Pagina 1 van 1

Elektra bedrading hulp nodig

Geplaatst: 13 okt 2014 23:24
door empowered
Hallo beste forummers,

Type tomos: A35 Quadro E-start 2007

Even alle kabels achter de linker zijkap van de elektra los gehaald omdat 2 draadjes doormidden waren door de ketting. Ik heb foto's gemaakt van hoe de bedrading zat maar die waren niet helemaal duidelijk dus nu zit ik met dit probleem:

Als ik alle stekkertjes aansluit, rood op rood, geel op geel, de soort van hoofdstekker met alle draadjes van het dashboard enz, stekker van spanningsregelaar aansluit hou ik een zwart draadje over met daarop 2 stekkertjes die nu nergens in in kunnen omdat alle kabels zitten aangesloten en ik deze 2 dus overhou

FOTO:
Afbeelding

Wat doe ik verkeerd?

Re: Elektra bedrading hulp nodig

Geplaatst: 14 okt 2014 14:50
door shadowranger
De rode die nu direct op de bobine zit van de ontsteking moet op een van de aansluitingen van de zwarte draad. De andere aansluiting van de zwarte draad komt op de bobine. De zwarte draad komt van je uit-knop. Of als ik het schema van de e-start volg kan het ook een draad zijn van het startrelais van de startmotor zijn.

IS dit toevallig een e-start? Dan is daar een schema van in onze wiki:

Afbeelding

Re: Elektra bedrading hulp nodig

Geplaatst: 14 okt 2014 22:41
door empowered
Bedankt voor je reactie shadow. Zwarte draad moest idd zoals jij had gezegt. Voor ik verder ga vragen gebruik ik eerst de zoekfunctie om me spanningsregelaar door te meten. Ik krijg mijn voorlicht niet werkend en het blauwe lampje van groot licht brand ook niet.

Even offtopic: ik heb gister onder stroom gestaan toen ik met draaiende motor wat kabels wou verwisselen om te proberen, ik trok de rode kabels van de ontsteking los en dsdsdsdsds heb wel 2 a 3 seconden hele snelle stroom schokken gehad het ging helemaal door me hoofd heen en het beeld op me ogen trilde helemaal als een gek. Is dit schadelijk voor mijzelf? Ik las ergens dat de ontsteking zon 10.000 volt opwekt.

Re: Elektra bedrading hulp nodig

Geplaatst: 15 okt 2014 12:30
door shadowranger
Uit de ontsteking komt voor de primaire spoel van de bobine (dus uit het blok) ergens tussen de 75 en 120 volt wisselspanning. Dat is wat je gevoelt hebt. Hoeveel stroom er loopt weet ik niet, maar gezien het feit dat je het kan navertellen zal het niet bijster hoog zijn geweest. Vervelend blijft het wel, maar schadelijk is het niet. Het zal voornamelijk de schrik zijn waar je last van hebt (adrenalinestoot) wat met een paar uur tot een dag weg zou moeten zijn.

Kom iig NOOIT aan de bougiekabel als de motor draait. Daar staan vele honderden volts op en dat kan wel serieus klachten geven. Het is overigens niet verstandig om met draaiende motor bedrading los te koppelen. Dat doe je in huis ook niet met elektra zonder eerst de stoppen uit te draaien.

Vwb je voorlicht, heb je het schema gevolgd? Dan weet je ook waarom eea niet werkt. Soms kan het een massa probleem zijn, soms een spanningsprobleem. Maar als je andere verlichting het wel doet dan zou ik kijken naar de lamp/ bedrading en niet de spanningsregelaar.

Re: Elektra bedrading hulp nodig

Geplaatst: 15 okt 2014 19:44
door empowered
De lampen zelf van het voorlicht waren kapot en het lampje van de grootlicht indicator was ook kapot (nooit aan gedacht maar zo zie je maar weer). Waarschijnlijk omdat de witte draad van de spanningsregelaar doormidden was kregen de lampjes te veel voltage. Nu alles opgelost.

Wat betreft de bougiekabel: die zou eigenlijk veilig moeten zijn om aan te raken met draaiende motor omdat de buitenkant van de kabel van een soort rubber is en niet geleid. Kan het dan net zo gevaarlijk zijn om de cillinder aan te raken met draaiende motor?

Re: Elektra bedrading hulp nodig

Geplaatst: 15 okt 2014 20:25
door shadowranger
Nee, want de massa van het blok geleid meer spanning weg dan jij. Het zou anders zijn als jij degene bent die de afvloeiing doet van de elektra.

Ik heb ooit eens een brommer afgespoeld en met draaiende motor de bougiekabel aangepakt terwijl ik op een stalen putdeksel stond. Voelde ook niet fijn, gelukkig met rechts ipv links. Ik weet hoe het voelt en sindsdien heb ik heilig ontzag voor alles wat maar meer als 12 volt is.