Re: verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 01 apr 2013 20:14
door urbanlegend
Kopbouten zitten bij mij eerder te strak dan te los, dus niet het geval....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben geen ervaren Tomos kenner maar weet wel dat pakkingen droog blijven in een goede situatie.
Ik lees maak je geen zorgen, is dat wat iedereen ziet als hij zijn voetpakking bloot legt?
Mij leek het wel logisch dat krukaskeering lekt en olie opgezogen en verdeelt wordt..

Re: verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 01 apr 2013 21:07
door homoetje
Meng je niet gewoon veel te veel?

Beste aanloop sporen in je cilinder trouwens.

Re: verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 01 apr 2013 21:18
door urbanlegend
Meng je niet gewoon veel te veel?

Beste aanloop sporen in je cilinder trouwens.
We tanken mengsmering bij de benzinepomp. De foto waar je het over hebt is niet van mij :wink: Die is van Joren die op mijn bericht reageerde met eeneen foto van de cilinder van zijn crossmotor :P

Re: verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 01 apr 2013 21:29
door homoetje

Afbeelding
Wat is dit dan? :roll:

Re: verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 01 apr 2013 21:41
door urbanlegend
ha oke die bedoel je, ik heb die cilinder net even bekeken en wat je ook ziet op deze foto is niet als kras te detecteren. het zal geen noemenswaardig probleem zijn, zeker niet de oorzaak van de toestand die ik aantref. Heb in ieder geval besloten dat ik de keeringen in ieder geval vervang. Kan iemand me vertellen welke ik voor de Younster moet hebben. Ik zie wel setjes voor A35 wat het best kan zijn maar die hebben de lagers er ook bij. iedereen zegt dat ze niets kosten, wie heeft die keerringen in het assortiment? Welk bedrijf online? Maten etc anders?

Re: verbrandingsruimte nat

Geplaatst: 01 apr 2013 23:03
door buitertje
die van een a35 passen erin zijn gewoon dezelfde maten maar vervang wel alle 2.

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8328

anders de lokale bromboer vragen die kan er vast wel aan komen en dan om viton keringen vragen die zijn sterker

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding