• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

De Juiste Setup

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
Sjors365
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sjors365 » 27 jul 2014 10:05

Welke Tomos model heb je? S25 Snor
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? -
Wat is het probleem? -
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? -

Hallo iedereen,

Ik heb dus een Tomos S25 Snor, met een Ei-cilinder en contactpunten ontsteking. Nou klopt het blok van geen kanten en ben ik van plan er een ander blok onder te leggen, voor een goede prijs heb ik deze setup:

Airsal 65cc HD Kop
Dell'Orto 14/12
Goed blok, dus carters etc
Zijwaarts Spruitstuk
Membraam
Techno Circuit Uitlaat

Het is een ouder type blok. Maar wel een 2 bak zonder zo'n Ei-Cilinder

Het blok is zonder bobine + ontsteking. Nu heb ik een gloednieuwe bobine en een goedwerkende contactpunten ontsteking. Mijn vraag is nu: Kan die contactpunten ontsteking met bijbehorende bobine op dit blok, zodat het ook goed loopt?

Gr Sjors

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 jul 2014 16:36

Ligt eraan, als het nog oude carters zijn waarin een contactpuntenontsteking zit kan het wel. Is het een electronische, dan hoort er een andere (=zwarte plastic cdi) bij. De oude bobine met ijzeren kern is niet geschikt voor 4-spoels electronische ontsteking.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Sjors365
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sjors365 » 27 jul 2014 22:59

Ligt eraan, als het nog oude carters zijn waarin een contactpuntenontsteking zit kan het wel. Is het een electronische, dan hoort er een andere (=zwarte plastic cdi) bij. De oude bobine met ijzeren kern is niet geschikt voor 4-spoels electronische ontsteking.
Ik heb vanochtend/vanmiddag mijn blok uit elkaar gehaald, alles goed schoongemaakt, de carb zat vol met water...

Overal nieuwe pakkingen tussen gedaan, alles is goed schoon, carter doorgespoeld met verse olie, en toen weer verse erin. Hij loopt nu goed. Komt alleen een jankend geluid uit, het is niet bij het optrekken, alleen op top.

Ik hou deze setup toch. Ik wil liever mijn geld investeren aan optische dingen. Nu zijn mijn vragen:

- Wat kan ik doen tegen dat jankende geluid? (Ik kan eventueel een geluidsopname maken)
- Ik wil wat onderdelen bestellen zoals een bokstandaard, voetstepjes, handvaten, schokdempers, als ik bijv op Tomos-Parts kijk, welke model moet ik dan aankruisen?
- Er zit nu een 14/9 Dell'Orto op met sproeier 38 en een gaasfilter, als ik er een 15/15 opzit (met welke filter), loopt die dan ook harder?

Dit waren mijn vragen. Hopelijk kan iemand mij helpen!;)

Sjors

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 jul 2014 17:42

S25 of A3(5) zijn hetzelfde qua model. Enige verschil zijn de begrenzingen.

Vwb de carburateur, je hebt een ei-cilinder. Daar is de inlaat in de cilinder begrenst tot 9mm, nog niet eens in het spruitstuk. Alleen daarom heeft het geen nut er een 15mm op te zetten. En uitboren is niet mogelijk.

Het jank geluid op top is normaal, dat komt door de rechte vertanding uit de bak. Ik neem aan dat de olie op peil is?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Sjors365
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sjors365 » 29 jul 2014 00:56

Jazeker de olie is op peil.

Nu zit ik met een probleem met de carburateur, ik rij met een gaasfilter maar er komt telkens veel water in, moet ik dan gewoon weer een luchtfilter box kopen?

En ik wil andere onderdelen zoals schokdempers, achterbrug, stuur etc kopen, past dan zo allemaal 1 2 3?

Ook valt hij uit als ik gas los laat, wat kan dit zijn? Ook moet ik hem steeds uitzetten door de bougiedop eruit te trekken. Ik heb wel een drukknopje op het stuur, maar dat stekkertje loopt nergens naar toe, hoe moet ik dat oplossen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 jul 2014 19:47

Minder door de (diepe) plassen rijden... Gaasfilter zit er zowiezo op bij de modellen waar de carburateur onder het frame zit. Er hoort een ruisdemper achter te zitten:

Afbeelding

Daar hoort zo'n verloop bij:

Afbeelding

Ik heb nooit water in mijn gaasfilter.

Vwb dat uitknopje, er moet achter de linker motorkap een dunnere zwarte draad zijn met 2 stekkers eraan. 1 voor de aansluiting uit het blok (bij de duim), de andere op de bobine (witte stekker) waar je nu waarschijnlijk de zwarte draad uit het blok op hebt zitten.
Afbeelding

Als jij die niet hebt aangesloten moet je daarom de bougiedop eraf trekken. Pas daar overigens wel mee op, want er staan erg hoge spanningen op.

En de onderdelen passen inderdaad gewoon, alleen specifieke onderdelen niet (motorkappen metaal of plastic, spatborden Flex'R/ Sport'R (breder dan die voor de A3(5)/S25.)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers