Pagina 1 van 1

Tomos Youngster Opvoer vragen

Geplaatst: 12 jun 2013 09:48
door MrMike
Welke Tomos model heb je? Tomos Youngster
Wat is het bouwjaar? 2005?
Sinds wanneer speelt dit probleem? Aankoop
Wat is het probleem? Stukje advies
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Veel

Beste Allen,

Ik heb graag een stukje advies / ervaring van jullie.

Ik heb het weekend een Tomos Youngster gekocht (helaas ter vervanging van mijn Funtastic welke is gestolen)

Bij thuiskomst en openschroeven, kom ik de grootste beun praktijken ooit tegen.
Luchtfilter vol gaten, carb uitgeboord, cilinderkop afgevlakt, uitlaat binnenwerk (half) eruit gesloopt.

Maar... hij deed het perfect lol!
Het verdient geen schoonheidsprijs (vooral de kop, omg lol wat een braswerk) maar hij was goed afgesteld.

Ik heb de kop nu netjes vlak gemaakt (zaten groeven in van 0,5mm van het schuren) een Techno (bullet?) uitlaatje eronder.
De Carb is een 14/9 uitgeboord naar ong. 12mm. Luchtfilter er maar even helaal af gehaald.

Hij rijd als een trein, een berg power en komt aan de 50 op de tellen, maar hele hoge toeren, denk met andere tandwielen makkelijk 55/60.

Mijn vraag: heeft een 15/15 carb echt veel voordeel power/snelheid? Wil er wel 1 opzetten, samen met een power/cross (weet niet hoe ze die noemen) luchtfilter. Maar ik vraag me af hoeveel verschil dit nu werkelijk maakt.

Heeft iemand advies / ervaring hiermee?

En wie weet waar ik een HD kop kan kopen? Deze werkt goed (heel goed) ik win een hoop kracht en 5-10km op de tellen met alleen die kop t.o.v. een orginele kop. Echter het slechte werk baart me een beetje zorgen.

Mvg
Mike

ps.
Andere tips zijn van harte welkom,

Re: Tomos Youngster Opvoer vragen

Geplaatst: 12 jun 2013 09:58
door homoetje
HD kop heeft echt geen voordeel als je al een gevlakte kop hebt, dus dat geld kan je beter aan iets anders uitgeven. Gewoon die je nu hebt even netjes vlak maken d.m.v. de tutorial hier op het forum ergens.
De gaten in het luchtfilter is voor meer luchttoevoer.

Een 15mm carburateur merk je alleen veel met trekkracht in de HOGERE toeren. Onderin merk je het ook wel maar vooral als je wat toeren draait merk je echt dat je een 15mm rijdt. Joren kan dit erg goed en heel simpel uitleggen hoe dat nou in elkaar zat, misschien hem even PM`en als je het interessant vindt. 15mm dus zeker de moeite waard mits je het spruitstuk 15mm maakt.

Re: Tomos Youngster Opvoer vragen

Geplaatst: 12 jun 2013 15:15
door MrMike
Nou ik vertrouw deze carb niet zo erg een: Dell'orto 14/9 uitgeboord. Dus wilde een nieuwe halen.

Als een 15mm werkelijk verschil maakt (zei het niet veel of vooral bovenin) dan denk ik dat ik daarvoor kies.
Maar vroeg me af of dit niet een beetje overkill was voor originele cilinder.

Setup nu: Techo (bullit), org cilinder, luchtfilter eraf, pet gevlakt (erg ver!)

Tips trucks hints welkom.

Re: Tomos Youngster Opvoer vragen

Geplaatst: 19 jun 2013 09:30
door banaan89
Ben zelf een grote fan van een techno estoril op zo'n setup alle tomossen die ik heb gehad en nu heb lopen daar zo lekker mee i.c.m. die 15/15. dan merk je wel degelijk verschil. 15/15 kan prima op een standaard 50cc.

Vergeet dan niet op z'n minst het busje uit het spruitstuk te halen.
En hou wel rekening met een hogere benzine rekening.

Re: Tomos Youngster Opvoer vragen

Geplaatst: 19 jun 2013 10:33
door MrMike
Heb inmiddels een 15/15 carb erop zitten met cross filtertje. Spruitstuk 15mm heb ik liggen maar nog niet erop. Er lijkt al een 15mm op te zitten of anders flink uitgeboord.
HD kop, standaard cilinder (A5) en techno bullit uitlaatje.
Nieuwe tandwielen en ketting 27 voor 22 achter.

Hij rijd nu op de teller 50/55 met wind tegen of berg op en 55/60 wind mee of bergaf. heeft al een keer de 60 aangetikt.
Werklijkheid ligt 5km lager denk ik.

Maar dit is een mooie snelheid, hij trekt nog steeds redelijk en op zijn top zit hij niet superhoog in de toeren.

Mijn enige probleem is dat hij zo min mogelijk herrie moet maken eigenlijk, en de uitlaat moet laag blijven (ivm fietstassen achterop) deze bullit is redelijk laag maar maakt wel kabaal (crossfilter ook)

Re: Tomos Youngster Opvoer vragen

Geplaatst: 19 jun 2013 10:37
door banaan89
Standaard filtertje monteren, wereld van verschil.

Re: Tomos Youngster Opvoer vragen

Geplaatst: 19 jun 2013 10:39
door MrMike
Staat in bestelling :)

Vraag me alleen af in hoeverre deze de lucht knijpt in verhouding tot dit cross filtertje.
Zag wel iemand die heel mooi het buisje had vervangen van de luchtfilter. denk dat ik dat ook ga proberen.

Re: Tomos Youngster Opvoer vragen

Geplaatst: 19 jun 2013 10:46
door banaan89
met een standaard cilinder is dat allemaal niet nodig, ik heb er persoonlijk nooit verschil van gevoelt. alleen gehoord!

Voor zover ik weet laat de originele filter gewoon prima alles voor voor een 50cc, wel even het piemeltje uit de filter trekken

Re: Tomos Youngster Opvoer vragen

Geplaatst: 19 jun 2013 10:54
door MrMike
Nou ik merk wel een behoorlijk verschil. Maar is ook logisch toch? Als je een dikke uitlaat eronder legt, dikker spruitstuk en grotere carb. Maar je doet niks aan de luchtfilter.

Had een orginele die erbij zat, die zat helemaal vol gaten, die heb ik met ducktape even dichtgemaakt. Scheelde ernorm.
Je kan natuurlijk ook de standaard luchtfilter gebruiken en sproeier kleiner maken, maar dan verlies je weer een stukje power.

Re: Tomos Youngster Opvoer vragen

Geplaatst: 19 jun 2013 11:03
door banaan89
Dit is uiteraard omdat de tomos dan te rijk loopt, er moet inderdaad wel een iets kleinere sproeier in. Maar goed afgesteld merk je er echt weinig tot niets van.

En volgensmij was het meer een geluidskwestie? Dan kom je er sowieso niet onderuit.

Mijn uitspraak is al zolang ik in de brommers zit is voor een "powerfilter" - "Poehafilter"

Re: Tomos Youngster Opvoer vragen

Geplaatst: 19 jun 2013 11:44
door homoetje
Dit is uiteraard omdat de tomos dan te rijk loopt, er moet inderdaad wel een iets kleinere sproeier in. Maar goed afgesteld merk je er echt weinig tot niets van.

En volgensmij was het meer een geluidskwestie? Dan kom je er sowieso niet onderuit.

Mijn uitspraak is al zolang ik in de brommers zit is voor een "powerfilter" - "Poehafilter"
Powerfilter merk je zeker wel met doortrekken, ook op een 50cc gietje.