• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

hoge toeren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
superduck
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor superduck » 28 dec 2014 14:34

Welke Tomos model heb je? tomos a3 s25
Wat is het bouwjaar? rond 1988
Sinds wanneer speelt dit probleem? paar dagen
Wat is het probleem? tomos loopt bij aankicken gelijk hoog op in toeren, toeren gaan pas weer naar beneden zodra ik mn choke induw
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? carb schoongemaakt, dingetje had 10 jaar niet gelopen

Hallo mede tomosfans,

Ik heb ongeveer 2 weken geleden een tomosje van een kennis overgekocht. tomosje a3 s25 uit waarschijnlijk 1988 met 1200km op de teller. oud bessie dus al. tomosje ziet er nog uit als nieuw, nergens roest maar had ongeveer 10 jaar niet gelopen dus heb de tank maar schoongemaakt en carb schoon gemaakt. daarna weer in elkaar gezet maar toen begon het... liep wel maar alleen met ingeduwde choke. nou goed, ik carb weer uit elkaar gedraaid en sproeier nogmaals schoongemaakt. probleem opgelost, nu geen choke meer nodig dacht ik. Kwam ik daar ff bedrogen uit. nu is mn probleem dat de tomos in zn stationair gelijk naar zn hoogste toeren loopt. toeren gaan pas naar beneden mits ik de choke induw. waarschijnlijk krijgt bessie dus teveel lucht/ valse lucht. ik deo test gedaan bij spruitstuk en luchtinlaat. totaal geen verschil, alles nog eens aangedraaid maar dat deed ook niks. als ik met de hand gas geef duurt het ook ff voordat ie nog iets hoger in toeren wil gaan. Er zit nu een standaard carb op met de standaard sproeier 49, dingetje is nog helemaal standaard en wil dat graag zo houden. is in mijn ogen verzamelaarsobject geworden. nu ben ik zo'n beetje einde raad. bessie moet gewoon weer lopen, iemand misschien ideeën wat ik nog kan proberen. (stationair schroef vast/losdraaien maakt geen verschil in toeren)
Foto's zal ik later in mn post zetten

groet: superduck-- Max

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 28 dec 2014 17:23

Probeer es de deotest bij de koppakking en voetpakking.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 dec 2014 08:07

Staat de kabel niet te strak? Uit het verhaal begrijp ik dat er een Encarwi carburateur op zit (of Bing?). Check even of de buitenkabel niet ergens klem zit of buiten de nippels/ aansluitingen op de carburateur zit. Dit wil nog wel eens gebeuren als je de boel loshaalt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

superduck
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor superduck » 29 dec 2014 21:35

Hallo, als eerste dank voor de snelle reacties, ik heb de deo test net uitgevoerd bij voet en koppakking. Er was geen verschil in toeren, daar geen valse lucht dus. Ik heb een dellorto carb eronder liggen. Hierbij heb ik de gaskabel nagegeken. Deze liep nergens achter vast, ook heb ik hem iets losser gedraaid bij zowel het handgas als bij de aansluiting naar carb. Dit helpt ook niet echt. Heb nu wel dat als ik hem aankick hij wel gelijk hoger in toeren loopt als hij hoort maar na een seconde of 10 begint ie pas echt op te lopen. Bij deze trouwens ook fototje (

Bijlagen
20141229_211642.jpg

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 30 dec 2014 00:55

Het is wel duidelijk dat hij teveel lucht krijgt tenzij je hem smoort bij de carb. Maakt hij ook teveel toeren bij het rijden?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 dec 2014 11:22

Een klassieker, A3B neem ik aan op papieren?

Vwb het toerengebeuren, kan de gasschuif voldoende bewegen? Ik bedoel dat hij niet ergens klem loopt of 180 graden verkeerdom gemonteerd zit? Zit de veer er nog wel in om de schuif omlaag te drukken? En ik weet niet beter als dat er geen stationairschroef aan de carbeurateur zit, dit wordt geregeld door de afstelling van de gaskabel.

Vreemd dat je met de choke knop het toerental wel omlaag krijgt. Het verschil tussen "choke" en normaal stationair is slechts enkele mm. Als het verdraaien van de nippels aan het stuur geen verschil geeft kan het zijn dat de kabel in de buitenmantel zwaar loopt. Heb je dit al gecontroleerd of de kabel lekker gangbaar is?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

superduck
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor superduck » 04 jan 2015 18:20

Hallo allemaal, dank voor de reacties, tomosje is weer gemaakt, trok idd iets valse lucht maar lag vooral aan carb, was 1 gaatje vergeten schoon te maken... enige probleem is dat de snelheidsmeter niet meer werkt.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 jan 2015 12:44

Snelheidsmeter zelf defect of kabel/ mechanisme aan voorwiel?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers