Pagina 1 van 1
Verkoling in de cilinderkop
Geplaatst: 04 apr 2014 18:18
door dirkberkelmans
Welke Tomos model heb je? Quadro
Wat is het bouwjaar? 2010
Sinds wanneer speelt dit probleem? Februari
Wat is het probleem? Continue verkoling in de cilinderkop
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Technigas terugloopuitlaat, atw veranderd naar 28 , membraam iets open gezet
Goedenavond allemaal,
Ik kamp de laatste tijd steeds met verkoling in mijn cilinderkop. Heb al van alles geprobeerd alleen het probleem blijft steeds voorkomen weet iemand waar dat aan kan liggen?
Mijn dank is groot!
Re: Verkoling in de cilinderkop
Geplaatst: 05 apr 2014 09:16
door shadowranger
Mix je je brandstof zelf of tank je kant en klaar? Hoeveel is de mengverhouding in geval van eigen mix?
Koolresten zullen altijd optreden bij een 2-takt. Dat is nu eenmaal de eigenschap van 2-takt olie in de brandstof. De hoeveelheid olie die met de benzine wordt gemixt is echter wel van invloed. Hoe meer olie, des te meer koolaanslag er ontstaat.
Re: Verkoling in de cilinderkop
Geplaatst: 05 apr 2014 11:51
door dingiedong
worden er voldoende lange afstanden gereden?
Als er alleen maar korte ritjes worden gereden waarbij de motor niet op temperatuur komt heb je dit "probleem" ook...een lange volgas rit laat dan veel koolresten verbranden.
Over het algemeen zit er altijd wat koolaanslag in de kop en op de zuigerbodem en bij snorfietsen vaak nog meer omdat die dingen nou eenmaal meer geknepen zijn dan een bromfiets.
Verder goede kwaliteit tweetakt olie gebruiken scheelt veel koolaanslag. en hou je aan de mengverhouding van 1:50.
Re: Verkoling in de cilinderkop
Geplaatst: 05 apr 2014 16:57
door freak
als je wil weten of je meng verhouding van je benzine goed is, kijk naar de kleur van je bougie.
vanaf het schroefdraad gedeelte tot de punt zit een porselijnen stukje, deze hoort koffie bruin te zijn bij een goede mix en verbranding.
is deze zwart dan zit er teveel olie in je benzine.
de afstand die je rijd heeft ook invloed, bij korte afstanden heb je vaak ook een minder goede verbranding en ook kans op roet aanslag.
ga je zelf wil mengen, dan kun je bij een bromfiets handel vaak wel mix olie kopen, en een jerrycan van 5 liter.
als je 5 liter euro 95 benzine tankt, moet er 100mml olie door om 1 op 50 te krijgen.
ps: een beetje kool aanslag in je cilinder kan op zich geen kwaad, je brommer/snor zal er zelfs iets harder van gaan lopen.