Pagina 1 van 1

nieuw hier en meteen een vraag

Geplaatst: 04 apr 2013 21:27
door Menerik
Welke Tomos model heb je? a35d
Wat is het bouwjaar? 2004
Sinds wanneer speelt dit probleem? afgelopen week
Wat is het probleem? nieuwsgierigheid
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? wat nieuwe onderdelen

Hallo Allemaal,

ik heb afgelopen week van een vriend een tomos a35 gekregen die al een paar jaar bij hem stond weg te kwijnen, er moet wel het een en ander gebeuren maar echt slecht is hij niet. er zat geen ketting op en de bougie was afgebroken en de voorband was lek. en de remmen zaten ook nog vast.

inmiddels heeft hij nieuwe tandwielen en een ketting, een nieuwe bougie, hij loopt en rijd. morgen ga ik de voorband vervangen. en de gashendel bleek afgebroken te zijn, dit heb ik wel vaker gezien, waarschijnlijk is hij een keer omgevallen
ik heb meteen maar een middenstandaard gekocht want hij had alleen maar een zijstandaard en dat sleutelt minder prettig vind ik zelf.

Mijn eigenlijke vraag is iets wat ik me al een tijdje afvraag, ik ben technisch geschoold en vind het tweetraps automaatje van tomos iets heel grappigs. in woon in leiden en de tomos is verschrikkelijk populair hier, je hoort ze al van verre.

wat ik mij afvraag is dit, je hebt voor iedere versnelling een koppeling en wanneer je gaat rijden dan gaat de eerste werken door de centrifugaalkrachten en dan rijd je. bij een km of vijftien dan begint de tweede te komen, word de eerste koppeling dan weer teruggezet zodat die niet aangrijpt? het lijkt me namelijk dat die anders constant blijft slippen met verbranding van de voering als gevolg. dat gebeurt duidelijk niet, dus hoe zit dat?

Re: nieuw hier en meteen een vraag

Geplaatst: 04 apr 2013 23:20
door buitertje
ja door het vraagteken veertje word er geschakeld tussen tandwielen en die drijven de tandwielen aan achter de koppeling. dus zo komt er maar spanning op 1 versnelling

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: nieuw hier en meteen een vraag

Geplaatst: 05 apr 2013 19:22
door shadowranger
Ter aanvulling: de koppeling van de 1e versnelling blijft gewoon meedraaien in het koppelingshuis. Door de constructie van de rollenkooi achterop het 1e versnellingstandwiel zorgt deze voor de ontkoppeling van 1e en 2e versnelling. Het vraagtekenveertje zorgt voor de koppeling van de 1e versnelling als de snelheid laag genoeg wordt en de 2e versnellingskoppeling loskomt van het koppelingshuis. Tevens zorgt deze voor een soepele overgang tussen de versnellingen en dat je weg kan rijden (soms door breuk lijkt het alsof de bak niet wil schakelen).