Pagina 1 van 1

Van brommer naar snor

Geplaatst: 15 mar 2014 16:28
door tomoshenk
Welke Tomos model heb je? A5
Wat is het bouwjaar? Geen idee
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds aankoop.
Wat is het probleem? Blok verbouwen van brommer naar snor.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee.

Op de cilinder staat A5, dus ik neem aan, dat het een A5 blok is. Is verkocht aan mij als snor, maar volgens mij is het een brommer, want hij rijdt zeker 40 km. Is het mogelijk om hier een snorblok van te maken en welke onderdelen heb ik dan nodig.

Re: Van brommer naar snor

Geplaatst: 15 mar 2014 19:08
door shadowranger
Snorblok of bromblok bestaan niet. Alleen door de toepassing van bepaalde begrenzers en tandwielverhoudingen loopt een blok 25 of 40 km/uur.

Begrensers zijn:
- snorkop (heeft grotere uitsparing dus minder compressie waardoor er minder kracht overblijft). Te herkennen aan de aanduiding D25 of d25 op een van de rechter koelvinnen
- busje in het spruitstuk waar de carburateur op komt (=doorlaatbegrenzing)
- carburateur 14/9 ipv 14/12 (snor vs. brom) type Dellortho
- Begrenzingsslang in het lichtfilter met beperkte doorgang naar de carburateur.
- ontsteking op laatst mogelijke tijdstip (linksom draaien of onderste streepje in het carter) waardoor ook hier een deel van de kracht van de verbranding verloren gaat. In principe kun je dit wel op de bromstand laten voor een betere verbranding.
- Tandwiel 31 of 33 achter ipv een kleiner type waardoor de motor bij eenzelfde toerental minder km maakt.
- Uitlaat met een vernauwing net achter de uitlaatpoort en s-bocht = snor type

Check bovenstaande lijstje met wat er op jouw Tomos zit. Dan weet je waar je onderdelen zou moeten uitwisselen/ afstellen.

Re: Van brommer naar snor

Geplaatst: 15 mar 2014 19:22
door tomoshenk
Bedank voor de snelle reactie, ik zal je lijstje nalopen.

Nog een vraag: busje in het spruitstuk van de carburateur hoe ziet dat er uit en waar kan je dat kopen, heb je misschien een foto ervan. Alvast bedankt.

Re: Van brommer naar snor

Geplaatst: 17 mar 2014 17:30
door Borcheld11
Bedank voor de snelle reactie, ik zal je lijstje nalopen.

Nog een vraag: busje in het spruitstuk van de carburateur hoe ziet dat er uit en waar kan je dat kopen, heb je misschien een foto ervan. Alvast bedankt.
Ik zou eerst een snor uitlaat eronder hangen en de twv terug veranderen naar 26-33
kijk dan hoeveel de snelheid is en bepaal dan pas of je de begrenzers wil gaan zoeken en alles opentrekken
waardoor je onnodig veel werk op je nek haalt! :wink:

Zou zowiezo niet weten waarom je hem zou willen terugvoeren als hij maar 40 gaat maar dat terzijde :mrgreen:

Re: Van brommer naar snor

Geplaatst: 18 mar 2014 08:30
door tomoshenk
Is aan mij verkocht als snor en heb ook een snorkenteken, maar ik ben er achter gekomen dat het een brommer is.
Bedankt voor de reactie.

Re: Van brommer naar snor

Geplaatst: 18 mar 2014 16:51
door Borcheld11
Is aan mij verkocht als snor en heb ook een snorkenteken, maar ik ben er achter gekomen dat het een brommer is.
Bedankt voor de reactie.
Met alleen andere uitlaat en twv is ook de 40 te halen. :mrgreen:
Dus lijkt mij niet dat het een brommer is. tenzij je het hele blok los heb geschroefd.