Pagina 1 van 1

FAQ koppeling

Geplaatst: 06 dec 2013 20:41
door HiawoutaH
Welke Tomos model heb je? youngster
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? vandaag
Wat is het probleem? geen probleem maar knutsel gedoe
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? koppeling

Zoals eerder vermeld ben ik bezig geweest een (oude)koppeling te reviseren.
Leer er op gezet koppelingsdrukplaatje en koperlatoen 0,1mm plaatje op de eerste versnelling gezet,op de tweede kreeg ik de koppelingsdrukplaat er niet eens tussen.
Het koperlatoen durfde ik niet zonder de drukplaat er op te zetten,(2e versn) want ik wil niet dat het straks door mijn koppelinghuis zwerft.

Dus ja wat een giganties verschil in geluid maar nu mijn vraag.
De koppelingsveren korter gemaakt alleen nu schakelt die bij 10/15km p/u ipv 20km p/u de bedoeling was sneller optrekken,
en schakelen bij 25/30 km p/u. (liefst bij 30km p/u)
Wat kan ik het beste doen:
-1e koppeling slapper zetten.(zit wel aardig strak)
-2e koppeling nog strakker zetten maar ik ben bang dat er dan scooter veertje op moeten want hij zit volgens mij echt heel strak moest flink moeite doen.
mijn plan is proberen 2e koppeling nog strakker te zetten (als dat kan...Want op gegevenmoment ga je de veer uitrekken bij het er in zetten omdat tie te strak zit...)

maar wat adviseren jullie vanuit eigen ervaring...
zou ik eerst zonder 2e versn proberen hoe snel hij is?
ps. het is gewoon standaard 49,9cc blokje/cilinder
mvg

Re: FAQ koppeling

Geplaatst: 06 dec 2013 21:48
door homoetje
Hoeveel CM heb je van de veer van de tweede af gehaald?

Re: FAQ koppeling

Geplaatst: 06 dec 2013 21:55
door Joren
Klinkt mij meer in de oren alsof het latoenkoper toch te dik is, waardoor de segmenten niet vrij genoeg kunnen glijden.
Haal het er weer eens tussen weg :wink:

Re: FAQ koppeling

Geplaatst: 07 dec 2013 08:38
door shadowranger
In de 2e versnellingskoppeling zit geen diafragmaveer, als dat hetgene is wat je bedoelt met de drukveer. Meestal is het dan ook de 1e versnellingskoppeling die je hoort, aangezien deze direct door de krukas wordt aangedreven.

En wat betreft het veren verhaal. In principe is de stelregel, hoe strakker, des te later grijpen de segmenten aan. Ergens is er na het inkoten weer wat uitgelubberd (bij montage?) waardoor het gewenste effect teniet is gedaan. En niet in alle gevallen helpt het plaatsen van latoenkoper bij het overschakelen.

Re: FAQ koppeling

Geplaatst: 07 dec 2013 12:45
door HiawoutaH
Homoetje
Bij 1e versn 1,3cm
bij 2e versn 1,5cm
Maar ik ben bang dat het met monteren uitgerekt is.
Heb met twee klemmen de veer vastgezet op de twee eerste lipjes daarna met schroevendraaiers de veer achter het derde lipje gelegt.
volgende keer zal het ik proberen met omgedraaide trechter oid.

Joren.
Na het monteren van de koppelingsdrukplaat en latoenkopen lipjes en de veer, heb ik 1 segement vast gezet in de bankschroef met een doek er tussen.
Met de hand geprobeerd hoe de werking was maar hij schoot gewoon weer terug in positie,dus ik verwacht hier geen probleem.
Trouwens heeft dat geen invloed volgens mij op het schakelen van de 2e versnelling want hiet zit geen latoenkoper op, en ook geen koppelingsdrukplaat.
Schakelen (2e versn)gaat ook prima alleen veel te vroeg.
Dus alleen is de 1e versnelling aangepast met latoenkoper,mocht het zo zijn dat de segmenten niet goed glijden dan zou de tomos ook niet stationair lopen toch,dan zou je gaan rijden als de segmenten vast blijven houden aan het koppelingshuis.
Of in elk geval druk voelen dat de brommer wil gaan rijden.

Shadow.
Ik weet niet wat je bedoelt met drukveer dat staat overigens ook niet in mijn geschreven stukje.
Klop idd de eerste versnelling die heb ik voor het geluid aangepast 2e versnelling niks aan gedaan behalve dan de veer inkorten.
Daar is idd bij het monteren waarschijnlijk de veer iets uitgelubberd.
Het latoenkoper heb ik puur en alleen voor het geluid er in gemaakt niet voor het schakelen.
Nu begrijp ik ook dat als het te strak zit het terug glijden naar de neutrale stand niet optimaal is.
Dit heb ik getest en werkt prima.

Allen bedank voor de reacties leer er veel van.
mvg

Re: FAQ koppeling

Geplaatst: 09 dec 2013 06:35
door shadowranger

Zoals eerder vermeld ben ik bezig geweest een (oude)koppeling te reviseren.
Leer er op gezet koppelingsdrukplaatje en koperlatoen 0,1mm plaatje op de eerste versnelling gezet,op de tweede kreeg ik de koppelingsdrukplaat er niet eens tussen.
Het koperlatoen durfde ik niet zonder de drukplaat er op te zetten,(2e versn) want ik wil niet dat het straks door mijn koppelinghuis zwerft.
Wat bedoel je hiermee dan precies? Die 3 smalle veren die onder de veer zitten?

Re: FAQ koppeling

Geplaatst: 11 dec 2013 21:02
door HiawoutaH
Hoi Shadow.
Beetje late reactie druk geweest.
Niet de drie smalle veren bedoel ik,met koppelingsdrukplaat bedoel ik nr 14 op de tekening.
Een ronde platte ring die tomos koppelingen (tegenwoordig) hebben om de herrie tegen te gaan van de koppeling.
Zit gemonteert op de zelfde manier als je de latoenkoper monteert.
Zie link: https://www.youtube.com/watch?v=jGZdcnyqGi0
Vanaf/op 42 sec zie je "koppelingsdrukplaat"
Op deze manier heb ik het gedaan.

Maar op het moment heb ik niks aan want ik heb de youngster aan gord gereden.
Nou nee niet lomp wezen rijden maar de voorste tandwiel borgring zat blijkbaar niet goed vast oid.
Het tandwiel is iets los gaan zitten en daar kwam ik achter 15km van huis.
Ineens potje herrie de groeven waarmee het tandwiel vast zit op de as zeg maar afgesleten en ik kan het tandwiel er niet meer op krijgen.
Versleten aan de as en op het tandwiel zelf.
maar moest toch het blokje gaan splitsen.
mvg

Re: FAQ koppeling

Geplaatst: 12 dec 2013 02:38
door shadowranger
Deze dus:

Afbeelding

Die plaat is idd de diafragmaveer, wat ik al vermoedde dus. Die hoort bij de 2e versnellingskoppeling er niet in te zitten. Wellicht is dat het probleem dat de koppeling blijft aanslepen nadat deze eenmaal is ingeschakeld geweest en dat verklaart wellicht ook het probleem wat je beschrijft met het overschakelen.

Re: FAQ koppeling

Geplaatst: 12 dec 2013 21:02
door HiawoutaH
Hey Shadow.
inderdaad diafragmaveer wist de naam niet maar is eigenlijk ook wel logische.
Bij een webshop had ik zien staat koppelingsdrukplaat vandaar dat ik het zo noemde.

Nog ff terugkomen op het 2e versn verhaal.
In het stukje van mijn tweede reactie schrijf ik aan Joren dat ik dus geen veranderingen heb aangebracht aan de 2e versn,
behalve dan de veer strakker zetten.

dit schreef ik:
Trouwens heeft dat geen invloed volgens mij op het schakelen van de 2e versnelling want hiet zit geen latoenkoper op, en ook geen koppelingsdrukplaat.
Schakelen (2e versn)gaat ook prima alleen veel te vroeg.

Dus conclusie 2e versn is gewoon goed want er blijft niks hangen oid behalve dat de veer te slap is waardoor hij te vroeg overschakelde naar de 2e versn.

Ik begrijp de werking van de koppeling en snap ook de gevolgen en reactie van de brommer.
mijn vraag was dus eigenlijk,
kan het zijn dat je de 1e versn zo strak heb zitten op de orginale veer van tomos dat je de 2e versn moet gaan aanpassen met scooterveertjes oid omdat je de orginele veer van de 2e versn niet strak genoeg kan krijgen
mvg