Pagina 1 van 1

Koppeling + blok olie vervangen @wiki

Geplaatst: 12 feb 2005 15:53
door poekelen
Benodigdheden.
  • Inbussleutel 5
  • Doppenset 17
  • Nieuwe koppelingsegmenten
  • Nieuwe pakking voor het koppelingsdeksel
  • Blokolie (schikt voor tomos)
  • Zeegeringen tang (Is best prijzig rond de 7 euro!)
Aan de slag

Als je koppeling wilt vervangen moet je eerst je blokolie er uit laten lopen. Laat eerst de *motor warm lopen zodat de olie vloeibaar word en er makkelijker eruit stroomt.
Dan moet je aan de onderkant van het blok een bout los draaien met een steek of ringsleutel. Als je deze helemaal er uit draait loopt de olie er uit, wel de olie op vangen in een bakje of flesje.
Deze olie kan je bij in de chemische box doen want we gaan er nieuwe olie in doen.

Nu kan de koppelingkap er af. Eerst moet je dan het voetsteuntje er af halen anders kan de kap er niet af. Nu moet je de inbussen los draaien.
Als je dat hebt gedaan kan de koppelingskap er af. Als deze niet los wil moet je een paar klappen met een rubberen hamer geven. Net zo lang totdat hij los wilt. (wel met beleid slaan)

Nu zie je allemaal tandwielen enzo. je koppeling zit aan de rechterkant van het blok.
De koppelingen zitten in het koppelingshuis. Deze zit vast met een moer.
Deze moer kan je het best los halen met een dop sleutel maat 17.
Het koppelingshuis zit vast op het krukas. Deze gaat mee draaien als je de moer los wilt draaien. Daarom doen we een zuigerstop in de bougie gat. (een autobougie wil ook wel werken). Nu langzaam de zuiger tegen de zuigerstop laten gaan. Nu kan je de moer los draaien.

Als je de moer los hebt gehaald kan je het koppelingshuis van het krukas af halen.
Nu kan je de eerste koppeling ( van de eerste versnelling) er af halen.
De koppeling van de 2e versnelling zit achter 2 tandwielen vast. Deze tandwielen zitten vast met een seegering. Die moet je er af halen met een seegeringen tang (deze kan je halen bij de doe het zelf zaak). Als je deze er af hebt gehaald kan je de tandwielen er af halen.
Maar pas op er zitten ook nog lagers er op. Let goed op wat de volgorde is hoe alles in elkaar zit.

nu heb je de koppeling vervangen. En alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar zetten.

Als je de koppelinghuis er op hebt gezet en je bent klaar om de koppelingskap er op te zetten dan moet je vloeibare pakking er op doen. Voordat je dat moet je eerst al de oude pakking resten er af halen/ krabben. En je kan de nieuwe kartonnen pakking er op doen. Dit zou je eventueel vast kunnen plakken met een beetje vloeibare pakking. Of je stopt de pasbussen in het moterblok. Doe dan de pakking erover heen en dan het deksel er weer erop. En alle inbussen weer goed aandraaien.


Blok vullen met olie

De blok olie kan aan de bovenkant van het blok er in doen. Vergeet niet de onderste bout eerst terug te monteren. In de zijkant van het blok zit een schroefje. Draai deze eruit. En draai ook de bovenste bout eruit. Zet een bakje of iets wat de overige olie opvangt onder dat gaat aan de zijkant van het deksel. Met een trechter (kleintje) zet je op het bovenste gat en giet je het olie in het blok. Als er een beetje olie uit het gat van het zijkant van het blok komt dan zit er genoeg olie in het carter. Draai de schroef aan de zijkant van het koppelingsdeksel weer dicht. Draai de bovenste bout om het olie te vullen ook vast.
Klaar ben je.


Foto`s moeten er nog bij worden geplaatst.
Stappenplan

Benodig Gereedschap:
Inbussleutel 5
Zuigerstop
Doppenset 17
Seegering tang

Overige Benodigdheden:
Nieuwe koppelingsegmenten
Nieuwe pakking voor het koppelingsdeksel
Blokolie (ATF)

Stap 1
Aan de onderkant van het blok de bout losdraaien om de olie er uit te laten lopen nadat je je blok warm hebt gereden. Wel een bakje er onder zetten om de olie op te vangen.

Stap 2
Rechter voetsteun eraf met sleutel 17 en daarna de rechter carter kap er af met inbussleutel 5. Als deze kap er niet af wilt eventueel een aantal tikken met rubberen hamer geven.

Stap 3
Zuigerstop plaatsen zodat de krukas blokkeert. Koppelingsmoer losdraaien met dopsleutel 17. Complete koppeling eruit halen.

Stap 4
Eerste koppeling zit los dus deze kun je zo vervangen. Tweede koppeling maak je los met een seegering tang. Nu kun je deze ook vervangen. Let erop dat je de lagers goed laat zitten.

Stap 5
Zet de complete koppeling terug zoals hij erin zat.

Stap 6
Pak een nieuwe (dikke) pakking en smeer hem in met wat vet of doe er vloeibare pakking op. Plaats daarna de carterkap weer terug op het blok en draai de inbussen weer gelijkmatig aan. Zet daarna de voetsteun er weer op.

Stap 7
Draai de bout aan de onderkant weer terug in de carterkap. Draai de bout aan de bovenakant van de carterkap er uit. Draai ook de peilschroef aan de zijkant van de carterkap eruit. Giet de ATF versnellingsbakolie door het gat waar de bovenste olie bout in zat. Doe er zoveel in totdat er olie uit de zijkant (oliepeil gat) komt druppen (ongeveer 225cc).

Stap 8
Draai de oliepeil bout er terug in. Draai de bovenste bout er weer terug in.

Gegevens:
Type blokolie: ATF Versnellingsbakolie

Geplaatst: 10 mar 2005 09:30
door JooL
Ik zou toch een pakking halen voor over de koppelingkap en die vast plakken met vloeibare pakking

Olie aftappen als ie een beetje warm is komt ie er makkelijker uit
en wel de goede olie in gooien anders komt het niet goed

Geplaatst: 15 apr 2006 23:16
door NOS_Tomos
Lijkt me duidelijk zo, slotje