• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

ontstekings deksel verwijderen en terug plaatsen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Dominic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dominic » 25 jan 2014 22:08

Welke Tomos model heb je? Tomos Revival
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? -
Wat is het probleem? Terugplaatsen los onderdeel,
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

https://www.google.nl/search?q=tomos+re ... B438%3B571

Zie de tekening van het blok. Bij het verwijderen van het dynamodeksel viel er een lipje uit, pos nummer 41 op de tekening (zie link).
Weet iemand waar ik dat straks moet terugplaatsen als ik het deksel er weer op wil zetten? Wat is de functie eigenlijk van dat lipje?
Alvast bedankt voor de tips.
Het betreft een A52 blokje van een revival.

Rookert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rookert » 25 jan 2014 23:58

Dat is een afdekstrip voor de slangen van het oliepompsysteem. Het zorgt dat de slangen goed op zijn plaats blijven in het linker carterklep. Om deze terug te zetten, steek je het L vormpje terug in het gaatje rechtsboven het oliepompgat, het doorvoergat, en zorg je ervoor dat het langere gedeelte onder de beschermplaat uitkomt. Beetje moeilijk te verwoorden allemaal, daarom een hele slechte illustratie gemaakt om het verhaal hierboven beter te verklaren.

Afbeelding

Het afgebeelde afdekstrip moet je andersom bevestigen, hij ligt nu dus fout op de foto. Het langere gedeelte zou dus ong. ~30° rusten onder de beschermplaat.

Begrijp je het hierna nog niet helemaal, zou ik evt. a.s. dinsdag mijn eigen revival open kunnen gooien om een foto te maken..
Revival TS - Brom / bj. 2008 (Woon-werk)
Smeersysteem / E-Start
Puch HD Kop
PHVA 14
Tecno bullet A55

Flexer XL - Snor / bj. 2007 (Cargo)
Smeersysteem / E-Start (aftermarket)
Bromkop / Ontsteking brom
PHVA 14
Speedy uitlaat

Dominic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dominic » 26 jan 2014 18:47

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik ga er dinsdag weer mee verder. Mogelijk had ik de olieleidingen van de carburateur en de tank los moeten halen. Bij demontage heb ik de leidingen bij het pompje losgemaakt. Bij het verwijderen van het deksel vielen toen de afdekstrip en de beschermplaat op de grond.
Is het deksel met olieleidingen zo weer goed te plaatsen?

Mocht ik er niet uitkomen laat ik het nog even weten. In ieder geval hartelijk bedankt nogmaals voor de uitleg.

Enfin, mijn zoon en ik zijn lekker aan het sleutelen. We hebben de brommer nu een maand maar er moest nogal wat aan gebeuren.

Ander vraagje; de brommer schakelt vrij laat over naar 2. Ik heb de koppeling van de eerste versnelling vervangen en de juiste hoeveelheid olie toegevoegd. Volgens het Tomos boekje zou het late overschakelen door teveel olie komen, maar ik heb me aan de 225 cc gehouden.
Of zou er een vraagtekenveertje ontbreken of niet goed meer zijn? Ik lees daar veel over maar weet niet of dat voor dit blokje A52 ook geldt.

De brommer was nooit opgevoerd en dat houden we ook zo. Hij rijdt / reed standaard iets van 50-53. Hard zat. Alleen het optrekken zou iets vlotter kunnen, maar dat hoort bij deze brommer denk ik.

Mvrgr,
Dominic

Rookert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rookert » 26 jan 2014 19:13

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik ga er dinsdag weer mee verder. Mogelijk had ik de olieleidingen van de carburateur en de tank los moeten halen. Bij demontage heb ik de leidingen bij het pompje losgemaakt. Bij het verwijderen van het deksel vielen toen de afdekstrip en de beschermplaat op de grond.
Is het deksel met olieleidingen zo weer goed te plaatsen?

Mocht ik er niet uitkomen laat ik het nog even weten. In ieder geval hartelijk bedankt nogmaals voor de uitleg.

Enfin, mijn zoon en ik zijn lekker aan het sleutelen. We hebben de brommer nu een maand maar er moest nogal wat aan gebeuren.

Ander vraagje; de brommer schakelt vrij laat over naar 2. Ik heb de koppeling van de eerste versnelling vervangen en de juiste hoeveelheid olie toegevoegd. Volgens het Tomos boekje zou het late overschakelen door teveel olie komen, maar ik heb me aan de 225 cc gehouden.
Of zou er een vraagtekenveertje ontbreken of niet goed meer zijn? Ik lees daar veel over maar weet niet of dat voor dit blokje A52 ook geldt.

De brommer was nooit opgevoerd en dat houden we ook zo. Hij rijdt / reed standaard iets van 50-53. Hard zat. Alleen het optrekken zou iets vlotter kunnen, maar dat hoort bij deze brommer denk ik.

Mvrgr,
Dominic
Is normaal hoor, dat van alles los schiet bij het ontkoppelen van de linker carterklep. Laat de slangen gewoon met het oliereservoir & carburateur verbonden, maar let op, je moet ze eerst ontluchten voordat de motor weer gestart wordt.
Als de slangen nl. losgekoppeld zijn geweest van de oliepomp, is er lucht ingekomen en ontstaan er belletjes. Dan is de verhouding smeerolie in het lucht-/benzinemengsel niet meer correct en wordt de cilinder tijdelijk niet meer voldoende gesmeerd. Dus let hier voor gebruik wel op.

Is de brommer tweedehands of nieuw?
Revival TS - Brom / bj. 2008 (Woon-werk)
Smeersysteem / E-Start
Puch HD Kop
PHVA 14
Tecno bullet A55

Flexer XL - Snor / bj. 2007 (Cargo)
Smeersysteem / E-Start (aftermarket)
Bromkop / Ontsteking brom
PHVA 14
Speedy uitlaat

Dominic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dominic » 26 jan 2014 19:42

Mbt het ontluchten heb ik gelezen over het ontluchtingsschroefje. Dat komt goed, maar dank voor het attenderen,
De brommer hebben we 2de hands gekocht (particulier). Volgens kenteken uit 2005 maar is al eerder gebouwd. De brommer ziet er optisch nog goed uit. We hadden alleen wat pech met wat mechanische dingen. Koppeling dus, maar dat is zo goed als klaar dus, en pech pech pech, het voortandwiel kwam los omdat de borgplaat onder de grote moet niet goed omgezet was. Dus liep de ketting er voor een keer af en beschadigde enkele tanden. Vandaar dat we het linkerdeksel eraf haalden.
Groet,
Dominic

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij