Pagina 1 van 1
contact punten ontsteking op brom stand zetten
Geplaatst: 20 jun 2013 21:11
door ruudjuh92
Welke Tomos model heb je? a3 s25 intro
Wat is het bouwjaar? ?
Sinds wanneer speelt dit probleem? nu
Wat is het probleem? heeft het zin tov snor om de ontsteking te verstellen naar bromstand
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? cilinder ring eruit gefreest
bullit uitlaat
15/15 carburateur
spruitstuk naar 14mm opgeboord
hoi
heeft het zin om de contactpunten ontsteking van mijn tomos a3 s25 te verstellen naar 0.35 - 0.45mm voor bdp ( brom stand )
hij staat nu denk ik al bijna 25 jaar op snor stand denk ik
echter moet ik soms mee lopen om hem op gang te krijgen
dit was nog wel met alle begrenzers erin en zonder tuning parts
denken jullie dat dit verschil zal maken
gr ruud
Re: contact punten ontsteking op brom stand zetten
Geplaatst: 21 jun 2013 06:42
door shadowranger
Ontsteking vroeger zetten (zoals jij noem naar bromstand) heeft altijd zin. Daarmee komt het de verbranding van het mengsel ten goede en is vollediger, waardoor niet een deel onverbrand in de uitlaat wordt geblazen.
Verder is het ook van belang hoever de punten opengaan voor een maximale vonk. Want hoe sterker de vonk des te beter wordt het mengsel ontstoken onder druk. Eea heeft te maken met de energie van de magneet en spoelcombi als de punten openen.
Re: contact punten ontsteking op brom stand zetten
Geplaatst: 21 jun 2013 10:20
door ruudjuh92
hoi
dus ik moet de voorontsteking ff afstellen
en de ruimte tussen de contact punten
de ruimte tussen de contact punten moet voor brom 0.35 zijn toch
of is een andere ruimte bij mijn setupje beter
en kan ik hem al afstellen op de carburateur voordat de ontsteking afgesteld is
dus carb afstellen op snor stand
of verandert dan de carb afstelling ook weer
een goede vriend van mij gaat dit namelijk doen voor me
maar de carb stel ik zelf af
de ontsteking gaat hij doen
thanx
gr ruud
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: contact punten ontsteking op brom stand zetten
Geplaatst: 21 jun 2013 16:45
door shadowranger
Voor de exacte afstellingen verwijs ik je naar onze
wiki pagina.
Re: contact punten ontsteking op brom stand zetten
Geplaatst: 21 jun 2013 18:11
door ruudjuh92
hoi
betreft de instellingen in de wiki pagina
is dit voor een brom of snor uitvoering
ik had de wiki pagina al uitgedraaid
morgen ochtend ga ik met een kennis de ontsteking afstellen
smiddags gaan we de carb afstellen
gr ruud
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: contact punten ontsteking op brom stand zetten
Geplaatst: 21 jun 2013 19:14
door ruudjuh92
Hoi
Ik heb een twijfel gevoel bij deze zin uit het wiki howto
Dan ga je de schuifmaat zo verschuiven dat er 0.8mm bijop komt. Je hebt dan dus 33.8mm. Dit is voor de voorontsteking. De 0,8 kan verschillen per cilinder, bij een standaard 50cc ligt het aantal tussen de 1,5 - 1,7mm
Moet ik nu de voorontsteking op 1,5 zetten of op 0.8
Het is een *standaard cilinder maar wel ontgrensten wat ander pretspul erbij
Ik hoop dat ik het sowieso voor morgen 9.00uur kan weten
Op die tijd heb ik namelijk met die kennis van mij afgesproken
Alvast bedankt
Gr ruud
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: contact punten ontsteking op brom stand zetten
Geplaatst: 22 jun 2013 06:55
door shadowranger
In mijn boekje, origineel A3 ei-cilinder bromblok, moet de voorontsteking 1,8-2,0mm zijn, bij een maximale puntenopening van 0,35-0,45mm. Dat laatste geldt overigens voor zowel brom als snor. Dit heeft te maken met de posities van de magneten tov de spoelen voor een maximale krachtige vonk.
De wiki klopt wel. Het gaat om de procedure. Je meet eerst het BDP, daarna tel je de gewenste voorontsteking er bij op en draai je het vliegwiel verder rechtsom rond totdat je voelt dat de zuiger de schuifmaat weer gaat raken. Dat is het moment dat de punten moeten openen en heet dus voorontsteking. Het beste is dit te doen met een vloeitje ertussen of met een testlamp. In het genoemde voorbeeld van de wiki gaat het dus om de snorstand (=0,8-1,0mm voorontsteking) of als je bromstand wil 1,8-2,0 mm bij de maat optellen dat je meet met de stift van de schuifmaat.
Re: contact punten ontsteking op brom stand zetten
Geplaatst: 22 jun 2013 15:57
door ruudjuh92
Hoi
De ontsteking afstellen is prima gelukt gelukkig
Nu heb ik alleen een volgend probleem erbij
Hij vonkt niet
Ik heb al een nieuwe bougie geprobeert maar hij wil nog steeds niet helaas
Ik denk dat de kabels niet 100% goed zitten
Ik kom al vanaf mijn 8e bij mannien tweewielers
Carlo mannien is nu ff aan het bellen met een kennis voor een oplossing hiervoor
En waar de kabels moeten komen
Ik laat het nog ff weten
Gr ruud
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: contact punten ontsteking op brom stand zetten
Geplaatst: 22 jun 2013 19:31
door ruudjuh92
hoi
mijn tomos loopt en rijd eindelijk
ik was vergeten de kabel van de onsteking naar de bobine aan te sluiten
k kon de aansluiting eerst niet vinden en had dus een kabel over
nu vonkt tie gelukkig goed
k heb er net op gereden en hij trok veel beter dan eerst
de top was nu denk ik ongeveer 35km/h geschat
een mooi begin maar op top ging hij flink snokken
er zit nu sproeier 60 in maar de bougie was wit grijs en dan meer richting wit
ik ga er zometeen als tie afgekoelt is een grotere sproeier in draaien
ik heb 64 en 68 liggen
dus ik begin met 68 en ik denk dat hij dan ms wel gelijk goed is
en anders ff 64 erin
t rijden is nu wel gevaarlijk want mijn remmen zijn niet goed afgesteld dus hij rolt gewoon door
maarja gewoon met 10km/h de wijk uit en dan een rechte weg in het buitengebied
k rem tijdelijk wel ff met mijn voeten
morgen ff met ons pa de remmen goed instellen
bedankt voor alle hulp allemaal
gr ruud