Pagina 1 van 1

Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 15 apr 2014 15:16
door bobvdvoort
Hallo Medeforummers,
Na de search te hebben gebruikt, heb ik besloten toch maar een post hier neer te zetten (hoopt dat hij goed staat anders excuses)

Setup op dit moment:
Tomos a35
Bullet uitlaat
ATW 26
HD- cilinderkop
verder (volgens mij) standaard.

Ik vroeg me af of mijn sproeier kleiner moet als ik van deze (lawaaierige) bullet uitlaat terug ga naar een bromuitlaat. Ik heb namelijk een bromuitlaat liggen dus hoef ik niks te kopen.

De rede waarom ik dit vraag en niet uitprobeer is omdat mijn brommer nu superlekker rijdt, echt perfect en ik eigenlijk niks wil doen aan de afstelling.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen,
Mvg
Bob

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 15 apr 2014 15:25
door shadowranger
In principe verander je alleen qua afstelling als je merkt dat de prestaties teruglopen of vanwege de kleur van de bougie dit noodzakelijk is. Anders hoef je dus niets te doen.

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 17 apr 2014 13:42
door bobvdvoort
Dus kan hem er gewoon onderhangen zonder iets te veranderen.
De bocht van een bromuitlaatje is wel iets smaller dan die van een bullet.

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 17 apr 2014 14:35
door shadowranger
Nogmaals, als je ziet aan je bougie dat het lucht/ brandstofmengsel niet ideaal is (doordat de tip verkleurt van koffie-met-melk-bruin naar wit/grijs of zwart/vettig verander je pas iets aan de sproeiermaat.

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 17 apr 2014 20:36
door bobvdvoort
Ik heb geleerd dat je de afstelling niet alleen kan zien aan je bougie..
er zijn 3 scooters de soep in gedraaid met een koffie met melk bruine bougie... Toch altijd rustig warm gereden.

Daarom wil ik het eerst zeker weten..
Niet gek toch?

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 21 apr 2014 23:44
door shadowranger
Scootermotoren zijn hoogtoerig, dat is Tomos niet en totaal niet vergelijkbaar. En meestal draaien motoren in de soep wegens gebrek aan smering (=olie) en niet vanwege een teveel of tekort aan brandstof.

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 23 apr 2014 18:07
door bobvdvoort
maar als het goed is, maakt het dus niet uit of je een 26mm bocht of een 28mm bocht er onder hebt hangen voor de sproeier?

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 23 apr 2014 18:14
door shadowranger
Nee, daarmee geef je de uitlaatgassen iets sneller de kans de cilinder te verlaten.

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 24 apr 2014 18:35
door bobvdvoort
topsnelheid verschil?

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 24 apr 2014 19:12
door shadowranger
Amper merkbaar verschil, net als trekkracht

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 27 apr 2014 19:08
door bobvdvoort
morgen dat standaard uitlaatje zwart spuiten en monteren =) dankuwel u hoort t nog als er problemen ontstaan

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 30 apr 2014 22:20
door bobvdvoort
hij gaat nu 40 =D dus dat is prima.. wel 8 langzamer maar das niet erg ivm politie.

hij 4takt als hij koud is. is dat normaal? dat deed hij met mn vorige uitlaat niet

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 06 mei 2014 00:24
door Maarten-Jan
Als hij koud is wil hij misschien in het begin niet elke keer exploderen, maar dat zou na een paar seconden toch wel over moeten zijn.

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 06 mei 2014 07:36
door shadowranger
Kijk naar je bougiekleur, het kan zijn dat je net 1 maatje met de sproeier omlaag moet of de ontsteking (voor zover dat nog niet is gebeurd) bijstellen. Overigens, hoe rij je koud weg? Met de choke erop of niet en hoe lang heb je de choke erop gehad. Het duurt idd even voordat de overtollige brandstof die op de cilinderwand neerslaat weer verdampt en verbrand is als de motor warmer wordt.

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 06 mei 2014 23:21
door bobvdvoort
ik start m zonder choke, eerst moest het met, en nu kan het zonder..
ik rij vervolgens spelend met het gas weg tot die warm is (volgas tot hij sputterd, half gas.. en dan weer volgas tot hij sputerd en weer half gas)

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 07 mei 2014 12:52
door shadowranger
Kijk eens of het beter gaat als je met koude motor een beetje met de choke speelt ipv met het gas als je wegrijdt. Dat geeft je een indicatie of het met de verhouding brandstof/ lucht goed is met een koude motor. Ik begrijp dat wanneer de motor warm is deze problemen er niet zijn?

Re: Van Bullet naar Brom

Geplaatst: 14 mei 2014 16:53
door bobvdvoort
ja na n km of 2 a 3 is t weg en komt ook niet terug tenzij ik m weer n uurtje of 3 stil laat staan. dus echt alleen koud gebeurt dit. ik zal het is proberen morgen als ik naar school ga