Pagina 1 van 1

achterwiel

Geplaatst: 28 jun 2013 11:52
door flogsway
Welke Tomos model heb je? a3 s25
Wat is het bouwjaar? geen idee
Sinds wanneer speelt dit probleem? paar dagen
Wat is het probleem? draaien achterwiel
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

als ik me snorretje stationair laat draaien blijft me achterwiel en ketting constant draaien

Re: achterwiel

Geplaatst: 28 jun 2013 12:01
door homoetje
Stationair schroef wat verder uit draaien.

Re: achterwiel

Geplaatst: 29 jun 2013 10:51
door flogsway
stationairschroef draaien geeft weinig verschil, als ik me gas loslaat ratelt de ketting als een razende en brommert blijft tijdens rijden horten en stoten

Re: achterwiel

Geplaatst: 29 jun 2013 22:49
door MrMike
Of je stationair is te hoog, en moet je hem inderdaad terugdraaien. Of je koppeling laat niet meer los. Maar dan zou je bij stilstand moeten merken dat hij afslaat of aanloopt (als hij niet op het standaard staat)

Ketting ratelen is waarschijnlijk goed spannen.

Check is hoeveel olie je nog in jet blok hebt zitten.

Re: achterwiel

Geplaatst: 29 jun 2013 22:57
door homoetje
Check eens op valse lucht. Ik denk dat dat het probleem is.

Re: achterwiel

Geplaatst: 29 jun 2013 22:59
door MrMike
Check eens op valse lucht. Ik denk dat dat het probleem is.
Ja kan ook heel goed.

Re: achterwiel

Geplaatst: 29 jun 2013 23:08
door flogsway
toevallig vanochtend met draaiende motor overal even gespoten, carb, spruitstuk, uitlaatflens maar blijft gewoon lopen of ik moet de definitie van valse lucht niet helemaal begrijpen

Re: achterwiel

Geplaatst: 29 jun 2013 23:41
door homoetje
Hij gaat juist meer toeren maken als hij ergens vlase lucht trekt en je spuit er deo op.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: achterwiel

Geplaatst: 30 jun 2013 00:00
door flogsway
dat doet ie dus niet, dus ik denk dat het ergens in het blok zit maar dan kom ik een gebied waar ik de ballen verstand van heb
maar ja blokkie is geloof ik ook al zon 25 jaar oud en ken de geschiedenis er niet van weet dus ook niet of er ooit iets is aan veranderd ofzo

Re: achterwiel

Geplaatst: 30 jun 2013 06:41
door shadowranger
Deo test laat bij een lek de motor anders draaien (of meer of minder toeren, maar je hoort verschil). Op die plek waar je motor reageert op de deo (of iets anders wat daar geschikt voor is) zit dan het lek en moet je gaan uitzoeken waarom.

Een blokje van 25 jaar oud....hmmmm.....toevallig een ei-cilinder met Encarwi of Bing carburateur? In het geval dat het verdraaien van de stationairschroef niets uithaalt, staat de gaskabel te strak. Die moet je dmv de stelnippels van de gaskabel losser zetten.

Btw, bij een Encarwi zit er geen stationairschroef of losse choke op. Die stel je af op stationair dmv de gaskabel zelf. De chokefunctie krijg je dan door bij het handvat de knop weg te duwen en dan kun je je gashendel nog een cm vooruit draaien waardoor de gasschuif in de choke stand komt.

Ketting geratel is meestal een kwestie van de ketting strakker stellen dmv de kettingspanners bij je achterwiel (ketting loopt nu over de achterbrug heen). Zorg voor een speling van ongeveer de breedte van je ketting in het midden tussen de tandwielen ivm inveren.

Re: achterwiel

Geplaatst: 30 jun 2013 08:56
door flogsway
is inderdaad een eicilinder maar zit een dellorrto 14/9 op, en ketting zit goed maar zal inderdaad is naar de gasakabel kijken en als het lukt is proberen de cilinder eraf te halen volgens mij is koppakking niet meer goed of zo goed als verteerd
maar thx voor tips

Re: achterwiel

Geplaatst: 30 jun 2013 13:20
door shadowranger
een lekke koppakking zorgt voor een fluitend geluid, niet voor een verhoogd stationair toerental. Er zijn zelfs users die zonder rijden, mits de pasvlakken goed op elkaar aansluiten