Pagina 1 van 1

overstap 65cc airsal

Geplaatst: 18 jan 2014 21:38
door aadsteenbeek
Welke Tomos model heb je? -
Wat is het bouwjaar? -
Sinds wanneer speelt dit probleem? -
Wat is het probleem? ik ben van plan om over te stappen op een 65cc airsal, maar ik zit met een aantal vragen waar ik niet uit kan komen.

1. moet ik opnieuw het lucht/benzine mengsel afstellen?
2. zit hier een gesloten of membraanzuiger in http://www.tomoshop.nl/catalog/airsal-t ... p-777.html
3. heeft iemand ervaring met deze cilinder, in combinatie met 44mm dmp cilinderkop (ook van tomoshop.nl)
4.kan ik de naaldlager van mn 50cc bevestigen.
5. welke bougie/hittegraad aangeraden.
6. verdere tips bij monteren.

alvast hartstikke bedankt
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? -

Re: overstap 65cc airsal

Geplaatst: 19 jan 2014 04:33
door homoetje
1. Ja dat moet.
2. Zit een membraam zuiger bij.
3. Ja dat heb ik, is gewoon een goede kop.
4. Beter is om gewoon een nieuwe er in te zetten.
5. NGK B8hs is er een die goed werkt er in.
6. Gebruik veel 2takt olie bij het monteren zodat alles makkelijk gaat. En heb veel geduld en werk zorgvuldig.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: overstap 65cc airsal

Geplaatst: 20 jan 2014 07:05
door shadowranger
Even ter correctie en lering: Het lucht-brandstofmengsel wordt bepaald door de carburateur. De cilinder is alleen een ruimte waar deze in terecht komt ter compressie en verbranding. Een cilinder veranderen van 50 naar 65 cc zal niet per definitie een afstelling noodzakelijk achten. Alleen wanneer een andere carburateur, luchtfilter of uitlaat wordt gemonteerd kan afstelling nodig zijn. Dit is afhankelijk van de prestaties en kleur van de bougie. Elke motor reageert anders en er is dus niet precies aan te geven welke instellingen het beste zijn. Dat zal dmv fine-tuning uitgezocht moeten worden.

Re: overstap 65cc airsal

Geplaatst: 20 jan 2014 08:16
door aadsteenbeek
@shadowranger Tuurlijk, momentje van niet logisch nadenken haha. Weet jij ook of die membraamzuiger met 2 inlaatsleuven is of met 1 grote.

Re: overstap 65cc airsal

Geplaatst: 20 jan 2014 10:40
door homoetje
Is 1 grote.

Re: overstap 65cc airsal

Geplaatst: 20 jan 2014 12:05
door aadsteenbeek
Dacht ik al. Is er ook merkbaar verschil tussen 2 sleuven of 1 grote ?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: overstap 65cc airsal

Geplaatst: 20 jan 2014 12:41
door shadowranger
Zou in principe niet hoeven. Hoeveelheid gaat toch wel door het gat, of het nou 1 grote is of 2 kleinere (met tussenschot). Doorstroomsnelheid zal alleen wat hoger zijn bij 2. Wellicht dat dat juist wat aantrekkelijker is ivm menging en aanzuigsnelheid in de carburateur bij de venturie.

Re: overstap 65cc airsal

Geplaatst: 30 jan 2014 11:42
door 12Puddings
Uit ervaring:

65cc Airsall, erg leuk.
Je hoeft weinig te veranderen wil je die kunnen gebruiken,
Sproeier kan gewoon het zelfde blijven ( bij mij)
14/12 carb is goed zat, je merkt bijna geen verschil met 15/15.

Wel een nadeel aan 65...
Sinds ik die heb trilt alles naar zn gootje.
Uitlaat steun, Steun van kappen
Ik had een a35, daar is dat sws allemaal al niet super bij...

Hij trekt een stuk harder, en je snelheid zal uiteraard ook wat hoger liggen
Bij mij ging ie van 55 naar 65/70

Het membraam heb ik niet gebruikt.
Bij je airsall zit er een met 1 grote plaat,
ik heb degene gebruikt die er al in zat bij mij, met de 2 pootjes.
Die schijnen over het algemeen wat beter te zijn....

Re: overstap 65cc airsal

Geplaatst: 03 feb 2014 22:29
door R_koekoek
Heb ook de zelfde cilinder bevalt goed loopt als een tierelier in samenwerking met een 16mm sha carb en binnenrotor ontsteking alleen een nadeel, alles trilt naar zijn grootje uitlaat steun is al 3 keer afgebroken, bevesteging steuntjes van de kappen ook al meerdere keren en ben inmiddels voor 200euro aan nieuwe koppeling segmenten verder dus sneller rijden is mooi maar alles erom heen slijt ook veel sneller.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding