Pagina 1 van 1

tomos nieuw blokje

Geplaatst: 02 mar 2014 10:37
door Louis034
Beste forummers

ik heb nu een tomos s25, ja met zo'n rot eicilinder.
ik wil er graag een ander blokje op zetten. kan ik hiervoor elk tomos blokje gebruiken of past niet alles?
ik heb nu nog ijzeren kappen die ik graag wil behouden is het dus mogelijk om er een recht spruitstuk in het nieuwe blokje te doen en de kappen te behouden?

alvast bedankt

Louis

Re: tomos nieuw blokje

Geplaatst: 04 mar 2014 17:40
door shadowranger
Elk blok kan erop, alleen rekening houden met de ontstekingstypen. Electronisch hoort een andere bobine (=cdi) bij. Verder zijn er destijds ook Tomossen geleverd met ijzeren kappen (waarin een gat was gemaakt voor de chokehevel) en vierkante membraancilinders, waarbij een recht spruitstuk op het membraan was gemonteerd. Het ligt eraan welke carburateur je nu hebt (Bing/ Encarwi of Dellortho) of dat deze op het spruitstuk past.

Re: tomos nieuw blokje

Geplaatst: 11 mar 2014 18:13
door Louis034
ik denk dat er nog een originele carburateur op zit. dus dan is het mogelijk om er gewoon een ander blokje zonder elektrische ontsteking op te zetten en de kappen te behouden?

Re: tomos nieuw blokje

Geplaatst: 12 mar 2014 08:38
door shadowranger
Zoals ik al aangaf is het niet het probleem van de ontsteking, maar de aansluiting van de carburateur. Zoals ik je nu begrijp zit er dus geen gat in de rechter motorkap, dus neem ik aan dat je een Encarwi of Bing carburateur hebt.

Met de schuine spruitstukken passen de metalen kappen niet meer zonder dat je aanpassingen doet aan steunen en/ of kappen. Als je dus wil blijven rijden is het zaak een compleet blok te hebben en eventueel een losse kap met gat (voor een Dellortho carburateur met lange chokehevel)

Afbeelding

Re: tomos nieuw blokje

Geplaatst: 13 mar 2014 17:02
door Louis034
Ik heb heb wel een choke gat in de kap!
bedankt voor de reactie!

louis

Re: tomos nieuw blokje

Geplaatst: 13 mar 2014 21:40
door shadowranger
In dat geval heb je dus al een Dellortho, en dan kun je een blok met membraancilinder eronder zetten waar de carburateur op dezelfde plek zit als nu. Met een recht spruitstuk dus, zoals ik eerder aangaf met een schuin spruitstuk kun je de ijzeren kappen niet behouden zonder aanpassingen.