Pagina 1 van 1

Inhouden Op top

Geplaatst: 11 mei 2015 23:05
door Knak
gegroet allen,

Daar ik erachter gekomen ben dat niet iedereen dat beginnerforum in kan zien en ik de overijverige mod Shadowranger wil ontzien wil ik graag mijn probleem hier voorleggen in de hoop dat ik een oplossing kan vinden

Tomos Targa, 2005
Standaard snel uitlaat
Bromstand ontsteking
Waarschijnlijk luchtfilter zonder begrenzer ( ik kan geen slingerdeslang-buisje vinden. Op die spons na is het een holle plastic bak)
Verder alles standaard voor zover ik weet ( carburateur 14/9. Sproeier 49)

Probleem was dus eerst dat ie niet eens 25 haalde, en op z'n top het welbekende ratelen, gevoel van inhouden gaf.
Heb dus een uitlaat besteld, en ervoor nog ontsteking op bromstand gezet, en die stand heeft er voor gezorgd dat ie iets beter optrok. Ook heb ik om te proberen sproeier 50 erin gezet en kon niet echt veel verschil opmerken.

Vandaag dus die standaard snel eronder. Snelheid net iets harder dan 30, maar nog steeds dan inhouden waar ik het meest last van heb, ik moet lange stukken rijden en het rijdt gewoonweg klote. Niet alleen dat inhouden, maar dan ook dat geratel (4takken?)

Sproeier 52 geprobeerd; lastiger optrekken, langzamer rijden, geen succes

Sproeier 50 er weer in; 20km volgas gereden, bougie bekeken : tegen het grijs aan... Geen koffiebruin met melk!

Op dit punt was ik toch wel teleurgesteld en ben ik voor de lol sproeier 49 gaan gebruiken, en dit geeft gek genoeg de beste resultaten (hoe kan dit?!). Met 49 trekt ie zonder enkele sputter of hapering naar z'n top, wat helaas iets lager ligt dan wat ik wil , maar heeft toch nog steeds iets wat ervoor zorgt dat dat inhouden en ratelen aanwezig is. Alle logica ontbreekt er bij mij op dit punt en hoop dan ook of iemand iets kan adviseren

Bij voorbaat dank :)

Re: Inhouden Op top

Geplaatst: 12 mei 2015 07:00
door shadowranger
Je begrenzing zit m nog in het feit dat je met de 14/9 carburateur rijdt. Icm een bromzuiger (type voor membraancilinder met sleuven) gaat dit ook al beter. Of je bougie/ bobine kan het niet aan en heb je gewoon last van overtoeren. Dan moet je een andere tandwielverhouding nemen zodat je minder toeren maakt bij dezelfde snelheid.

Re: Inhouden Op top

Geplaatst: 12 mei 2015 14:41
door Knak
Ik ga beginnen met tandwielen

Ik heb alles standaard erin zitten. Welke maat (maten) moet ik aan beginnen?
Ik wil uiteindelijk niet harder dan 37 gaan

Ik heb al kunnen lezen dat ook tandwiel voor verandert moet worden. Zal me niets verbazen als daar dan ook een nieuwe ketting bij moet.

Re: Inhouden Op top

Geplaatst: 13 mei 2015 15:41
door Knak
Heb na een gesprek over mijn issue met een kennis van hem een HD kop 38mm gekregen. Had ie niets aan en ik mocht hem hebben. Ben benieuwd of dat wat verschil gaat uitmaken. Zojuist nieuwe koppakking gekocht en morgen monteren

Ik reed net weer een lang stukje met sproeier 49 en het valt me nu op dat ie flink trilt op z'n top, met daarbij ook het gevoel van overtoeren met nog steeds dat inhoud-gevoel. Tot aan vlak voor z'n top rijdt ie wel erg plezierig. Hoop dat die kop wat verbetering gaat brengen, anders dus die tandwielen proberen. Hoop dan ook dat ie dan niet te hard gaat, want ik heb het idee dat ie nu toch de 40 weet aan te tikken

Re: Inhouden Op top

Geplaatst: 14 mei 2015 15:59
door Knak
Ben een monoloog aan het houden :D

Deotest deed motor afslaan.. Spuiten op verbinding carb / spruitstuk
Heb toen die schroef waarmee je carb/spruitstukvervangen voor Imbus en deze zeer strak aangedraaid na het de carb doorspuiten met perslucht en sproeier 49 vervangen voor 51

Resultaat: haperen bijna weg :) inhouden bijna weg. Enige nu is de hoge toeren op volgas,.. Vraag me af of ik zo lange stukken kan rijden, want dat ding gaat echt flink tekeer

In die verbinding van carb en spruitstuk zit in de carb een witachtig ringetje wat dus over je spruitstuk heengaat. Is dit te vervangen ?

Re: Inhouden Op top

Geplaatst: 17 mei 2015 10:21
door shadowranger
Ja, die is los verkrijgbaar. Heb je er 1 met kraag of een busje? In het eerste geval zit er dan nog een afsluitring achter. Mij monteren van de carburateur is het zaak deze goed tegen het spruitstuk te duwen en dan goed vast te draaien.

Om de hoge toeren op lange afstand te verlagen kun je de tandwielverhouding aanpassen door achter een kleiner tandwiel te monteren. Ga ongeveer uit van 2-3 kilometer/uur per tand qua snelheid. Minder gasgeven kan natuurlijk ook zodat je niet zo hard rijdt.

Re: Inhouden Op top

Geplaatst: 19 mei 2015 03:06
door Knak
Ja, die is los verkrijgbaar. Heb je er 1 met kraag of een busje? In het eerste geval zit er dan nog een afsluitring achter. Mij monteren van de carburateur is het zaak deze goed tegen het spruitstuk te duwen en dan goed vast te draaien.

Om de hoge toeren op lange afstand te verlagen kun je de tandwielverhouding aanpassen door achter een kleiner tandwiel te monteren. Ga ongeveer uit van 2-3 kilometer/uur per tand qua snelheid. Minder gasgeven kan natuurlijk ook zodat je niet zo hard rijdt.
Ik heb geen idee wat er in zit. Ik weet wel dat deze zeer goed aangedraaid moet worden, anders valse lucht... Of het een kraag of busje is kan ik niet goed zien. Lijkt meer een busje. Erop schuiven en aandraaien.

Inmiddels nu ook een HD kop erop gezet en een goede vooruitgang wat optrekken betreft. Lijkt mij dat ie nu een stuk soepeler loopt, echter blijft die hoge toeren op vol gas met het nodige getril wel iets waarvan ik denk dat continue volgas niet zo verstandig is.
Ik zal op elke 5 liter nu 125ml 2T mixen, en gaan nadenken over een kleinere achter tandwiel. Ik haal nu bijna de 37 en wil liever niet harder gaan. Wel wil ik op vol gas een wat minder getril/geblèr-ritje kunnen gaan maken. Zou het bijstellen van de ontsteking (iets meer naar de snor kant toe) iets kunnen bijdragen ?

Het valt me verder wel op dat al sinds die andere uitlaat er op momenten akelig veel getril aanwezig is op bepaalde punten tijdens het rijden. Zo rond de 15km/h is dit echt hevig en eenmaal dat punt voorbij gaat het wel weer. Blijkbaar is dat wanneer de Tomos dus op een bepaald toeren rijdt er de nodige onderdelen door van gaan trillen. Rechtsonder, ophanging uitlaat zou het kunnen zijn, misschien omdat de uitlaat die buis van de rechtervoet-step aanraakt

Wat is in deze een vuistregel bij overmatig getril op bepaalde toeren? Lekker zo laten of toch her en der rubberen ringen ertussen knallen?

Re: Inhouden Op top

Geplaatst: 19 mei 2015 08:35
door shadowranger
Ontsteking naar snorstand draaien verlaat het tijdstip. Of dat het getril zal verminderen weet ik niet, het is goed mogelijk dat je last hebt van detonatie (ongecontroleerde ontbranding) in je cilinder waardoor de trilling wordt veroorzaakt door het vlamfront wat het soepele lopen van de motor ontregeld. Het trillen doordat de uitlaat de voetsteun raakt lijkt mij wat ver gezocht, aangezien het blok rechtstreeks aan het frame zit en dus meer invloed heeft op het trillen.

Trillen wordt veroorzaakt door speling, met name lagerwerk en slecht afgewerkte materialen die voor onbalans zorgen. Zoals ik jouw verhaal zo lees dat bij bepaalde toerentallen/ snelheid de trillingen overduidelijk aanwezig zijn zou ik het gaan zoeken in dergelijke zaken en de oorzaak opsporen. Vaak is het een combinatie van factoren wat ervoor zorgt dat onderdelen onderling in cadans komen en elkaars onbalans versterken en daardoor de trillingen doen toenemen. Of elkaar gaan tegenwerken waardoor de trillingen juist (lijken te) verminderen.

Re: Inhouden Op top

Geplaatst: 19 mei 2015 23:55
door Knak
Lastige klus dit op te sporen ... Het is begonnen na het plaatsen van de uitlaat/iets sneller laten lopen van de Tomos

De uitlaat was even wat lastig te bevestigen, voetsteun, die buis ervan zat dus wel redelijk in de weg en de bevestiging achter ging hierdoor maar net-aan..
Zo weet die voorkap wat op de koplamp zit zich ook erg te misdragen op bepaalde punten. Als ik deze dan vasthoud is de trilling stukken minder. In totaal trilt ie hard genoeg dat omstanders dit ook opvalt :p

Ik zal proberen te achterhalen waar dit in zit daar er toch iets aan de hand is aangezien dit een week geleden nog niet aanwezig was

Wederom dank voor je waardevolle bijdrage :)

Re: Inhouden Op top

Geplaatst: 20 mei 2015 14:24
door Knak
Even een aanvulling

Zojuist dus met die nieuwe bromkop een langer stuk gereden
Setup:
Alles standaard op de volgende zaken na;

Sproeier 52
Standaard snel uitlaat
Ontsteking bromstand
Met nu een nieuwe cilinderkop, 38mm HD aluminium

Rijdt nu zalig, zonder gepruttel , een vloeiende gang, weet goed op te trekken en op verschillende snelheden kan ik nu zonder allerlei motorische bijgeluiden ( op dat trillen na ) in alle rust lange stukken rijden. Als ik volgas rij en ik laat gas los rijdt ie zonder gepruttel, gehaper, gestotter, geknetter dan ook uit. Dit alles dus door die bromkop lijkt mij. Geweldige verbetering!

Echter zit daar nu wel een nadeel aan vast

Ik trok de Tomos open en de (ruitenwissers)-snelheidsmeter kwam op het maximale te staan; 60km/h
Nu weet ik dat deze erg afwijkt, maar in de regel is dat 10 a 15. Ik ga dus veeeeeeeel te hard nu. Mij was verteld dat een bromkop geen effect zou hebben op de snelheid, wat dus wel het geval is

Ik moet nog een gps meting gaan doen, maar ik vrees dat ik dan hoe dan ook iets terug moet in snelheid daar ik in grote steden rij met -wat ik al rijdend in de auto vaak heb gezien - rollerbank controles her en der

Ik heb een standaard tandwiel, is een nog grotere achtertandwiel een optie - met behoud van het eindelijk lekkere rijden wat de Tomos nu laat zien?

Re: Inhouden Op top

Geplaatst: 22 apr 2016 07:44
door Tomos_power
Als je nu een standaard achtertandwiel erop hebt, zal dit helaas niet groter kunnen.
En met zo'n setup kun je nooit weer de 60 halen haha, vooral niet met een 33 tandwiel.
Mijn ex tomos zat een brom carb en ontgrensd spruitstuk en verder ongeveer hetzelfde als jou, maar dan 26 achtertandwiel. Reed 42 op gps.