Pagina 1 van 1
Olie ipv mengsmering
Geplaatst: 10 jul 2014 15:57
door suleeyy
Welke Tomos model heb je? Quadro
Wat is het bouwjaar? onbekend
Sinds wanneer speelt dit probleem? 5 juli 2014
Wat is het probleem? tomos start niet
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? onwetend, 2t olie in tank gegoten ipv mengsmering.
Hoi Allemaal,
ik heb perongeluk een liter 2t olie in de tank van mn Tomos gegoten ipv mengsmering. Dit n.a.v. een winkelmedewerker die mij vertelde dat 2t olie als vervanging kan dienen voor mengsmering (wist ik veel, ik heb geen verstand van brommers). Dus ik giet de hele fles in de tank.. vervolgens wil de brommer niet starten.
De brommer heb ik gekregen van een vriend. Echter weet ik niet welk model, welk bouwjaar etc. Wat ik wel weet is dat ik em niet aan de praat krijg en dus niet naar werk kan.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit probleem kan herstellen?
alvast bedankt!
Edit: ik ga proberen de olie uit de tank te legen en vervolgens de bougie eruit en kicken.. kijken of ik hiermee genoeg olie eruit krijg. Vervolgens de tank spoelen met Euro 95 en de bougie schoonmaken natuurlijk. Hopelijk biedt dit een oplossing.
Alleen heb ik geen flauw ideee of hoe ik het beste de tank leeg krijg...
Re: Olie ipv mengsmering
Geplaatst: 11 jul 2014 00:35
door shadowranger
Wat voor 2-takt olie mag dat dan wezen? In principe is 2-takt olie in de volksmond bekend onder de naam mengsmeringolie, dus misschien is er nog niets verloren. Hoeveel was de inhoud van die fles en heb je merk en overige informatie nog bij de hand?
In principe mengen we bij met 2% van de inhoud van de tank. Dit houdt in 1:50 (1 deel olie op 50 delen benzine), wat neerkomt op 80 cc mengolie op 4 liter benzine (gewoon euro95). In mijn geval adviseer ik meestal wat vetter te smeren (dus iets meer olie in de benzine) aangezien benzine van zichzelf ontvettende eigenschappen bezit, ik hou zelf 90-100cc aan (=1:45/40).
Je kan de tank legen door de slang naar de carburateur los te nemen en een andere slang aan de kraan te bevestigen om de brandstof die nu in de tank zit op te vangen in een geschikte houder (ik weet niet hoeveel er nu inzit, wellicht kun je dit opmeten als het eruit is). Zet de kraan open op reserve totdat de tank leeg is. Een standaard A3(5)/ S25 tank (plaatstalen frame) heeft een tankinhoud van 4 liter, waarvan 0,5 reserve. De ronde frames zijn wat kleiner qua inhoud, dus met een 5 liter jerrycan zit je wel goed als de tank helemaal vol zit (wel een geschikt voor brandstof). Naspoelen lijkt me ook niet nodig, aangezien je er verse benzine met mengolie weer indoet. Het motortje loopt in principe ook nog prima bij 1:30. Het zal misschien iets meer roken uit de uitlaat.
Verse brandstof in de tank en de oude eventueel vermengen met alleen euro 95 totdat je de juiste mengverhouding weer hebt voordat je die weer gaat gebruiken. Zoals gezegd, als je weet hoeveel er in de tank zat en je weet hoeveel olie er bij gegaan is, kun je uitrekenen wat de verhouding nu is. Ter voorbeeld: Als je een literfles hebt met oude mengsmering die teveel is, kun je een deel ervan in de tank doen en afvullen met alleen euro95 om de juiste verhouding te krijgen. Je zal zelf even moeten rekenen dus.
Re: Olie ipv mengsmering
Geplaatst: 11 jul 2014 16:30
door suleeyy
Hey Shadowranger,
K heb er SYN power 2T full synthetic olie in zitten. Merk Velvoline(?) in totaal 1 liter erin gegooid.
Heb vanmiddag de tank leeg laten lopen en volgens mij zit er nog wat in de reservetank denk ik.
Wat ik heb gedaan is het volgende: laten leeglopen, tank volgegooid met euro95 en kicken. Dit zodat de olie en benzine zich mengen. Compressie is er wel dus ik denk nu dat de bougie er even uitgehaald moet worden en schoonmaken. Alleen de bougie sleutel die ik heb is niet diep genoeg om de bougie van mijn Tomos Quadro eruit te halen.
Ben ik zo goed op weg?
En wat adviseer je mij om te doen als het schoonmaken/vervangen van bougie niet helpt?
groeten,
Dinc
Re: Olie ipv mengsmering
Geplaatst: 11 jul 2014 17:10
door shadowranger
Ik heb het citaat van mijn bericht uit jouw post even weggehaald, anders wordt je post onnodig lang. De citaatknop gebruik je in principe alleen als je wil reageren op iets wat niet direct boven jouw post staat of een deel van een post wil benadrukken waarop je wil reageren. Anders gebruik je gewoon de reageerknop of het "snel reageren" veld hieronder. Dat terzijde.
Vwb je "probleem": De 2-takt olie is het probleem niet, de hoeveelheid dus wel. Uitgaande dat je de tank vol hebt gehad (bij een totaal tankinhoud van 4 liter) heb je er dus 1 liter olie ingegooid. Je hebt dan dus een mengverhouding gekregen van 1:4, en dat vindt de motor idd niet zo fijn. De olie in de benzine is niet bedoelt om mee te verbranden, maar om te smeren. Geen wonder dus dat je motor niet wil aanslaan. Hierdoor is de bougie waarschijnlijk zo vet geslagen dat er geen vonk mogelijk is tussen de electroden, dus schoonmaken is idd wel het eerste wat je moet doen. Vergeet ook niet de vlotterbak van de carburateur niet te legen, want daarin zit ook nog die "dikke" mengverhouding.
Koop of leen een goede bougiesleutel, wat toch een vereiste is als je eens wat wil sleutelen. Wat betreft je actie tot nu toe, als er nog 0,5 liter in de tank zou hebben gezeten met mengverhouding 1:4 (waarom heb je hem niet helemaal leeg gelaten? = kraan 1/4 slag verder draaien) en je hebt er weer 3,5 liter euro bij gedaan zit je nu op een mengverhouding van 1: 28 (1:4 bij 0,5liter--> = 0.125 liter olie --> 3,5 liter euro 95 erbij geeft 3,5/0,125=1:28). Als je de vlotterbak leeg hebt laten lopen en er de nieuwe mengverhouding ingelaten is, zou de motor aan moeten slaan als ook de bougie niet meer vervuilt is. Er zou wel een wat vettere walm uit de uitlaat kunnen komen. Eventueel een andere (nieuwe of reserve van zelfde hittegraad) proberen als de bougie het niet meer doet. In uitzonderlijke gevallen gaat een bougie kapot door vetslaan.
Succes. Tip: Neem een maatbekertje mee of pas het eens een keertje af in een potje waarin je hebt aangegeven wat de hoeveelheid 2t-olie is wat er bij de benzine moet. Of meng het gewoon in een 5 liter jerrycan, dan kun je het daarna overgieten in de tank. (5 liter benzine is ongeveer 85-100cc 2t-olie).
Wat doe je overigens met de opgevangen brandstof? Doe je nu steeds hetzelfde als wat je nu hebt gedaan door 0,5 liter te mengen met euro 95? als je dus naar de ideale mengverhouding wil moet je per 0,5 liter de oude brandstof het mengen met 5,75 liter euro 95.
Re: Olie ipv mengsmering
Geplaatst: 11 jul 2014 17:55
door suleeyy
ik weet niet hoe ik die reservetank ook leegkrijg. Heb gewoon de verbinding van tank naar carburateur ertussenuit gehaald en de olie laten leeglopen tot er niets meer uit kwam.
Heeft het nu, nadat ik dus 3,5lt euro95 erin heb gedaan, zin om de vlotterbak te legen? (geen idee trouwens waar die zit maar vind het vast wel op internet)
Voor de rest moet k dus de bougie eruit zien te krijgen (sleutel heb ik nog niet in bezit) deze schoonmaken.
Waarmee kan ik de bougie het beste schoonmaken, heet water misschien?
De brommer heeft trouwens een hele tijd stilgestaan voor dit allemaal gebeurde.
De opgevangen brandstof heb ik in een potje gedaan, misschien kan ik het later nog gebruiken maar ik zag er wel veel viezigheid inzitten.. Is het verstandig om deze olie nog te gebruiken of moet ik em wegdoen vanwege viezigheid?
Wat ik wel heb gedaan is zoveel mogelijk olie eruit laten lopen en gewoon die 3,5lt euro 95 dus de verhouding 1:28 zoals jij zegt.
Pfff ik heb het gevoel dat ik totaaal verkeerd bezig ben.. wil namelijk de boel niet erger maken maar ik wil ook niet afhankelijk zijn van mijn vrienden die moeilijk tijd maken voor hulp hiermee.
bedankt..
Re: Olie ipv mengsmering
Geplaatst: 11 jul 2014 19:12
door shadowranger
Vlotterbakje zit onderaan je carburateur en is zwart. Je moet daarvoor wel de carburateur van het spruitstuk demonteren. Maar als ik je verhaal zo lees, begrijp ik dat je niet echt technisch aangelegd bent (no offence). Is het dan wel zo verstandig om dit zelf te gaan doen of het beter uit handen kan geven die er meer "verstand" van heeft en weet wat ie doet. Of je gaat eens goed aan de studie dit weekend op de wiki pagina's van ons forum, wellicht krijg je dan meer inzicht in het technische gedeelte van de Tomos. Uiteraard kun je hier altijd vragen stellen.
Het is btw geen tank, die reserve, maar een deel van de tank wat pas gebruikt wordt als je de kraan een kwart slag verder zet (3 standen: dicht, normaal, reserve). Vwb je vraag over het legen van de vlotterbak is dat zeker zinvol, want daar zit gauw een paar cc in, wat er niet meteen uitkomt, maar door een sproeier wordt aangezogen en zo verneveld wordt. De hoeveelheid wat er per slag de motor in gaat is zeer weinig, genoeg voor een verbranding, dus het duurt wel even voordat het 1:4 mengsel eruit is en/ of vermengd is met wat er nu in de tank zit.
Als je het niet vertrouwd met de oude brandstof, dan breng je dit weg naar een milieudepot, voor verantwoorde afvoer van chemisch afval.
Re: Olie ipv mengsmering
Geplaatst: 11 jul 2014 19:43
door suleeyy
Hey,
nee ik heb geen verstand van motortechniek.. ik ben meer technisch op ICT gebied haha...!!
Maar ik denk dat ik de handelingen wel kan verrichten, weet van mezelf dat ik er uiteindelijk wel uitkom. Het kan niet erg moeilijk zijn om dit probleem te herstellen. Mocht het zo zijn dat ik het erger maak dan het is dan gaat ie direct naar de scooterboer, kost me vast wel wat centjes maar heb dan iig wel wat ervaring opgebouwd en weet ik wat ik NIET moet doen haha
Ik denk dat ik gewoon ga proberen en veel lezen op internet natuurlijk. Met behulp van o.a. jou kom ik er zeker wel uit.
Bedankt!
ik ga dit weekend er even mee aan de slag en laat je weten hoe het is gegaan!!
Re: Olie ipv mengsmering
Geplaatst: 28 jul 2014 17:22
door suleeyy
Shadowranger,
allereerst bedankt voor de hulp.
het heeft even geduurd maar ik heb ondertussen de brommer nu aan het lopen gekregen.
paar keer de tank schoongemaakt met verse euro95. vervolgens tank weer leeggehaald en mengsmering getankt.
eerst heeft ie het niet gedaan maar na 3 minuten stationair draaien en beetje gas geven werkt alles nu prima. ook met koude motor.
Bedankt!