Pagina 1 van 1

Vette bougie en stotter.

Geplaatst: 15 jun 2014 21:36
door Troetel1986
Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? 1994
Sinds wanneer speelt dit probleem? Al een tjdje
Wat is het probleem? Zwarte en vette bougie
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Alleen vervangen.

Hallo allemaal,

Het probleem met mijn tomos duurt maar voort,..

Het volgende is aan de hand:

Ik heb alles vervangen, zoals keerringen, nieuwe pakkingen, nieuwe bougie.
Starten doet hij al na een keer kicken, hij rijdt dan ook in een keer weg, dan kan ik z'n 3 km rijden en dan beginnen de problemen. Hij schokt eerst een beetje, en verliest dan al het vermogen, waarna hij ook uitvalt. Ik kan hem dan wel weer meteen starten en wegrijden, echter daarna komt hij niet meer op toeren, tot op een zeker moment hij in een keer enorm weg schiet, en de brommer amper te houden is. Waarna hij weer in kakt en alleen nog maar stapvoets verder rijdt.

De bougie is zwart en vet. Niet oke dus.
Sproeier 47. Gaf eerder geen problemen.
Stnd uitlaat is nieuw.
Er komt geen rook uit de uitlaat, de keerring aan de koppelingszijde is dan ook vernieuwd.
Aan de ontstekingskant is de keerring ook vervangen. Zo ook bij het voortandwiel.

Echter de zuiger en zuiger veren, zagen er nog wel goed uit, en heb ik dus ook terug geplaatst. Zou het toch zo kunnen zijn dat deze versleten zijn. Geeft dat de boven genoemde problemen?

Heeft iemand deze zelfde problemen, of gehad?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes Stéfanie

Re: Vette bougie en stotter.

Geplaatst: 16 jun 2014 12:57
door shadowranger
Zuigerveren van de zuiger afhalen en dan weer terugdrukken in de cilinder. Haaks zetten met de zuiger, en dan de slotspeling opmeten tussen de einden van de zuigerveer. In principe mag dat niet veel zijn. Of zitten de veren vastgekoekt in de groeven van de zuiger, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Zuiger zelf kan ook versleten zijn, of je cilinder is te ver uitgesleten waardoor je deze zou moeten honen en een overmaat zuiger erin.

Je zet niet welke cilinder je hebt, soms kan het iets simpels zijn als een breuk in het spruitstuk (ei-cilinder) die naarmate de boel warmer wordt, verder open gat staan en genoemde klachten veroorzaakt.